Inser att diskussionerna troligtvis flödar i ämnet, men har svårt att landa i vad som är rimligast (inte nödvändigtvis ekonomiskt det absolut mest optimala, men inte lyxspendering) vid införskaffandet av bil. Jag och sambon kör just nu varsin v60 från 2012 och det märks att bilarna börjar bli trötta. Vi väntar just nu barn och räknar med minst en knatte till + hund och vill således skaffa oss en större bil - kanske el.
Velar mest kring äga eller leasa och om leasing - privatleasing eller via bolag som förmånsbil? Köpa ut eller inte (med momsförändringen som skedde vid årskiftet) om bolag?
Ålder 37 år.
Månadslön på drygt 95k innan skatt via anställning.
Eget företag med konsultverksamhet - sidosyssla med drygt 900k in per år i AB.
Äger en hyresfastighet via AB med lån kvar på drygt 1.5milj SEK. Drar in 320k per år. Ränta på kvarvarande belopp drygt 5.0%.
Just nu används konsultverksamhetens kapital ffa för att förädla fastigheten / amortera lånet.
Vid de nivåerna hade jag nog inte brytt mig så mycket om att optimera utan typ åkt till en bilhandlare och köpt den bil jag vill ha. Behöver inte vara största dyraste men typ en 3 år gammal Passat eller liknande
Bil är dyrt hur man än gör, men jag hade leasat via företaget vilket ändå kan ge en viss uppsida om man har lite flyt med restvärdet (som alltid är spekulativt).
Det låter som du är i en liknande sits som Jan och Caroline kring möjlighetsutrymme när det kommer till att skaffa bil. Därför borde du kunna ha glädje av avsnitt 370 (och ev tillhörande inspelning på Patreon) där de pratar om vad som är fördelaktigt i deras situation.
Bortsett från det håller jag väl med ovan, gå till en handlare och välj något lagom fint. Leasing skulle väl iofs kunna rådas bort från med tanke på att vissa leasing-givare är gnälliga med skick på bil vid återlämnande och med ett par små hemma kan det finnas risk att saker händer.
Uppskattar svaret! Har inte tillgång till Patreon men upplevde inte att det uppkom en konkret jämförelse mellan de olika införskaffningsformerna eller ens en distinktion mellan val av leasingform.
Kruxet när man väljer brukar landa i några få saker(enligt mig).
Värdeminskning och bundet kapital.
Förväntas bilen tappa mer i värde(+ utebliven ränta på fasträntekonto för köpeskillingen) än de löpande kostnaderna för leasing? Då är det ju sämre att köpa än att leasa.
I slutet på veckan så är det fingret i luften och gissa vart bilarnas priser ligger om 3år.
Med dina inkomster försvinner den fördel man får i att inte ha löpande utgifter då du har trygghet i både anställning och bisyssla. Annars finns det ett trygghetsvärde i att ha låga utgifter och flexibilitet i livet.
Leasa förmånsbil på företaget innebär ju att man kan dra halva momsen och ta alla bilkostnader inkl. värdeminskning på företaget, och ta ut milersättning vid resor i tjänsten. Förmånsvärdet får man bara tugga i sig, det är ju värt något att åka bekvämt i en ny bil, hanteras bäst med nettolöneavdrag för att inte sänka PGI/SGI. Har man sedan tur kan det vara förmånligt att köpa loss bilen efter leasingen, eller att bolaget får tillbaka eventuellt övervärde.
Men gäller fortsatt dra av halva momsen sedan årsskiftet om man kör finansiell leasing / planerar att köpa loss bilen? Jag är inte insatt men förstod det som att det inte längre är möjligt?
Jodå, det handlar om ifall det skulle finnas en köpoption i avtalet dvs att det uttryckligen står att du har första tjing att köpa loss. Det står inget om det i mitt leasingavtal, alltså halv moms.
I avsnittet på Patreon var det ett konkret räknande på hur stor den monetära skillnaden var mellan alternativa köpmetoder. Kan som sagt rekommendera men i förlängningen kanske bra att boka rådgivning med Erik direkt om du vill ha ett vettigt svar i din situation.
Rost på underrede, bytt drivaxlar och dylikt som kan ses som slitage. Bytt motor på ena och den andra börjar knacka - tiden för att göra det själv alt kostnad för verkstad börjar närma sig kostnad som inte känns rimlig.
Den bil som har fått både nya drivaxlar och ny motor borde väl vara i ganska bra skick om det är så mycket gjort på den?
Jag frågar bara eftersom bekanta och kollegor har sagt en del roliga saker när de “villhöver” en bil, som de försöker rättfärdiga med konstiga förklaringar, trots att det inte behövs.
Exempel: “bilen var sliten, den behövde nya bromsbelägg” eller “den orkade inte hålla uppe bakluckan”. Saker som är billiga och lätta att fixa på de flesta bilar.
Bilen som börjar knacka i motorn förstår jag att du vill bli av med, den skulle inte jag heller vilja ha kvar.