Jag har en fråga ni kanske kan hjälpa med. Hur ska man resonera kring dyrare köp, när det ger mycket mer avkastning om man lyckas hitta den bästa dealen, jämfört med billigare köp? När saker kostar låt oss säg mer än 5 tkr, då börjar jag jämföra olika alternativ, spendera otroligt mycket tid på att försöka hitta något begagnat, jämföra de begagnade alternativen, försöka hitta den bästa dealen.
Just nu bil. Jag missade en bil deal för den bilen vi ville ha, och de andra som finns ute verkar bli någonstans 10-30 tkr dyrare TCO på en 4 års period, just för att den bilen var billig och dyrare saker var byta nyligen så som kamrem och andra saker jag vet kommer behöva bytas.
Så, nu har jag två bra alternativ kvar, men de är inte alls lika bra som den jag missade, och jag kan inte låta bli att tänka att även om jag tar någon av de två bra dealarna så har jag “förlorat“ pengarna emellan.
Jag börjar jämföra det mot andra sparanden. T.ex.: Man kan ju dra in 500 kr på matkontot per månad, vilket är något som pågår kostant i vardagen, och jämför det med att om man lyckas spara in 15 tkr på 3 år på bil. Då blir ju snabbt så att energimässigt kanske man borde lägga mycket tid på att hitta rätt bil.
Men det finns ju diminishing returns på att leta. Jag lägger otroligt mycket energi på dessa saker som då istället tar energi från annat. Så min energikostnad är väldigt hög på t.ex. ett bilköp. Jag tror Jan skulle känna sig riktigt snabb i sitt bilköp om man räknande ut hur mycket tid jag lagt på att jämföra modeller och alternativen till försäljning.
Men hur ska man tänka vid dyrare grejer? Ska man bara se det som procent kring något slags marknadspris, för att det blir helt omöjligt att få den absolut bästa dealen oavsett pga av tillgång och efterfrågan? Eller tänker jag rimligt och borde fortsätta såhär, när det gäller just bil och boende.
Lättare sagt än gjort såklart, från en notorisk researcher.
Se inte kostsammare inköp som deals. Se dem som livsinvesteringar. Du kan inte veta vad som är bästa dealen för saker är okända (bilar kan ha okända fel).
Det du kan göra är att researcha vad som du skulle bedömma är en bra investering, och när det dyker upp så slår du till. Och så länge inköpet gör det du köpte den för så var det en bra investering. Oavsett vilka andra deals du kan ha missat.
Just vad gäller bilar har jag tex förut provkört olika och utvärderat vilken modell och skick jag vill ha och bestämt vad den får kosta. När något som matchar dykt upp har jag köpt den. Givetvis med ett försök att göra just den till ett så bra deal som möjligt. Men jag har redan bestämt att den är en bra investering för mitt liv.
Att de två bilarna du kikar på nu kan vara framtidens missade chans?
Det är så med alla köp, mobilen du köper kan komma på rea nästa vecka, huset du köper kan vara dyrare än grannens hus som säljs två månader senare.
Men låt behovet styra, behöver du en bil och har råd med bil x, köp bil x. Det kommer alltid komma bil y, men om man ska sitta och vänta på bil y, så kan man få ta bussen halva livet.
Research, koll på marknaden och en genomtänkt strategi vad man söker/värderar är det som öppnar upp för möjligheten till en bra deal på dyrare saker.
Av en slump “sprang vi på” en fin obebyggd tomt till salu nyligen. Blev ganska omgående kära i den eftersom vi sedan länge insett att det vi söker efter är en ganska ovanlig kombination i ett hus, så att bygga ett skulle lösa mycket. Så vi besökte tomten flera gånger den veckan och var med i budgivningen men hoppade av sist av alla utom de som sen köpte den. Här var det flera miljoner och en ganska unik situation MEN vi var inte förberedda eller uppdaterade på marknaden OCH hade dessutom inte riktigt tänkt igenom HUR MYCKET vi skulle värdesätta de unika egenskaperna för just OSS.
På kvällen efter när vi förlorat insåg vi ganska omgående när vi pratade om det att vi tänkt tokigt och egentligen velat bjuda lite mer men jag och frun hade haft lite ont om tid och varit dåliga på att kommunicera fullt ut alla aspekter hur vi tänkte omkring ett ev köp av tomten. Dvs vi hade inte varit förberedda och därmed inte tänkt/diskuterat igenom alla parametrar i köpet helt enkelt eftersom vi främst snubblade på tomten av en slump.
Vårt sätt att “komma över det” var då att efteråt analysera var det gått snett och sen fokusera på de egenskaper där tomten INTE träffade mitt i prick vad vi sökte.
Angående bilar så skulle jag efter gedigen personlig erfarenhet säga att det dyker alltid upp nya liknande bra deals bara man håller utkik. Däremot gäller det nu för tiden oftast att man behöver vara beredd slå till ganska omgående, särskilt om bilen till salu finns i en storstad eller är av en modell med hög efterfrågan.
