Hej, har varit spekulant på en Tesla Model 3 2021, och hittade den med rätt färg, pris och konfiguration hos en av alla de onlineförsäljare som finns bilxxxxx.se
Bilen i fråga var även upplagd på wayke och blocket. Allting såg bra ut och säljaren var snabb med att svara. Bilen var lägst prissatt i förhållande till utrustning och priset stämde bra med vad brilpriser.se indikerade. Fick vettigt pris för vår inbytesbil (volvo xc60 med 15500 mil på mätaren) och vinterdäck för bra pris. Läste som en tok på wayke och andra sajter, hallåkonsument etc kring distansköplagen etc. Bilhandlaren är såklart inte MRF-ansluten och verkar endast lämna garanti via garantidirekt.se som har bottenbetyg av alla recensioner och verkar inte vara värt ett ruttet lingon.
Pratade idag med handlaren på telefon och följande gjorde att jag valde att inte gå vidare, frågan är bara om han eller jag har mest rätt:
Säljaren hävdade att 14 dagars ångerrätt och distansköplagen inte gäller, trots att vi gör upp affären digitalt och att de levererar hem bilen till mig. All kommunikation sker ju digitalt och avtal signeras med mobilt bankid hos mej. Jag sätter inte min fot hos bilhandlaren. Han sa att “det är ju ditt eget val om du vill att bilen ska levereras hem till dej”. Ehh ja ni erbjuder ju det? Och då blir det ju ett distansköp eftersom vi inte gör affär där?
De skriver att “vi testar din bil på plats hos dej”, vilket jag tolkar som att jag kör in bilen till nån bilprovningsfirma och de skriver ett utlåtande som jag skickar till säljaren. Om något behöver bytas gör de kanske ett prisavdrag, och om jag känner mig ok med det skrivs priset för inbytesbilen ner INNAN affär. Så ville inte denna firman göra, de testar min bil på plats HOS SEJ, inte hos nån bilprovningsfirma vare sig hos mej eller där uppe. Självklart ska ju en opartisk firma testa bilen, annars kan ju de hitta på vad som helst och vad händer då när jag står med deras bil här som helt plötsligt blev dyrare pga att de “hittade” fel för 10000 kr på min bil, som jag inte kände till fanns. Känns bara så oklart.
Jag frågade upprepade gånger om en varudeklaration och att jag ville läsa den innan jag bestämde mig. Han ville inte ge mig den innan vi hade ett avtal. Varför inte?
Vad säger ni bilbytarexperter om detta? Är jag överdrivet nojig eller känns deras upplägg oseriöst?
Vill man ha en lite ovanligare bil så är jag helt och hållet med på att man inte kan köra 60-80 mil endast för att kika på en bil, detta med distans känns för mig väldigt smidigt. Där jag bor finns det öht inga Teslor i vettig prisklass och passande config, men i huvudstaden finns det ju mängder med leasing-bilar som nu börjar ramla in från 2021-facelift modellen. Jag får nog bara vända mig till en lite större firma typ cxxla eller rxxxxermark som i alla fall känns mer seriösa och har mycket tydligare garantivillkor och varudeklaration. Cxxla testar till och med batteriet.
Det finns hundratals Tesla Model 3 ute till salu.
De flesta handlare har undermåliga objektbeskrivningar, saknar batteritester etc. På en 2021 Model 3 vill du inspektera skärmkanter och lack samt gärna provköra…
Carla t ex är inte billigast men nästan garanterat smidiga om det skulle vara något. Dessutom uppfattar jag dem som rimligt tydliga och detaljerade i sina objektsbeskrivningar, med bra bilder, beskrivning av brister och Aviloo batteritest.
Att handla på distans från en okänd handlare med potentiellt tveksamma villkor förstår jag inte alls.
Du har två val.
Det finns men priserna sticker snabbt iväg, speciellt om man vill ha drag. Det finns SR+ bilar med runt 9000 på mätaren och dragkrok för under 300" men tveksamt om man vågar köpa. Vill dessutom hellere ha LFP-batteri då vi har tänkt att ha bilen lääänge. De flesta hamnar runt 330-350, ofta ca 10000 kr dyrare än vad bilpriser.se uppger, t.ex c**la och Ri****mark. Vår smärtgräns ligger vid 340000 kr. Verkar inte gå att pruta heller vare sig på inbytesbil eller extra grejor såsom vinterdäck. Köpte bil senast 2012 och då av en volvo-handlare, det var liksom ett helt annat upplägg då än vad det är nu med snabbt snabbt och på distans. Men är medveten om att ska vi över huvud taget hitta en Model 3 med våra krav så är det distans som gäller.
Jag tittade på begagnade Model 3 från 2021, insåg snabbt att det hänt mycket i refreshen 2022 som gjorde 2021 mindre intressant för mig. Sen provkörde jag en ny 2024 och så var det kört… Förutom ny och betydligt bättre bil är försäkringen billig (i tre år) och finansieringen rimlig (1,99%). Det väger upp en del av den högre värdeminskningen av en Highland med ca 1000/mån. Dessutom kommer det ju med nya däck, fulla garantier etc.
Skulle hellre anpassa kraven eller budget än att handla så pass dyr sak från tveksamma återförsäljare.
Bilpriser.se ger en indikation, men marknaden bestämmer alltid vad priset ska vara.
Ett fel många gör gällande Beg.bil är att stirra sig blind på priset. Priset är EN av väldigt många parameter som eventuellt kan påverka hur bra en affär är på en Beg.bil.
Vill Starkt på peka: Priset så länge det är rimligt bör det komma på tredje eller fjärde plats i en total kalkyl ang. Beg.bil.
