Däckmönstret på bilens vinterdäck börjar närma sig gränsen (sämsta däcken har 4 mm). Frågade däckhotellet vad de tar för att byta och spannet var 1500-2000 kr/däck, beroende på däckmodell, och det verkade som de hade många modeller.
Har ni några tips på vad man ska tänka på när man väljer däck?
Kör kanske 500-800 mil per år, så jag gissar att åldring kanske är värre än slitage. Kör friktionsdäck då det mest är körning i och runt stad.
Bilen är från 2009 och däcken är äldre än åtminstone 2017.
Mitt enda råd är att köpa kvalitetsdäck från ett känt märke.
En polare hade däckfirma förut och det kom folk som hade köpt billiga däck och ibland blev det bra men oftast sämre med balansering och livslängd på däcken.
Jag hade börjat med att kolla upp vad du ska för dimension och viktindex (typ 96 eller något lägre/högre siffra).
Sen skrivit in parametrarna på prisjakt och filtrerat på märkena nedan:
Nokian
Michelin
Goodyear
Hankook
Pirelli
Continental
Då får du upp ett gäng bra alternativ.
Sen, trots blygsamma mil i mestadels stad- du har inte övervägt dubbar? När man råkar hamna på en vägsträcka med svartis (som ej syns) vill man ha allt fäste man kan få.
Det går utmärkt att köpa begagnade däck. Har gjort det själv. Du bör helst köpa från en firma som sysslar med sådant och förhandla fram ett bra pris för däck, sätta på fälg och däckskifte.
Begagnade däck kommer alltså från bilar som krockats och liknande. Det handlar inte om väldigt slitna eller dåliga däck. Naturligtvis ska du välja en kvalitetsmodell. Här gäller dock att det inte finns något stort urval. Hittar du en uppsättning däck av rätt dimension, bra skick och märke så får det bli dem. Några alternativ kanske du kan hitta men urvalet är begränsat. Det som är bra går åt.
Dubbfria däck är toppen! Dock kräver de ju tyvärr att föraren har en grundläggande förståelse för fysikens lagar och att man anpassar fart och körstil utifrån väglag och väderlek. Vilket är ganska ovanliga egenskaper bland dagens bilförare.
Behöver du framföra ditt fordon i höga hastigheter genom skarpa kurvor på isiga vägar så är så klart dubbdäck ett bättre val.
Till trådstartaren: om du kör 500-800 mil per år är det framförallt viktigt att du har en bra lösning på hur du ska förvara dina vinterdäck den halva av året då du inte använder dem. I ditt fall är det ju troligare att däcken måste kasseras pga ålder snarare än slitage, och ju bättre lagringsplats du har, desto fler år kommer de leva.
Jag tycker lokal svartis är väldigt svårt att planera för, i synnerhet om man inte är bekant med vägsträckan. Att hålla en överdrivet låg hastighet hela resan eller provbromsa i tid och otid känns inte hållbart. För några vintrar sedan hamnade jag nästan i diket med bra friktionsdäck på just en sådan fläck. Sedan dess är det dubbar som gäller för min del
Hur de förvaras över sommaren är en sak och det går ju att påverka, iallafall i viss grad. Dock uppstår åldersrelaterat slitage på däcken nätverk sitter på bilen. Däcken får sprickor vilket ger nedslag på besiktningen.
För den som är ”bilberoende” och kör typ dagligen är det här problemet begränsat. För den som har en ”helgbil” är det reellt. Jag hör själv till den senare kategorin.
Jag misstänker att lokala förhållanden kan påverka en hel del. En kompis till mig råkade ut för sprickor. Han körde då friktionsdäck året runt. Han har också bilen stående ute hela tiden. Jag har själv bilen i ett kallgarage och det är nog bättre.
Vinterdäck är färskvara. Däcken hårdnar med tiden och greppet försämras gradvis. Dubbarna slits och lossnar. Ett däck som är åtta år är bara att kassera även om mönsterdjupet är bra.
Jag har alltid förvarat mina däck mörkt och svalt enligt konstens alla regler men likväl försämras däcken märkbart.
Köp alltid så nytillverkade däck som möjligt. Kvalitetsdäck såklart. Nokian är mina favoriter. Dubbat är överlägsna om du bor där det är snö och is på vägarna.
Nokian själva säger att de är OK i 6 år om de används aktivt och hela 10 år om de bara har förvarats i upp till 10 år men inte använts. Michelin säger också 10 år. Det är ju rätt mycket ändå. De flesta har väl slitit ner sina vinterdäck på betydligt kortare tid.
Har aldrig kört på 10 år gamla ditintills oanvända däck så det har jag ingen åsikt om. Sex år för däck som används är rimligt. Jag är snål och sträcker ut det med något år till. Men man får anpassa körningen efter greppet så klart.
Däck som körs på snö/is slits knappt vad gäller mönsterdjupet. Lånade min fars bil med drygt 10 år gamla vinterdäck för några år sen. Hårda som puckar men med massor av mönsterdjup. Livsfarliga däck.
Vad som lämpar sig i söderut och i större städer har jag ingen uppfattning om.