Hej!
Har länge vart medlem och ser upp till detta forum, många kloka och ödmjuka men framförallt pedagogiska människor här inne! Så för allt ni gjort, tack ![]()
Denna fråga har funnits tidigare, men anser ändå att min fråga är såpass specifik att den kvalificerar sig för eget ämne.
Jag har länge haft leasingbil via företaget, aningen dyrt men ny och fin bil utan problem eller bekymmer varje gång. Denna tar nu slut från nu till oktober i princip.
Jag har kommit fram efter att gjort egna beräkningar och lyssnat på er här inne samt Erik, med andra, att jag ska köpa bil privat. (har inget eget företag, min fru har men finns inte så mycket intäkter där.)
Då har jag fått en offert från bilhandlare som jag är lite “kompis” med.
Det är en passat sportscombi 2024, 5153 mil. Den landar på 335000, insats 67000, effektiv ränta 6,622%. Ingen garanti eller service inkluderad (vad jag kan se ur offerten). 3901 kr/månad räknat på 36 månader med restskuld 167500.
När jag fick denna offerten så skickade säljaren även med en offert på en ny bil, exakt samma tillbehör osv, fast sprillans ny. På denna som dels är en “edition” modell vilket ger bättre pris, samt att hon kan ge mig en saftig rabatt på ca 20%, landar kostnaden på;
392200
insats 78440
restskuld 225296
effektiv ränta 6,54.
månadskostnad exklusive service 3826. (försäkring vet ej)
Nu till frågan. (6 år senare…)
Det är en bensinare, misstänker att det är Malus på det men att det ändå är inräknat?
Den värsta värdeminskningen som påverkar totala kostnaden är när man kör ut den från lagret, det får jag inte på samma sätt med den begagnade bilen, men undrar om rabatten jag får på den nya är värt det, värdeminskning till trots?
Har lite svårt att avgöra vilken som faktiskt är billigare eller dyrare om man räknar på att jag ska ha den i 3 år, eller kanske 5 år?
Förstår att det har med andrahansvärde att göra också vilket är svårt att bedömma innan, men bilarna är identiska förutom att den ena får jag helt ny och den andra är begagnad. Jag kommer köra ca 2500-3000 mil per år.
Hoppas inte inlägget blev för långt för folk att läsa, och skulle jag vara fullkomligt oförståelig får ni gärna skriva så ska jag försöka förklara bättre ![]()
Tack så länge!
/Simon S