Jag köpte en audi Q3 TDI 2.0(diesel) 2018 för 1 år sedan på en audi firma.Gav 245.000kr för den(den hade gått 7000mil och va en leasing bil sen innan)
Det va med nya vinterdäck samt 2 fria service.
Jag har inga barn,ingen flickvän.Dom enda lånen jag har är på bilen,samt lite CSN lån.Jag skaffade bilen för att ha den under 15 års tid.Den är med i mina framtidsplaner.Även om bilen införskaffades för framtiden.Så känner jag att jag går och betalar för mycket på den.1978kr i lånet med 5% ränta.Sen försäkringen på 1000kr. diesel för 1200kr i månaden. Hade jag sålt den och köpt en mer begagnad bil som kan ta mig från A till B hade jag lagt dom andra pengarna på investering istället. Tanken att bilen minskar i värde också sticker lite…
Om det nu stämmer att priserna på begagnade bilar har gått upp så kanske det kan bli en hygglig affär. Har svårt att bedöma vad alternativet skulle vara annars men skulle själv normalt inte betala mer än kanske 100 tkr för en begagnad bil.
Ja…5% ränta sticker rätt hårt.Jag kör rätt ofta med bilen.Ringde och kollade med Kamux.Bilar är fan äckligt.183.000kr vill dom ge för bilen.Bilar som rullat mindre än min ska dom ha 209.000 för…Kommer sälja skiten.Ska aldrig mer köpa en bil…Cykel nu fan
Kolla även värderingar på Kvd och liknande om du överväger att sälja. Skulle tro att de ger rätt bra priskonkurrens gentemot ett inbyte eller direkt försäljning till bilhandlare.
Det låter som en överdriven värdeminskning med tanke på pandemins effekter på bilmarknaden. Den borde ju nästan ha gått upp
Jag skulle inte säga att det behöver vara en dålig idé att sälja bilen privat heller. När jag köpte bil senast gjorde jag det privat. I säljes-annonsen fanns då inskrivet “Prutning undanbedes” vilket framstod som vettigt. Priset var bra så någon logik i att jag skulle pruta fanns inte. Tycker generellt väldigt illa om prutning utan grund, alltså där målet är att sänka priset utan skäl. När bilen ändå är så pass dyr kommer du sannolikt slippa de mest jobbiga bilköparna. Nackdelen med att sälja privat är förstås att du kan behöva fixa till bilen innan men rent ekonomiskt lär det vara bra.
Bilen jag köpte i somras har hållt sig bra.
Likvärdiga bilar säljs till 0 - 15% mer trots fler mil och åtta månader äldre.
Betyder inte att jag får ut samma om jag säljer själv, men har inget stort tapp i alla just nu.
Detta känns som en tankevurpa. Om femton år, 2037, så är din dieselbil runt 20 år gammal och det är väl högst oklart hur läget är med diesel som bränsle vid det laget.
Men nog om det.
Det jag frågar mig själv inför inskaffande av bil är:
behöver jag en bil?
hur stor kostnad är jag villig att acceptera (inte utgift, utan total ägandekostnad inkl värdeminskning) och hur mycket ”extra” får det kosta att ha en häftig/komfortabel bil istället för billigast möjliga.
hur mycket kör jag?
Utifrån detta så brukar det bli enklare.
I ditt läge så gissar jag att du visserligen behöver en bil, men absolut inte en så dyr. Det kanske är kul ändå att lägga 2-3’ varje månad extra för att få köra något med fyra ringar i fronten istället för en tolv år gammal Seat, men då ska det ju vara ett medvetet val och bokas in på ”fåfängekontot”.
Jag kollade upp bilens värde på KvD.184.000 om jag skulle sälja den på budgivning. Blir nog att jag säljer bilen till Kamux.Blir mer eller mindre skuldfri då.Sen så blir det att spara ihop till en bil kontant istället och vara mer nogrann med nästa bil val.
Mitt tips är att annonsera ut bilen privat, finns lite olika tjänster som kan underlätta i försäljningen där https://blipp.se/salja-begagnad-bil är en av dom.
Förstår folk som väljer enkelheten i att sälja bilen till typ Kamux, Riddemark osv. men det kommer ju självklart till ett pris.
Ett tips om du nu inte orkar krångla med ”sista pris kompisar” på Blocket är att även kolla med t ex ”viköperdinbil.se”. Det är snabbt och smidigt att få ett prisförslag, och om det känns intressant behöver du inte göra något mer än att åka dit för en snabb koll.
Jag sålde nyligen en bil i 150 000:- klassen till dem. Första kontakten kl 14:30, bilen kollad och såld 16:45 samma dag. De stod fast vid sitt bud.
Pris vid privatförsäljning hade troligen kunnat bli 10 000:- högre men jag har varken tid eller lust…
Vill verkligen tipsa att testa flera sajter. Det skiljde 20000 kr mellan de högsta och lägsta budet som jag fick. Och det på en bil som var jag till slut sålde för 50 000 sek.
Känner du så tycker jag det är rätt att sälja bilen och byta till en billigare eller hyra bil på något sätt vid behov. MEN samtidigt det du lägger ut på “lånet” varje månad är ju inte den egentliga kostnaden för bilen. (Eftersom lånet till stor del består av amortering skulle jag tro.) Bilen kan ju vara värt både mer och mindre än det kvarvarande lånet för stunden om man säger så. Ska du veta den verkliga månadskostnaden måste man göra en komplett TCO och räkna fram den.
Utöver Kamux och märkeshandlare finns det många andra som du kan kolla med. Både lokala och rikstäckande. (Där det ibland är en form av handlarbud som samlas in) Tex finns:
MD bil Göteborg
Riddermarks
Fordonsbolaget
Wayke
Viköperdinbil
KVD
Cardrop
Dunhoff bil Stockholm
Fordonsbolaget Stockholm
Blocket är som många redan skrivit en ganska “jobbig väg” att gå idag. Här är nog grundtipset att vara ärlig i beskrivningen/bilder, sätt rätt pris och sen INTE skriva ut telefonnumret i annonsen. Sen VÄNTA tills du fått ett antal svar och välj sen ut den som känns mest som någon som ska ha bilen till sig själv. (Det är “privatbilhandlarna” du vill undvika att slösa tid på)
Dom som varit helt klart sämst är fordonsbolaget…170.000kr ville dom ge.Har varit i kontakt med riddermark och daal bil också.Dom frågade om vad jag hade för tanke om pris.Jag sa 200.000 då där är högt tryck på begagnade bilar idag…Vill ju inte sälja bilen för 185.000 och sen att dom går +30-40…
Ja, det är ett jäkla träsk detta med begagnade bilar och bilar överlag. Hade själv också gärna sluppit detta om möjligt. Är i begrepp själv att hitta en rimlig prissatt begagnad bil men det är stört omöjligt. Säljarna skyller hela tiden på halvledarbrist och långa ledtider på nya bilar som driver upp priserna. Tacka vet jag bussar, tåg & cykel. Man kanske skulle kolla på det med bildelning? Börjar väl finnas en hel del appar/företag som jobbar med detta.
Det är säljarens marknad idag så jag skulle definitivt skaffa mig en uppfattning om vad modellen med det årtal och mil brukar kosta och sen kunna utvärdera de olika buden du får från bilhandlare. Alternativt om du vill ha mest pengar för den så sälj privat och var beredd att göra jobbet.
Om du skulle vilja behålla den: 5% ränta är högt och med amortering blir det ju en del. Du skulle inte kunna låna upp mer på bostaden och betala av billånet?