Hej forumet,
Jag har en Volvo-kombi med en uppsättning 17-tumsfälgar och har sneglat på en storlek större men vill inte göra mig själv en ekonomisk eller ergonomisk otjänst.
Vilken fältstorlek är bäst för en kombi och har ni tips på bra och prisvärda sommardäck som också bidrar till lägre bränsleförbrukning och även är tystare?
Generellt är mindre fälgar bättre ur andra aspekter än rent kosmetiska. Billigare däck, bättre komfort och mindre spårkänsliga. Skulle välja den fälgstorlek som ger billigast däckdimension. Kolla upp tillåtna dimensioner för just din bil. Finns ofta en liten skylt nånstans, insida dörr, bakom tanklock etc
Jag köpte hakka 14 tum runt om för 3300kr.
En bekant tänkte köpa till sina 18 tum, men med en prislapp på 9500kr letade han fram ett par 16-tums fälgar och hittade däck för 5-6000kr.
Jag skulle aldrig köpa bil med stora hjul.
Har du något exempel på hur en kombi ser ut med 14-tumsfälgar? Jag ber om ursäkt men det jag ser framför mig är gokart-hjul.
När det gäller komfort och slitage så är mindre fälgar bättre eftersom du då får en högre profil på däcket.
När det gäller väghållning är det dock tvärtom, högre profil gör att däcket flexar mer i sidled.
Prioriterar du ekonomi och komfort så ska du inte gå från 17" till 18".
Det är dock inte alltid som däck är billigare för att man går ner till en mindre fälgstorlek, det skiljer mellan dimensioner. Udda dimensioner är ofta dyrare än vanligare osv.
Jag tycker att man bör köpa minst mellanklassdäck, d.v.s undvika de billigaste kinadäcken. Jag har lagt på många olika däck åt vänner och bekanta, och även om det finns några undantag så har jag sett många billiga kinadäck som är torrspruckna efter några få år, som är ovala och som dessutom ger bedrövligt grepp.
Jag gillar Goodyear EfficientGrip performance 2, de är tysta, slitstarka och har hyfsat rullmotstånd. Däremot slits föregångarna (de som inte har en 2:a i namnet) ganska fort. Goodyear får anses vara premiumdäck, men prisskillnaden är oftast inte så stor mot mellanklassdäck. Men man får jämföra priser i just den dimension man är intresserad av.
Angående 14" - det är en ovanlig dimension idag, i alla fall om man undantar småbilar.
Oftast kan du inte montera 14"-hjul på en modern Volvokombi, bromsarna kommer att ta i fälgarna. Dessutom, även om det passar fysiskt så är ett normalt 14"-däck ofta smalare och sällan godkänt för vikterna från en stor volvokombi.
En bra utgångspunkt är att utgå från de dimensioner som finns angivna i bilens instruktionsbok för aktuell modell (motor, automat/manuell, fwd/awd osv) så brukar det bli bra. Det går att frångå dessa dimensioner men då behöver man veta vad man gör och för en vanlig bilägare finns det sällan anledning att göra det.
Tack för ett utförligt svar. Idag har jag en uppsättning sommardäck med dimensionerna 225/50R17.
Utan att ha instruktionsboken nära tillhands och med lite Google-sök säger car.info att jag borde kunna ha 235/45R18.
Prisjakt säger att ett Goodyear-däck, av den modell du skrivit, i mina nuvarande dimensioner kostar ca 1600kr. Är det ett ok pris för ett däck i den klassen?
Rullomkretsen ska vara den samma. Mindre fälg ger högre profil på däcket. Vilket vanligen medför billigare däck och fler bra egenskaper för vardagsbilister.
En bil som har 17 tum orginalmonterat kanske kan använda 16-18 tums fälgar. Gissningsvis.
Åk och resonera med en eller flera däckverkstäder.
Om du har 225/50-17 idag så gissar jag att 235/40-18 och möjligen 225/45-18 är dina alternativ i 18". Troligen inte 235/45-18?
Priset låter rimligt på nätet. Tänk på att kolla så det blir rätt (tillräckligt hög) hastighets- och viktklass om du ska beställa själv (och se till att du har någon som vill montera däcken åt dig).
