Hur får jag provköra en sportbil jag seriöst vill köpa?

Var riktigt tät och beredd att bojkotta ett antal handlare.

Annars är väl alternativet att hyra bilarna du är sugen på. Lär ju ge mycket mer än 10 minuter.

Hittar du en 981 GTS så köp den fortare en kvickt! finns inte många exemplar i Sverige och många av dessa går på export.

Äger själv en 718 GTS 4.0 och det är en underbar bil med manuell växellåda. Snart är det dags att ställa på när gatorna är sopade :slight_smile:

Även om TS kan bilda sig en uppfattning om bilmodellerna på annat sätt (bilklubbar etc) så är det väl alltid intressant att ta en sväng med den aktuella bilen. Även om allt ”ska vara ok” tycker jag det känns bättre att upptäcka eventuella tråkigheter innan man valt att köpa bilen än att behöva reklamera och hålla på.

Tror att du gör helt rätt i att bygga en relation till handlarna så att det framgår att du är seriös (sen tycker jag kanske inte att det borde behöva så men…).

Är bilköpet lite nischat så borde ni väl kunna prata en del om vad det är du ska kika närmare på (och ev provköra) vilka bilmodeller du kanske bör gå vidare med.

@Ran4 Kan det gå att få till ett klart köpeavtal på bilen med rätt att häva köpet om du inte är nöjd efter provkörningen? En viss handpenning som förloras om köpet hävs. Det kan bli en dyr provkörning om du inte ä nöjd men du behöver inte köpa en bild du inte är nöjd med.

Jag gjorde det faktiskt. Visste att det var just den bilen jag ville ha, så fanns ingen anledning att provköra för att testa prestandan eller annat och den var så pass ny att jag ansåg att några växellådsproblem och liknande var helt osannolikt. Iom att köpet gjordes hos en handlare (som jag kollade upp innan)så ev fel som upptäckts i närtid täcks av garantin.

Men jag tror faktiskt inte det hade varit några problem om jag velat provköra.

Tog tåget dit, kollade över skicket, prutade lite och tog bilen därifrån. Var nog snabbast bilaffären han gjort.

Tänker mig inte att man provkör för att testa prestandan. Men en beg bil är ju använd och kan ha sina fel och konstigheter.
En bekant provkörde en 3 år gammal bil och tyckte att det vibrerade konstigt vid vissa tillfällen. Detta gjorde att han avstod från köp. Jag hade nog inte märkt av det alls. Man skulle självklart kunna gå tillbaka till säljaren, men nu slapp han det helt och hållet.

Sedan finns det som jag förstår det en del bilmodeller man knappt får köpa. Precis som en del Rolexmodeller där man måste klassas som lyxkund. Jag och mina bekanta rör oss dock inte i närheten av det segmentet.

Jo, det risken med något som inte står rätt till finns ju, men i mitt fall hade den gått 1800 mil, så var nästan ny. Men egentligen borde man väl gjort det nu i efterhand, men det gick fint. Haft den i 2 år och är supernöjd, trots att jag faktiskt aldrig kört modellen innan.

Jag är inte heller i närheten av det prissegmentet att man måste vara vip-kund för att inte bli utkastad ur butiken.

Dock så pass ovanlig att det i det utförandet jag vill ha den bara finns några stycken i Sverige (färg, utrustningspaket, inredning, växellåda)