Köra samma däck året runt eller byta ur ekonomisk synvinkel?

Jag kan extremt lite om bilar mm och sitter nu med vinterdäcken på (ej dubbar) och borde vara dags att byta. Om jag byter kostar det mig 350 kr (ja, jag har gjort det själv innan men vill inte göra det längre) och det blir således 700 kr om året för två byten.

Kör man däcken slits de mer, vinterdäck gör även att bränsleförbrukningen ökar mm? Hur ska man tänka här, är det ekonomiskt att lägga 700 kr (plus tiden) på att byta däck varje år eller är det bättre att köra med samma dubbfria vinterdäck hela tiden? Hur ska man räkna? :slight_smile:

Om du ska köra med samma däck året om rekommenderas verkligen inte dubbfria vinterdäck. I sådana fall året-runt-däck.

Gummmiblandningen är alldeles för mjuk och farlig för sommarväglag.

4 gillningar

Gummiblandningen i sommar och vinterdäck är olika.
Väghållning och bromssträcka med vinterdäck i sommartemperatur är sämre än med sommardäck.
Det låter dumsnålt att inte byta.

4 gillningar

Vet faktiskt inte vad jag har, bara att det inte är dubbar på dem :slight_smile:

Vinterdäck slits hårt på varmare asfalt. dessutom har de betydligt sämre egenskaper. Sämre säkerhet.

Byt däck.

4 gillningar

Jo, det förstår jag. Nu sitter jag mest i bilköer de gånger jag kör bil ändå samt kör motorväg

Tycker att det skriker i däcken både nu och då med dubbfria på sommaren.

Finns väldigt mycket mer grepp i sommardäck.

1 gillning

Vill du ha dåliga däck på sommaren och dåliga på vintern så kör på åretruntdäck…

Tveksam om du sparar speciellt mycket pengar på det i slutändan

6 gillningar

Det finns en aspekt här gällande säkerhet som i slutändan kan innebära död i värsta fall.

Går det att sätta ett pris på livet? (Kompromissad säkerhet med åretrunt däck)

3 gillningar

Sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern. Inte helt ologiskt.

Oavsett om du mest sitter i kö eller kör motorväg.

2 gillningar

Självklart kan man sätta pris på ett liv, det gör försäkringsbolagen dagligen. På samma vis som att om du kör en liten bil (typ Polo) jämfört med en RAM så har du satt ett pris på din säkerhet med…

Det är just denna typ av frågor som man vill se belägg och hur starka de är, inte bara “de är säkrare” det säger ju egentligen inte mycket

2 gillningar

Jag förstår vad du menar , det är nog bara att jag personligen inte ser något behov av att min/maxa säkerhet. Jag har alltid cykelhjälm när jag cyklar, vi har i övrigt en Volvo och ser alltid till att däck och bromsar är i bra skick så jag kanske är fel person att fråga men jag anser bara att om jag kan öka mina chanser att olyckan aldrig sker så är det värt mycket för mig!

Jag kanske är lite konservativ här :sweat_smile:

1 gillning

Skulle inte säga att det är speciellt konservativt att fokusera på sin säkerhet när man befinner sig mellan ett konstant flöde av tusentals kilo tunga block av metall i hastigheter uppemot 120 km/h.

Byt däck efter säsong trådstartarn, om inte för din egen så för andras säkerhet:)
Tack!

4 gillningar

Det har skrivits en del artiklar om detta. Eftersom många inte kör så mycket vintertid tenderar vinterdäck att slitas mindre än sommardäck. De blir ofta hårda och dåliga innan mönsterdjupet går förlorat. Det kan därför finnas poänger med att köra vinterdäcken lite längre på våren eller sätta på dem lite tidigare på hösten. Något år kanske man kan skippa att växla däck helt. Det här är inget jag rekommenderar men jag har gjort det själv någon gång.

Jag körde på dubbfria vinterdäck en sommar för dom var ändå för dåligt mönster för en vinter till (snåljåp). Ingen höjdare. Hollywood-däck som skriker i varje skarp kurva. Förmodligen inga toppenprestanda vid en hård inbromsning. Rekommenderas ej. Ska inte göra om det.

3 gillningar

Man får ju titta på hur man kör med.

Bor man i söder, kör lite och kan låta bli bilen de fåtal dagar det är riktigt dåligt väglag kan man gott köra med andra däck än om man bor i norrland och kör jättemycket.

1 gillning

Du känner ingen med liknande bil med sommardäck?

Testa en stenhård inbromsning i vardera och se vad du tycker.

Med sommardäck hänger jag i bältet, med dubbfria hängde jag inte alls lika hårt i bältet och bilen ormade sig.

Är det då inte ännu värre att köra med en kompromiss hela barmarksperioden och sedan ha ännu mindre marginaler när det väl är vinter?

Det är en kompromiss hur man än gör.

Definitionen av vinterväglag är inte många dagar i södra sverige, har man möjlighet att ställa bilen de dagarna kan ju välja sommardäck året runt.

4 gillningar

Det är ju bra mycket säkrare med sommardäck på sommaren än friktionsdäck. Så om du vill ta med risk för olycka i beräkningen, så är bara det värt bytet…

Ett sommardäck klarar minst 5 säsonger innan de slits ut. Samma gäller bra vinterdäck.

Ett friktionsdäck som du har året runt håller kanske 2 år. Och är dålig på alla väglag.

Du kan ju slå in det i en kalkyl och räkna. Men sen har du som jag skrev först, risken för olyckor som är svår att räkna på. :+1:

Vinterdäck har 40-50% längre bromssträcka än sommardäck på sommarväglag. Typisk bromssträcka för sommardäck 100-0 är under 40 meter. Det innebär att du har 20 meter kvar innan du får stopp på bilen med friktionsdäcken, det är 4 billängder…

2 gillningar