Premiumdäck alla dagar i veckan.
Premium levererar prestanda under hela sin livslängd, budget kan vara slut efter 1500mil, inte värt att chansa.
Det känns som att däckpriserna är på nån slags all time high för närvarande. Även vanliga dimensioner så som dina.
Körde en koll på prisjakt och även bra däck som brukar ligga lite lägre i pris (Hankook Ventus s1) kostar nu nästan som premium (Goodyear ASY6, Michelin Pilot Sport 5, Continental Premiumcontact 7).
Jag hade faktiskt slängt ett öga på begagnatmarknaden i hopp om att hitta en komplett uppsättning med relativt färska (kolla dot-märkning) däck på fälg, med minst 5-6 mm mönster kvar. I annat fall bita i det sura äpplet och betalat för en ny uppsättning. Typ dessa:
Kolla gärna så att belastningsindex och hastighetsindex är ok eller om du behöver högre.
Jag har en elbil som förmånsbil som kom med 20” som standard. Gigantiska hjulhus och man kan om man vill trycka in upp till 22” tror jag, men inte mindre än 19”, då ryms inte bromsoken.
Det finns en poäng för just elbilar att ha speciella däckC men i övrigt är det helt värdelöst. Dyrt och tungt. Och stötigt om man inte har en väl dämpad bil.
Men grannens fjortonåring var imponerad iallafall…
Varje tum i skillnad gör en ganska rejäl skillnad i komfort, mer än vad folk överlag tror. Jag skulle inte gå upp en storlek.
Min bil har 18" sommardäck och 17" friktionsdäck, men friktionsdäcken är noterbart mycket mer komfortabla trots extra mönster.
Ha kvar dina 17"-fälgar och köp premiumdäck. Tyvärr viss risk att vissa premiumdäck inte finns i 17".
Gå in på carpunktinfo och kolla vad din bil är godkänd för.
Själv kör jag med sextontummare på min fetmerca (E-klass) 225or tror jag. Mjukt, tyst och snålt 0,46 som bäst vid en långfärd.
På min sommartid
205/50-17 Michelin Pilot Sport 4
Vintertid
195/60-15 Michelin X-ice North4
Sambons bil, sommartid
205-55/16 Michelin Energy Saver
Vinterdäck.
205/55-16 Pirelli Ice Zero 2
Jag kommer att byta till 18" på min bil men komforten spelar mindre roll numera när jag inte pendlar 10mil/dag längre så nu kan jag kosta på att vara snygg på parkeringen. Lutar åt Michelin Primacy på dom fälgarna.
Frågar av intresse, går du över till 18-tum för att det är snyggare?
Ja, den blir lite snyggare och däcken blir inte dyrare. Möjligen att förbrukningen stiger men med mina korta resor är det försumbart.
Jag har 19" på både sommar - och vinterdäck till min Renault Kadjar för det är så snyggt.
Tyvärr rätt mycket pengar som ryker vid däckbyte men det är en fråga om prioritering
Smaken är som baken, jag tycker det blir knasigt när funktion (komfort/bränsleförbrukning/pris) prioriteras bort för lite bättre väghållning vid typ bankörning, i synnerhet om det rör sig om en ordinär familjefraktare. Men jag har svårt för många typer av detaljer som gör att bilen ska verka som nåt den inte är, priset tas väl av Volvos dubbla utblås
Kör för övrigt med 225/55 r17 på min mellanstora kombi Men även dessa kostar mycket nu.
Det är svårt att argumentera för större fälgar när man listar för och nackdelar.
Nackdelar med större fälgar:
- Dyrare fälgar.
- Dyrare däck.
- Sämre komfort
- Högre kupéljud
- Högre förbrukning
- Större risk för vattenplaning
Fördelar
- Snyggare
- Bättre väghållning
Detta har ju inte med fälgstorleken att göra utan ev skillnad i bredd på däcket.
En annan stor nackdel med riktigt stora fälgar (och låg profil på däcket) blir ju att risken för fälgskrap ökar ordentligt. Frugans 20” ligger risigt till, hon borde ha 14” plåtfälgar så som hon fickparkerar…