Men om du då missar en bättre deal, väntar du då tills det dykt upp en likvärdig deal? Du nämner ju här vad den får kosta, och det är ju det som ställer till det för mig här. Ska den få kosta som en genomsnittsbil, eller lägre än genomsnitt i bättre skick.
Vi har bil, men i det här fallet handlar det om att få sätten man inte får ont i ryggen av samt automat. I teorin skulle jag kunna vänta oändligt länge eftersom det inte är något fel på vår bil just nu så behöver inte ta bussen direkt.
Tack för din input här. Jag tycker kring hus är det svårt, för alla hus är ganska olika och kräver olika insatser. Men som du säger så krävs det att man är förberedd.
För bilaffären är jag väl det nu, för just den modellen jag eftersöker, men jag vet liksom inte om jag ska vänta på bättre pris eller skick. Den har alla egenskaper, nu är det väl bara att värdera skick/pris. Vi var först på bollen iaf när den kom ut och ska iväg och provköra en bestämd tid.
Men när har man researchat klart, eller väntat/letat klart på blocket? Jag skulle säga att jag vet allt om modellen jag behöver veta nu, men det finns inte jättemånga av just den modellen med den utrustningen vi vill ha till salu.
Risken med att försöka göra en optimal affär är väl att man aldrig blir nöjd? Det går alltid att göra mer research, sedan funderar man ändå på om det blev rätt
Den får kosta så mycket som jag tycker det är värt. I det ingår vad jag vill ha, vilket kostnad jag kan ta och vilken tidshorisont jag har. Vill jag ha en bil nu får jag titta på vad som finns på marknaden nu. Vill jag hitta något som är billigare än så får jag börja leta något år innan jag behöver, va beredd att åka en bit, och hugga direkt när tillfälle ges. Som Skogstomten skrev så måste man va beredd när det man söker dyker upp, för man är inte ensam på jakt.
Men om man missat ett kap får man fråga sig: Hur ofta händer det? Och hur mycket är det värt att vänta så länge? Missade chanser avgör inte vad bilen är värd för dig. Fatta ett beslut om vad det är värt och utgå ifrån det.
Det är också bara en bil. Du kommer köpa fler i ditt liv. Några bra och några dåliga deals. Är de vettiga investeringar i ditt liv så köp.
Jag lyckades få ner bilen jag kikade på i 3 omgångar till ett pris som är iaf marknadspris, och bilen var fin så jag kunde just då göra slut på besöutsångesten för denna gång.
jag bestämde mig för vad den fick kosta som mest, och så kom vi överens när priset var ett helt okej pris.
MEN
Jag provade en liknande, men hörde snart ett högfrekvent tjut från elektronik. Ingen annan än jag hör. Tänkte att det var fel på den bilen, så bestämde med den andra säljaren att jag skulle köpa, för att backa i sista stund. Den hade samma tjut. Jag provade en till, den med, men där faktiskt säljaren kunde höra det. Jag hade inte hört det när jag pratat med ägaren konstant under färden innan.
Usch alltså. Jag hade gjort min research, hittat en bra bil, prutat till ett bra pris, för att falla på målsnöret. Finns ingen motsvarande märke på marknaden till ett sådant pris. Föll på målsnöret.
Så… Tillbaka på ruta 1. Att välja en annan bil som inte har det tjutet kostar 80-100 % mer för en storkombi. Jag är så osugen på att lägga 250 tkr för en storkombi.
Tråkigt. Men om något kostar betydligt mindre än alla likvärdiga konkurrenter så finns det oftast någon anledning. I själva verket är det inte alla andra som är dyra utan denna som var för billig för att va sann.
Ingen större tröst såklart när man har ankrat vad som är prisvärt och investerat massa tid och engagemang.
Lärdommen är väl kanske att inte lägga sånt engagemang i dealen. Utan mer se vad som passar en, vad andra är nöjda med. Och så köpa en sån för vad de kostar.
Dök upp en på blocket där det var tydligt att de gett bilen den kärlek den behövt de 3 senaste åren.
vit för att just den var vit. Ville helst ha grå
Dragkrok blir sen precis som för dig
En bil med alla tillval den modellen har plus tredjeparts delar monterat i efterhand.
Bilen var gammal, men ger nybilskänsla när man kör och sitter i. Precis inkörd på strax över 20k mil, men till 1/3 av priset av motsvarande modellen av andra märken. Jag gjorde en ordentlig besiktning, där allt i bilen funkar, skatt betald, bra däck, allt är tight i fjädring och styrleder.
allt det extra bilar behöver kring 20k mil var bytt, så nu ör det bara att hoppas att inget plötsligt händer.
Jag räknar med lite slitdelar, men den här var ett extremt bra pris enligt mina efterforskningar av denna modell i detta skick.