Har ett dilemma angående att sälja eller behålla min bil

Bor i en hyresrätt.Billig hyra dock.Tanken med att sälja bilen är att bli helt skuldfri egentligen,sen börja investera mer i fonder och när bostadsmarknaden lugnat ner sig.Investera i en bostad. Bilen va nog mer en sån här “villhövde” grej.Kändes bra att vara cool ett tag😂 Men dags att tänka strategiskt nu.

3 gillningar

Lätt att vara efterklok :rofl:

Speciellt när du nu beskriver det som “villhöver”, att vara cool och ha den i 15 år …

Så är det.Men är det inte lite så att ens hjärna lurar en.Man kommer på alla olika rationella anledningar till varför man behöver något😅 sen visar det sig att så inte va fallet.

You live,you learn.Gör om,gör rätt.

4 gillningar

Jag har varit i samma sits som du… fick nytt jobb där jag hade möjligheten att leasa en personalbil. Beställde direkt en ny volvo v60 2019. Kostade mig 5000kr i månaden exklusive diesel. (körde 3000 mil om året).

Jag avbröt treårs avtalet efter två år och slapp betala någon avgift då begagnade bilar stod så bra i värde.

Köpte mig en saab från 2010 istället som gått 15 000 mil för 65 000kr. Skall lära mig byta olja på den själv som kostar 500kr med filter så jag kan göra dom små servicerna själv.

Nu vet jag hur det är att köra ny bil. Kul i 3-6 månader…

4 gillningar

Är du nöjd med bilen och vill ha bil även framöver kan du ju betala av den snabbare bara och behålla den. När man säljer är det ju lätt att tappa mkt pengar tycker jag. Se räntan som en morot till snabb avbetalning. Så gjorde jag senast jag köpte bil.

1 gillning

Tyvärr är det ju bara mental bokföring. Viss slipper du finansieringskostnaden om lånet är avbetalt, men alternativkostnaden är kvar. Liksom den största kostnaden av alla: värdeminskningen. Den pågår vare sig bilen är belånad eller inte, och vare sig du säljer eller ej… :sunglasses:

3 gillningar

Efter kontakt med några valde jag att sälja bilen till Kamux.Fick 183.000 för den.Vilket va bra jämfört med t.ex riddermark som ville ge 170.000. Bilen är såld.Jag är nöjd.Mot bättre tider med klokare investeringar.

6 gillningar

Bra beslut att sälja. Helt sjukt vad bilar kan sluka pengar…!

Värdeminskning 5100 kr/ mån
Ränta på billån (räknat på 200 tkr) ca 800 kr/mån
Soppa 1200 kr/mån
Försäkring 1000 kr/ mån

Grattis till minskade kostnader om minst 8100 kr/mån!

1 gillning

Bra beslut ja!

Jag lyckades efter många diskussioner få min fru att gå med på att sälja vår andrabil, en fullstor familjekombi som stod still ungefär 98% av tiden och rullade ungefär 250 mil om året.
Jag jobbar hemifrån 100%, barnen cyklar till skolan eller kan rullas i barnvagn till dagis, och min fru har 3 km till jobbet. Lik förbannat kan det ju hända att det uppstår tillfällen då två bilar vore ”smidigt”, ”praktiskt” eller kanske till och med ”nödvändigt” för att kunna göra en viss sak just där och då. (Tänk om den ena bilen - den sprillans nya alltså - pajar, eller tänk om man bara måste spontanåka åt olika håll samtidigt)
Nu är vi med bara en bil sedan en månad tillbaka och enda begränsningen som dykt upp hittills är att jag inte kunnat storhandla samtidigt som hon tog bilen till jobbet en dag.

Besparing: ca 4000 i månaden. Det räcker till en och annan taxiresa.

Mental besparing: ovärderlig. Jag slipper titta på bilfan som står och rostar på uppfarten, ska servas och besiktigas och byta däck etc etc.

11 gillningar

Det var så det började för oss också, gick från två bilar till en och ett par år senare till noll. :slight_smile:
Men så behövde varken jag eller (dåvarande) maken bil till dagligdags.

Och den främsta vinningen:

EXAKT så!!

Jag är en värdekass bilägare, helt urusel, och det är en fröjd att inte behöva bry mig om nått sånt!
(Lånar bil av grannar och vänner eller bilpool/hyrbil vid behov, och det är går lite i vågor men sällan mer än en gång/månad ärligt talat.)

3 gillningar

Ta Taxi och åk och storhandla! Som jag brukar säga den där 2:a bilen som många gånger finns “bara utifall att” är ofta en väldigt dyr sak när man törs räknar på det.

2 gillningar

Grattis! Bra att du ser det som en lärdomspost!

Gjort är gjort och förhoppningsvis kan det inspirera/påminna andra. Tror många skulle få mer “valuta för pengarna i livet” om man valde bort bil, eller valde mer prisvärda alternativ än man helst “villhöver” ha.

Jag brukar säga att bil är bland det många lägger mest pengar på efter sin bostad men med skillnaden att bil springer många iväg och köper i ett nafs när det känns akut medans bostad funderar man väldigt noga omkring innan man köper.

