Bilbyte, rätt att göra?

Hej forumet!

Efter en tid av lättja och för mycket spenderande känner jag nu att jag behöver se över ekonomin. Så under det senaste halvåret har det gjorts förändringar vad gäller mindset, spontaninköp mm. Nästa steg är att se över bilen. Äger en bil, eller banken äger om man ser det så, med ganska mycket lån i förhållande till marknadsvärdet på den. Ca 190 000 kr i lån och värd ca 200 000 kr. Driftsäker bil, alltid servad på märkesverkstad, nya sommar- som vinterdäck etc. Jag är beroende av bilen i jobbet, med en tämligen låg milersättning på 18,50 kr/mil så är en bil med låg förbrukning viktigt vilket nuvarande bil har.

Skulle ni ha suttit med nuvarande bil och amorterat av i en allt högre takt eller hade ni gjort ett byte till en markant billigare bil värd ca 35 000 - 50 000 kr? Med medföljande högre förbrukning, risk för haveri som påverkar jobbet mm. Reparationer är egentligen inget bekymmer då jag har tillgång till verkstad och kunskap i familjen men det är viktigt med tillförlitligheten.

Vad har du för bil idag? Årsmodell årtal och mil?
Mvh
Fredrik

1 gillning

BMW 320d, 13 500 mil, m-sport paket etc! Årsmod -16 :slight_smile:

Gillar du bilen så mkt att det är värt 160.000?

isåfall behåll.

om inte sälj.

2 gillningar

Du har en poäng!

Bmw diesel ihop med det nya bränslet kan ställa till det. Kan komma lite dyrare reperationer som rasad turbo partikelfilter, spridare och bränslepump. Som det ser ut just nu skulle jag säga kolla på en bensinare men gillar du den och tycker det är värt det skulle jag haft kvar den.

Mvh
Fredrik

1 gillning

Du har en rätt kul bil i jämförelse vad du skulle få om du köpte något för 50 tkr.

Gillar du bilar? Vad värderar du körglädje och liknande?

Du kan säkert få ner månadskostnaden med 1500 kr/mån sisådär om du byter till en äldre Toyota eller så, men är det “nedköpet” värt det för dig?

2 gillningar

Tack för input och synpunkter! Ja, jag gillar ju bilen och har genom alla tider egentligen haft ett bilintresse. Är nog värt de 1500 kr extra per månad för det! Likadant, rent ekonomiskt kanske det är klokt att inte gå på infall som jag gjort tidigare utan bättre att löpa linan ut och köra på det valda spåret liksom. Bilbyte är ju inte gratis det heller!

Inte svar på frågan, men milersättningen ska väl upp till 25:-/mil från 1 Jan 2023.
Vet dock inte om det är klubbat än.

1 gillning

Amortera eller reparera brukar det ju heta…

1 gillning

Jag tänker att det finns ett steg emellan behålla och köpa en ”gammal, billig och dålig”.
Gjorde en snabb filtrering på blocket med antagandet att du skulle få en något nyare men motsvarande bil till en billigare peng (läs mindre cool). I exemplet max 10 000 mil, årsmodell efter 2017, inte småbil/van, automat, max 150 tkr.
Totalt drygt 400 annonser, flera enligt mig attraktiva. Exempelvis Skoda Octavia och Peugeot 3008. Båda snåla och moderna bilar, där du kan spara 50-70 tkr. Om än tråkigare än en BMW :sweat_smile:

1 gillning

Bmw är körglädje. Du får inte den känslan i annan bil. Reperationer som gasspjäll kommer oftast vid 20000 mil. Bmw är billig att äga eller så har jag haft tur. Byter du kommer du fundera varför jag bytte ner mig.

1 gillning

Vad är viktigt för dig? Är det att spara pengar så leder det ju till en bil. I mitt fall en Prius som har en totalt cost of ownership på ca 2000 kr i månaden. Jag gissar att din bil med allt högre ränta kanske har en reell tco på uppåt 6000 i månaden?

Tipset är att gå igenom en tco mall på nätet och sedan klura om du tycker det är värt det. Många älskar ju sina bilar och spenderar mycket tid i dom, så då är det ju värt det. Men du måste få en ärlig beräkning på den och sedan klura om det är en summa som passar för just dina mål och hur du vill leva med den ekonomin du har.

1 gillning

Jag tror du gör rätt val. Status quo är rätt väg att gå ibland!

1 gillning

Är man litet på tårna så dyker det upp gubb-skötta och nybesiktigade Volvosar och Saabar för 20tkr som du kan köra problemfritt i två år och därefter hitta en ny gubb-skött bil och sälja den gamla för 10tkr.

Blir inte bättre ekonomi än så, men funkar givetvis inte om man hänger upp självförtroendet på vilken bil man kör (vilket inte är ovanligt om man läser i biltrådarna)

Om du använder bilen i jobbet tycker jag din arbetsgivare borde göra mer. Din bil kostar säkert 35 kr/mil så de borde betala mer även om det över 18:50 måste skattas.
Eller erbjuda en tjänstebil, men det är ju också dyrt som skam. Eller åker du via jobbet varje dag kan du ju ha en tjänstebil stående där som du tar när du åker iväg på jobb.