Tips om nya vinterdäck till rimligt pris

Hej!

Dags att köpa nya vinterdäck, men då det är en djungel av både olika webbsidor och däck så känner jag mig helt vilsen.

Ska monteras på befintliga fälgar och däcken ska vara 215/40R17

Idag sitter däcken: Kumho Winter Craft WP51 215/40R17 87V XL på, men skulle vilja testa något nytt.

Budget högst 1800:- per däck men gärna lägre pris. Ge gärna förslag på både sidor som är seriösa med bra pris och däck!

Tack på förhand!

Maskinen

Själv har jag handlat på bythjul.com ett flertal gånger och alltid blivit nöjd.
Mata in reg.nr. och välj med eller utan fälg - dubb eller friktionsdäck.
Jag har alltid handlat lite dyrare kvalitetsdäck och gärna med lågt decibelvärde.

2 gillningar

Tips på bra märken?

Nokian Hakkapeliitta 9 köpte jag sist. Väldigt nöjd med dem och dess föregångare. Kör äldre V70.

1 gillning

Jag hade valt bland dessa 3:

Goodyear UltraGrip Ice 2

Product

Nokian Hakkapeliitta R5

Goodyear UltraGrip Ice 3

Samtliga får höga poäng.

Sedan om dom passar din bil vet jag ju inte. :wink:

1 gillning

Jag har också handlat från bythjul ett par gånger och det har fungerat mycket bra. Ska snart beställa nya Nokian Hakkapeliitta 9 från dom. Såg att du ville ha dubbfria, så du kan om du vill, kolla en sammanställning på däcktester på Bythjuls hemsida.

Jag och familjen har handlat på både dackonline.se och bythjul.se och varit nöjda.

Vi kör bara nordiska dubbdäck. Sist fick jag tag i Hakkapeliitta väldigt billigt.

Ska du köra utan dubb så köp nordiska. Kolla upp ett däcktest, köp ingen billig skit.

1 gillning

Hur stor är skillnaden mellan Goodyear UltraGrip Ice 2 och 3? Både avseende pris och prestanda.

Tack för alla svar! Funderar på att köpa Kumho WP51 215/40R som är på just nu som hållt 5 säsonger men nu är helt utslitna.

Dom har funkat men vet inte om Kumho är ett bra märke egentligen… 1184kr /st är priset för dom. :joy:

Det länkades till lite tester högre upp i tråden.
Generellt får man vad man betalar för.
Michelin, Nokian, Goodyear m fl brukar ha sina premiumdäck högst upp i testerna. Kumho inte så mycket.

2 gillningar

Hankook verkar vara ganska prisvärda.
Då märket är med i däcktester hamnar det ofta strax under de dyrare premiummärkena.

1 gillning

Hur funkar det med ålder på bildäck? Måste man byta efter ett visst antal år även om mönsterdjupet är ok, tex pga att gummit torkar? Någon som har erfarenhet angående det?

köp inte däck från sådana märken.
Jag läser ett 10tal biltidningar regelbundet och alla dessa typer av däck från lågbudgetmärken presterar konstant betydligt sämre, längre bromssträcka, sämre grepp på is, sämre grepp på snö, vattenplanar tidigare osv osv.

Dags att prioritera upp din egen och andra bilisters säkerhet över att spara några kronor !

1 gillning

Fast tror ändå inte att Kumho är riktigt lågbudget.
Däcktester är en sak, men hur är däcken när de börjar bli gamla?
Om man köper billigare kan man ju byta lite tidigare.
Men visst. Bäst vore om alla alltid hade nya däck av premiummäke.

bythjul.com kan du själv jämföra däck.

Man brukar prata om att tio år är den livslängd man kan förvänta sig till följd av att gummit åldras. Det beror såklart på hur de använts och förvaras men kan ses som en generell riktlinje.
Jag märkte rätt stor skillnad i hur ”färskt” gummit kändes på de nya däcken jag köpte nyss, jämfört med de bara tre år gamla som satt på min andra bil. Trots samma fabrikat och ett premiumärke.

Oavsett får man köra rätt sparsamt och försiktigt för att få däcken att hålla slitytan i tio år.

1 gillning

Mina dubbdäck fyller faktiskt 10 i år :slight_smile: ser fina ut, känns bra, god marginal på mönsterdjup. Blir nog sista säsongen för dem trots detta.

Hade lika gamla sommardäck som fick tydliga, synliga torrsprickor.

Jag kör extremt defensivt.

1 gillning

Om man börjar närma sig tioårsgränsen för gummits livslängd så får man väl använda upp mönsterdjupet:

1 gillning

Känns som en svår (läs: dyr) dimension med ganska klent utbud. Har du ett reg-nr att bjuda på så går det att kolla på om 215/40 r17 är orginal eller om det kan vara fördelaktigt med annan dimension.

Även kopplat till hur många månader per år de sitter på bilen.
Under tio år kanske de suttit på en bil i 3-4 år totalt. En del tenderar även att köra mindre under vintern, dels pga alla lediga dagar (jul/nyår, sportlov etc.) dels pga att de kanske inte vill ge sig ut i trafiken när vädret är som sämst.

Visst, finns även sådana som kör från Skåne ända upp till norra delarna av landet för att åka skidor. De sliter kanske ännu mer i stället.

Så 10 år utan att ha slitit ut däcken är inte så ovanligt.

1 gillning