Köpa bil på distans, förvirring

Vad har hänt under 2022 som är så mycket bättre än 2021? Mig veterligen kom väl Ryzen nån gång i början av 2022, annars inte mycket nytt?

Jo, jag kände mig så duktig och påläst, hade läst många olika sidor samt även flera olika tvist-domslut kring detta och var 100% säker på detta med distansköplagen. När säljaren sen var helt frågande kring detta blev jag väldigt förvirrad.

Ja här måste jag erkänna att jag har sämre kunskaper. Låt oss säga att jag köper en bil, och sen går elhissmotorn eller värmepumpen eller laddluckan sönder efter 3 veckor. Jag har Tesla-garanti. Är det då Tesla jag ska kontakta, eller ska jag reklamera felet hos försäljaren först? Senast jag köpte bil fick jag 3 månaders garanti oavsett fel, det var hos en Bilia-återförsäljare och bilen kostade 180000 kr. Om det inte finns Tesla-garanti kvar, säg om bilen gått 9000 mil, vilken garanti ger mig rätt att reklamera dylika fel hos säljaren? Vad säger att säljaren går med på att t.ex. byta värmepump för kanske 15000 kr? Säljaren testade ju detta och det står OK i varudeklarationen.

Nej det bestämde jag mig efter 2 minuter i samtal med säljaren. De verkade inte veta själva vad de skrev på sin webbsida, där var det enbart guld och gröna skogar, allt skulle vara så enkelt.

Då, en fråga till Model 3-experterna här. Ni menar alltså att det är värt att gå upp till säg 340000 kr för en -21 med drag om man har 1 års tesla-garanti kvar och det är en lite större och mer väletablerad säljare typ cla eller r*ermark? Har annars haft 320000 kr som max-tak men då har bilarna gått längre och Tesla-garantin för “småfel” finns inte kvar. Pengar växer inte på träd här hemma :smiley:

Så man bör alltid vara beredd på att de hittar något på inbytesbilen och vill gå ner i pris? Jag vet t.ex. att bromsskivorna inte är de bästa, och borde kanske bytas inom något år, men jag frågar alltid bilprovningen vad de tycker om bromsarna, och de säger att de ser bra ut, behöver inte bytas. Därför uppger jag inte min privata åsikt om bromsskivorna när jag beskriver inbytesbilen. Bilen har gått över 15000 mil så givetvis finns det slitdelar, vilket jag antar de tar hänsyn till när de sätter ursprungspriset. Jag är väldigt ärlig när det gäller bilens yttre och inre skick, men avgassystem, bromsar etc, där förlitar jag mig på bilprovningen och servicemekanikern. Gillar inte “däcksparkare” som sen ska gå runt och hitta och anmärka på en massa smågrejor för att få ner priset ytterligare. VI har endast en bil, så därför vill jag göra affär på så sätt att man får den nya bilen och de tar med sig den gamla bilen. Ska jag sälja bilen privat finns det alltid risk att det strular till sig.