Folk som jobbar heltid i en Bransch vet generellt hur slipsen skall dras för att snuva dig på din sista krona.
Har eventuellt viss insyn i Branschen…
Konkurrens är naturligtvis jättebra men kan i bland skapa avarter där även de få företagen som vill skapa värde för både köpare och säljare tvingas tillgripa “fulknep” för att vara med i matchen. detta kan t.o.m ibland även accepteras av kunden som “ja, ja, han försöker jue tjäna pengar och överleva han också” Transparens är viktigt!
Och snälla, snälla i välmening sluta kika på diverse värderings sidor. Bilmarknaden har varit volatil de senaste åren. Enklast/bäst är jämför på blocket i stället, är du osäker jämför över tid.
Vill du ha huvudvärk, Köp endast på pris, skulle vilja påstå att detta påstående går att översätta till fler branchser också eventuellt
Hm, intressant att firman verkar vilja friköpa sig från distanslagen mha “ditt eget val att få bilen levererad”
Tvek på den.
“Om hela affären görs upp på distans träder distansavtalslagen in, vilket i normalfallet ger rätt att ångra köpet inom 14 dagar från leverans. Det här gäller oavsett vara och därför omfattas även begagnade bilar. Som vanligt gäller även konsumentköplagen.”
Även hallåkonsument anger:
“Köper du bilen på distans, till exempel via internet, kan ha du ha ångerrätt. Men det krävs att företaget har ett organiserat system för distansavtal, alltså att de brukar ingå avtal på distans och till exempel skriver “köp din bil på vår webb” eller liknande. Eller att ni ingår avtalet utanför företagets lokaler.”
Mitt intryck när de säger att ni provar på plats hos dig är att de inte själva har bilen i lager utan är en förmedlingstjänst åt någon annan som har bilen. Snubben du pratat med har i vilket fall inte sett bilen, hen jobbar säkert i ett callcenter.
Det här med garantier är också lite lurigt. Företag som säljer begagnad bil har reklamationsansvar för ursprungliga fel i ett par år. När de säljer en tilläggsförsäkring från Svensk Bilgaranti så är det just en försäkring det handlar om. Du har fortfarande kvar reklamationsrätten även om du inte köper till en extra “garanti”. Men det vill ju inte försäljarna att du ska veta…
Även om du har öppet köp så är det du som betalar transporten tillbaka till säljaren. Så det kan vara bra att tänka på.
Det var en snubbe här på forumet som beskrev hur han blev lurad på en bil som han köpte och betalade som du beskriver och som skulle levereras men bilen anlände aldrig. Det visade sig senare att den firma som sålt honom bilen hade lurat 15 olika personer att köpa och betala för bilar som aldrig levererades.
Ja, det går såklart inte.
Å andra sidan finns det ju noll skäl att köpa av en handlare som inte kan enkel lagstiftning kring de är som faktiskt är deras kärnverksamhet…
Det är därför man isf handlar av en seriös handlare som även löser returen kostnadsfritt eller åtminstone med tydliga villkor för vad som gäller.
Uttrycket förekommer i mina kretsar kring Västsverige, tillhör själv kategorien människor som hyser viss avsky mot unga välklädda kladdiga säljare i lackskor som gått någon sälj kurs och kallar dig vid ditt namn varannan mening!?
Självklart härstammar det från "slipsten skall dras!
Kan nog hålla med om att avskyn delvis kan bero på att jag börjar bli Gubbe, det där med Ung och för Bra Självförtroende är väl ändå nått att avundas, krasst sett.
Jag menar det kommer förmodligen alldrig tyvärr hända mig igen för jag vet bättre. Att vara Lyckligt ovetande idiot ändå inte så dumt?
Förväxla inte garanti med ursprungligt fel det är två olika saker, Generellt är Garanti frivilligt och mycket kraftigare då det även innefattar fel som uppkommer efter leverans på ett mycket tydligare sett. “en sliten elhiss som pajar är fortfaraden en sliten elhiss som pajar” inom garanti tiden.
En bra handlare lämnar alltid en i förhållande till bilen vettig garanti med bilen i fråga. Ni måste också kunna se det ur handlarens perspektiv lite grann också. Är det rimligt att lämna 3års garanti på en fungerande elhiss i en 8år gammal bil. Är svaret ja. betala extra för detta då.
Jag tänker oavkortat till hur det på senare år fungerat i “bank” branschen" Där folk ställer krav på bankerna att bli återbetalade för att de blivit lurade via phishing eller liknande. Självklart kommer då bankerna att försämra dina möjligheter att förfoga över dina egna medel som följd. vilket också har skett. ingenting är gratis.
Vill du betala mer ställ orimliga krav. någon stans måste såväl köpare som säljare kunna överleva
VDN fick jag mejlad när jag köpte på distans av Bilia, liksom extra bilder. Givetvis före köpet.
Får du inte den så hade jag tackat för mig. Att få den efter hjälper ju nada.
Sen är det nog alltid bökigt med inbytesbil på distans. Jag sålde min separat eftersom jag ville undvika just det du är rädd för. Att bli stående 60 mil hemifrån och de minskar inköpsvärdet med 10 lax.
Om köpet genomförs helt på distans med hemleverans kan säljaren som regel inte friskriva sig från ångerrätten.
Varudeklarationen ska vara köparen tillhanda innan köpet, så klart. Den anger ju skicket på bilen och utgör underlag för köpet. Står något fel på bilen uppskriven i varudeklarationen kan man som konsument inte klaga på det. Får man den därför först i efterhand blir handlingen värdelös mer eller mindre.
Slutsats. Köp inte från denna säljare pga agerar oseriöst och mot branschpraxis.