Vinterdäck ifrån mindre kända märken

Är dags att köpa nya vinterdäck, 19 tums inkl fälgar så det är inte billigt precis. Någon som har erfarenhet av mindre kända märken? Troligtvis kinatillverkade. Bor i Södra Sverige så snö förekommer men relativt ovanligt…

Publiceras många tester nu denna tid på året,
Jag är intresserad av många egenskaper på däcken
där jag upplevt billigare varianter som klart sämre tyvärr.
Kör mest NOKIAN HAKKAPELITTA dubbat som inte är budgetsort.
Att köpa en mindre fälgdiameter, gärna minsta som är Ok till bilmodellen är ofta bra för komforten och plånboken i längden.
att köra på 60 profil på vintern är ofta bäst tycker jag och tag gärna lite smalare däck än sommardäcken om det tillåts.

1 gillning

De flesta vinterdäckstester visar tydligt att premiummärken är betydligt bättre på allt.
Jag hade hellre snålat på en fulare/mindre fälg och köpt t ex Nokian Hakka, än att ha en snygg fälg med kinadäck.

3 gillningar

Köpa bättre begagnade hjul med däck av erkänt märke är också ett bra alternativ

Jag bor oxå i Skåne och det innebär ju att 90% av vintern så är det regn som faller.
Så jag har valt ett Europeiskt friktion vinterdäck då det har mycket bättre egenskaper på vått underlag. Jag har dock valt att köpa från Nokian eller Hankook.

Har du faktiskt bil? Skåne har inte mycket snö men en hel del rätt dåligt väglag vintertid. Många verkar tro att vinterdäck är endast till för snö. Däremot behöver de inte nödvändigtvis sitta på så många månader per år.

Nä, jag har ingen bil, tycker bara det är kul att köpa vinterdäck… :wink:
Men om du jämför Nordisk och Europeiskt friktionsdäck så är det rätt så stor skillnad på vät egenskaperna men inte alls lika stor skillnad på snö egenskaperna.

4 gillningar

Alla däck som säljs har ju en tydlig betygsskala där olika egenskaper bedöms och som någon skrev finns det gott om test att ta del av.

Egentligen har det varit ännu mer intressant att se hur betyg och testresultat förändras efter 1000 mil. Är märkesdäcken fortfarande överlägsna no name-tillverkarna eller jämnas skillnaderna ut när första slitlagret är bortnött?

Nu kör jag ju nordiska vinterdäck och har alltid fokuserat på egenskaperna vid is och snö, men i testerna jag sett har budgetdäcken varit riktigt dåliga.

Vill minnas att bromssträckan var typ 25-50% längre för budgetdäcken, och på serpentinbanan var det antingen understyrning in i konorna eller rejäl sladd som gällde medan dom nordiska vinterdäcken styrde fint.

Köpte själv en bil med billiga odubbade (ganska nya, mycket mönster) och dom var fullkomligt livsfarliga sommar som vinter. När jag satte på Hakkor var det som natt och dag. I rondellerna jag tidigare hade sladdat omkring i gick bilen hur tryggt som helst.

Det jag reagerade mest över var att det gick att bromsa så att jag hängde i bältet. Med dom billiga däcken blinkade bara ABS-lampan.