Däckomläggning och prissättning

Hejsan på er,
Jag har ett dilemma och ni får gärna kommentera era erfarenheter.

Det är så att jag och sambon har anlitat ett företag i Lund för däckbyte och de senaste två åren även däckhotell, vi har varit kunder där i snart tre år totalt.
Har alltid fått bra bemötande och bra pris på däckhotellet för 698kr när receptionisten varit där.
Nu fick vi en smärre chock när ägaren tog betalt och satt i receptionen, för vi ville även göra omläggning (vilket uppgavs vid tidsbokning) då vi införskaffat begagnade vinterdäck och begagnade sommarfälgar och därmed kasta om hjulen.
Vi fick alltså betala 998kr för däckhotellet och hela 6.448kr för omläggning (totalt 7.446kr).
Ägaren skrek på mig när jag ifrågasatte priset och jag fick aldrig något svar på prissättningen förutom själva kvittot. Vi åkte och tog offerter från flera andra anslutna däckverkstäder och ingen tar över 3.000kr för samma arbete!

Vad är era erfarenheter angående prissättning på sådant arbete som däckomläggning och däckskifte? Hur mycket ska man behöva ta som kund innan det går överstyr, hur mår egentligen företaget när ett kundbemötande är på detta sätt?

Förutsättningarna är:
20” däck och fälgar
4 st sommardäck + 4 st originalfälgar (Avkrängning).
4 st lösa vinterdäck.
4 st lösa fälgar.

Sommardäcken sitter på fälgarna som i sin tur ska användas på vinterdäcken.
Och på sommardäcken ska de lösa fälgarna sitta.

Tack på förhand alla på forumet:)

Ett tips är att fråga vad det kostar innan man beställer en vara eller tjänst.

Du skulle aldrig betalat. Hoppas du använde kreditkort.

Det här är förövrigt ännu ett argument för varför man sköter förvaring och byte av däck på egen hand. Själva bytet av däck på fälg gör man hos någon där man kommit överens om priset innan utförd tjänst.

2 gillningar

Absolut, tack det har vi också kommit fram till. Det går inte att lita på sin verkstad trots sin egen lojalitet. Men prissättningen borde inte skilja nästan trippelt upp ändå kan man ju tycka.

1 gillning

Så varför betalade du? Svenskar är för mesiga.

1 gillning

Oproffsigt att börja skrika på en kund oavsett situation skulle aldrig gå tillbaks dit.

Men kollade du ej upp priset i förväg?
Är ju ändå något som är upp till en själv att göra tänker jag.

3 gillningar

När du begär en offert finns det ett incitament för säljaren att räkna lågt enär han rimligen kan anta att det finns flera intressenter som gärna byter däck åt dig. Det kan hända att de andra varit lika dyra om du tillämpat samma metod hos dem.

600-1000 sek för hotell och skifte
250-750 sek för omläggning.

Om jag förstår det rätt ska 4 däck läggas av fyra fälgar
Sen ska 4 hjul till av med sina gummin och sen på med gummin ovan sen på bilen.

Låter som 1-2 timmars jobb

4 däck av 1000
4 däck av 1000
4 däck på 2000
4 däck balansering 1000
4 däck på hotell inkl skifte 1000

Totalt 3000-5000 kronor lågsäsong och 5000-10000 om första snön nyss kommit. Inte alls orimliga siffror

Mvh
Fredrik

3 gillningar

Så om du går till din favoritrestaurang där du ätit många gångar tidigare, tittar du i menyn/frågar efter priset varje gång eller tar du för givet att priset är inom rimliga gränser? Finns inget försvar för rövhatten på däckfirman.

1 gillning

Jag tycker hela arrangemanget låter osmart. Jag har tidigare själv köpt begagnade däck. Jag såg då till att förhandla fram ett paketpris med växling av fälgar och påsättning på bilen. Jag minns inte vad det kostade exakt men det blev en bra helhet. Det byggde då förstås på att jag köpte de begagnade däcken av en däckverkstad med sådan inriktning. Skulle jag ha köpt dem privat hade jag riskerat att hamna i en liknande situation som du. Nu verkar priset du fått här varit oskäligt högt men även att bara behöva “normalpris” hade sannolikt tagit bort en stor del av fördelen med att välja begagnat.

För saker jag handlar varje dag så frågar jag ej efter priset.

Men för saker jag betalar för någon enstaka gång per år så frågar jag alltid vad kalaset går på även om det är ett ställe jag varit på tidigare :slight_smile:

1 gillning

Då får du hoppas att de ej tripplat priset från ena dagen till den andra, annars är det bara att betala enligt din logik?

Du har helt rätt köpa begdäck på fälgar som inte passar är värdelöst. Man köper nya gummin eller så säljer man bilen.

Har som sagt ägt en däckverkstad och kan säga att flertalet kunder kommit med egna “smarta” lösningar. Slutar nästan alltid med att dom blir arga på verkstaden trotts att det bara handlar om dåliga beslut.

Däck är en färskvara och skall köpas nya. Helt annan sak om du kan lägga om själv då kostar det inget men måste man lämna bort går allt förlorat.

Mvh
Fredrik

3 gillningar

Nä men man ska ej bli förvånad över att sånt här kan ske :slight_smile:
Visst fel av dom men vill man göra livet lite enklare för sig i framtiden så frågar man bara innan vad tjänsten kostar sparar man sig en massa huvudvärk :slight_smile:

Men det sista man ska göra är att bara acceptera läget och betala, som TS gjorde. Då gör man livet surare för alla i längden.

Klart ts får betala jobbet han beställt? Måste ju vara väldigt dumt råd att ge. Måste väl likställas med stöld om han drar utan att betala.

Jag skulle iaf inte lämnat ut nycklarna innan pengarna satt på mitt konto. Iaf om jag misstänker att jag inte skulle få betalt. Har dock aldrig hänt då folk beteer sig i huvudsak ganska bra i samhället.

Mvh
Fredrik

2 gillningar

Värt att åka dit för utpressning/egenmäktigt förfarande (beroende på omständigheterna) för att man inte lyckades pungslå någon? Bara att låta personen delbetala, släppa bilen och ta det i tinget. Är priset rimligt kommer personen torska oavsett.

Man har rätt att hålla kvar bilen om man misstänker att betalningen inte kommer att ske.

Men absolut om personen bara vill ha lägre kredit och annars är lugn och trovärdig inga problem. Ställer han till med en scen och är rabiat lämnas inga nycklar ut innan pengarna sitter på kontot.

Är inte att pungslå någon om man vill ha betalt för det arbete man utfört. Men det här jag menar med att akademikerna sitter i klorna på dom som kan jobba med händerna.

Mvh
Fredrik

2 gillningar

Lycka till med den approachen, om du stöter på någon som vill bråka tillbaka kommer du torska.

Absolut, men ocker är aldrig okej. Jag skulle aldrig lämna in min bil på detta sätt ens om jag vore professor, så den delen har du rätt i.

Nej då kommer absolut inget att hända. Och om någon vill bråka brukar min lust att ställa till med oreda alltid överstiga andras vilja till att fortsätta. Men signalerar man tidigt, hårt och tydligt att man är villig att ta konflikten exakt så långt som krävs brukar dom alltid dö. Är viljan till att undvika konflikt som nästan alltid är grunden till dom.

Är inte ocker att ta det pris som marknaden är villig att betala. Byt dina egna däck eller betala snällt till dom som är villiga att göra det åt dig. Och läxan här är väl mer att kolla upp priserna innan man beställer jobbet.

Mvh
Fredrik

1 gillning