20 år gammal BMW med motorfel, dags för "vägval"

Hur hade ni gjort? Laga eller byta? Eller sälja utan att laga och därmed byta?

Min 20 år gamla BMW 520 touring har troligen bränt en ventil så den går bara på fem cylindrar (av sex). Ett motorbyte kommer att kosta 20-25 000 kr vilket är vad bilen är värd ungefär. Några inputs:

Jag kör 1000 mil per år = uppemot 1000 liter bensin
Skatt = 3000 kr/år.
Försäkring 4000 kr/år

Ett argument för ett laga bilen är att jag då har en bil som jag har känt i nästan 15 år och kan utan och innan. Den krånglar sällan men drar en del olja vilket har föranlett den brända ventilen. Efter motorbytet lär jag behålla den nåt år och sedan sälja, kanske för 10-20 000 kr. Ett annat alternativ är att försöka sälja bilen utan att laga den och sedan byta bil.

Å andra sidan kan jag tänka mig att lägga ca 150 000 kr på en bil från runt 2016-18 som drar 0,5-0,6 l/mil och har 1000 kr/år i skatt. Försäkring har jag inte koll på vad det kan ligga på.

Ett problem jag har med att byta bil är att begagnatpriserna är skyhöga och att jag kommer att köpa på mig en värdeminskning som jag inte har i nuvarande situation. Något som talar för ett byte är miljöaspekten, även om jag inte kommer att köpa elbil så har det ju hänt en hel del sedan 2003 och fram till 2016-18.

Tacksam för råd.

Motorbyte är inte säkert det smartaste ekonomiskt. Hur långt har din bil gått? . Har du servat den regelbundet?.
Jag har bytt topp på två bilar. Den ena köpte jag begagnad men helt ok för 1000 SEK i dagens pengar.
Den andra toppen (annan bil) köptes helt nyrenoverad med nya ventiler, lager och tätningar etc för 8000 i dagens pengar.
Jag monterade själv med motorerna kvar i bilen. Går bara åt en packningssats + en heldags arbete ( för en ovan person ) inkl allt. Väldigt trevligt att slippa motor ur på 20 år gammal bil med alla kablar och slangar spröda och mycket fastrostat.
Din bil drog olja sa du. Kan bero på olika orsaker.
En vanlig är läckande ventilskafttätningar. Då kommer lite blårök vi gasuppsläpp typiskt. Inte svåra att byta. En annan kan vara slitna lopp/kolvar. Ofta lite sämre och varierande kompression då. Syns i loppen ofta via repiga cylindar och om det är illa fastbränd olja på tändstiften. Dyrt att fixa.
Innan man går vidare skulle jag nog därför ta kompressionsprov på övriga och kanske kolla med “boroskop” i tändstifts hålet hur det ser ut i cylindern som är icke fungerande minst. Lösa bitar eller skador efter sådana där kan betyda att motorn är skrot pga skadad kolv och topp mm.
Även om det ser ok ut kan större skador finnas. Ser man efter demontering.

Såg på bildelsbasen.se att beg motorer som erbjuds är mest >20.000 mil och går på häraden 10.000 SEK.
Beg toppar verkar relativt billiga. Runt 2000 SEK. Inget stort utbud. Många olika motortyper. Vilka är kompatibla ?
PS: att köra med en icke fungerande cylinder är obra. Bränsle som sprutas in och inte förbränns hamnar i katalysatorn som blir extra het och bränslet sköljer bort olja i cylindern som kan repas mer. OM inga missljud finns kanske man törs köra till näraliggande verkstad om den aktuella insprutningsventilen kopplas bort.

Lämna in bilen till en bysmed och låt denne byta till en begagnad topp.
Kostar troligen under 10 000kr (alt. gör själv).
Då har du en bil som fungerar och du känner.
Nya bilar (begagnade) innebär nya problem.
Ju nyare bil desto dyrare, oftast, att laga…

2 gillningar

En sak att beakta är att det är bättre krocksäkerhet i nyare bilar, både sådant som unviker krock och som minskar skador. Autobroms, fler airbags etc.

1 gillning

Det blev bilbyte. Miljöaspekten och säkerheten var två argument, dessutom fick jag byta in BMW:n på bilaffären trots att den var trasig. Jag fick mer där än vad privatpersoner erbjöd på blocket. De hade ju förstås tagit höjd för det i sina egna priser men det blev bekvämt och krångelfritt. Alternativet att försöka laga bilen började kännas som att vägra släppa taget om sin gamla katt… Det var en del annat som snart skulle behöva fixas också.

Slutligen, ut ett Rika tillsammans-perspektiv. Den nya bilen blev en Suzuki Vitara 2017 som kostar drygt 700 kr per år i skatt och drar 0,54 liter/mil bensin blandad körning. I runda slängar 500 kr per månad i lägre kostnad bara där. Vis av andras erfarenhet så köpte jag även en förlängd garanti i två år.

Å andra sidan har jag köpt på mig en värdeminskning och det i ett läge där begagnat priserna är ganska höga. Men det var bara att bita ihop och förhandla så gott det gick när försäljningsknepen slängdes fram ett efter ett.

3 gillningar

Kul med ny bil, men lycka till att få en Vitara att dra en halvliter milen…

Håller med, under 0,6 lyckas man nog bara med om man har medvind och solen i ryggen…