2 gillningar

Exakt.
Nu blire storhandling med egen bil när den inte är upptagen (lustigt nog kör min fru min tjänstebil mer än vad jag gör…).
Men den stora punkten att förklara för frugan är ju varför det suger att ha en extra bil. Vi har ju råd. Både med en och två eller varför inte fem bilar. :upside_down_face::grimacing::weary:

1 gillning

Jag vill bara inflika att det inte är självklart att det blir ett jättebilligt, och framförallt inte ett problemfritt bilägande att köpa en 12 år gammal bil som det nämndes i tråden. Man ska ju sannolikt behålla den nåt år också, så den är ju ännu äldre när man gör sig av med den. Man kan ha tur, men man kan också ha otur.

Ska man välja att göra det, och inte skruvar själv (eller kan få hjälp med det) gäller det att vara noggrann när man väljer bil så man köper en bil som har få dyra “typfel”, gärna en vanlig modell där det finns mycket kunskap, samt att man gör vad man kan för att köpa en bil som inte redan har dyra fel (eller servicar) som man får börja med att laga. T ex tar hjälp av någon kompetent när man kollar på bilen. Trist att köpa en bil för 50-60k och upptäcka att dubbelmassesvänghjul + koppling behöver bytas för 20k efter ett halvår, eller att vid nästa service få reda på att partikelfiltret har ett bytesintervall på 12000 mil på just din bilmodell, och att den hade gått 11500 när du köpte den :slight_smile:

Jag tillhör de som reparerar och servar själv och tycker det är roligt, och jag kommer undan ganska billigt tack vare det (nåja, det beror på hur mycket av kostnaderna för verkstadslokalen och alla verktyg man tar på nöjeskontot, samt hur man värderar sin tid…). Men på en 12 år gammal bil börjar saker gå sönder som inte är vanliga slitdelar. Jag fick exempelvis byta båda bromsoken bak på min 11 år gamla V60 så sent som i helgen vilket hade kostat över 10k på verkstad (bromsok med elektrisk handbroms). Dessutom hade jag blivit tvungen att ta bärgare då ena bakhjulet var låst. På sambons 12 år gamla V50 (som numera är såld) fick vi reparera AC:n för 10k i somras.

Jag anser att det är en annan femma att redan äga en bil som är 12 år gammal och välja att behålla den några år till (man vet vad man har), än att köpa en okänd bil som är 12 år gammal (lite grisen i säcken, även om man kollar grundligt).

Det jag är mest “rädd” för på äldre bilar, trots att jag skruvar själv, är olika elfel, då dessa ofta kan vara svåra att hitta = tidskrävande felsökning och inte sällan byts komponenter utan att felet avhjälps. I värsta fall har man redan lagt ner tiotusentals kronor när man tvingas inse att man står på ruta ett fast mycket fattigare, och verkstan lär vilja ha betalt ändå. Man kan tro att dagens diagnosinstrument talar om i klartext vad felet är, men så är det långt ifrån alltid. Jag hade exempelvis kabelbrott i övergången mellan dörr och kaross på V60´n för 1.5 år sedan, vilket gav en massa skumma felkoder som egentligen inte sa mer än att det var något fel med förardörren. Om du har ett missljud från ett hjullager, eller ett kärvande bromsok är det mycket enklare att veta i förväg vad det kommer kosta och ta ställning till det.

Mitt tips nu om du ska köpa en annan bil är: Inom din prisklass, köp hellre en nyare men enklare (billigare märke/modell, mindre utrustning) om du bara vill ha något som bara tar dig från A till B.

5 gillningar

Jag kör en ganska udda variant. Jag kör LEXUS 5 meter långa sedan LS400 från 90-talet till vardags sedan 7 år nu. Tyst och bekväm. Gjord för att hålla länge!. Den ökar några tusenlappar i värde varje år. Nästan Inga reparationer utöver service (gör dom själv) och en AC-påfyllning. Försäkring inkl stöld och räddning kostar < 2000 SEK Per år. MEN den vill ha ca 1.0 l/mil bensin på landsväg och mer i stan. Ett annat problem är att vissa delar börjar bli jobbiga att få tag i och man behöver beställa från Utlandet. Plåt och glas börjar vara riktigt besvärligt. En nackdel till. Svår att vänja sig av med när man vant sig.

1 gillning

Det har gått mer än 2 år sen jag sålde min bil. Jag har aldrig varit så nöjd med mitt beslut. Blir nog aldrig att skaffa en bil igen.

7 gillningar

Underbart att höra. :smiley: :+1:

Jag förbereder mig för att göra samma resa efter vintern. Tankade min senast i juni och mätaren har inte börjat lysa än, det säger väl en del antar jag?

5 gillningar

Har tagit steget att börja med utmaningen att spara ihop 1 miljon kronor på 3 år istället. En bil hade satt rätt stora käppar i hjulet.

3 gillningar

Grattis! Bra att du är nöjd. Jag själv är mer självplågare och hade grämt mig över faktumet att bilen ligger i snitt på 200k idag med 10k mil på mätaren.