Så jag har bestämt mig för Goodyear UltraGrip Performance 3, om de finns tillgängliga. Jag har i år köpt Goodyear effecientgrip 2 och de fungerar bra.
Info:
På en onlinehandlare så kunde de köpas för 500 kr billigare per däck = 2000 kr billigare gummi.
Modellen verkar vara ny för 2023
Jag köper samma dimension som mina vinterdäck har nu
Så… Är det någon som köpt och fått en däckverkstad att montera de på sina fälgar? Är det värt besväret? Tar däckmontörerna ut extra utgifter när man kommer med egna däck?
Var lite observat att samma däck, i samma dinension kan finnas i många olika utföranden med olika pris. Så man får vara noggrann så man jämför äpplen med äpplen.
Var också observat på att vissa säljer däck som är några år sedan de tillverkades. Brukar dock gå att hitta info om man letar.
OBS, kommer du med egenköpta däck till en vanlig däckshandlare tar de ofta dyrt betalt för att montera de.
De flesta internethandlare har utvalda, prisvärda ”samarbetspartners”. Finns ofta en bit ner på sidan vid villkor osv. Då kan du skicka däcken dit direkt.
Har köpt från de flesta. Föredrar Gummihuset.se i Eskilstuna.
Det verkar vara ett riktigt bra friktionsdäck, förnuftigt val!
När jag gjort så har det inte varit några problem, men skiljt sig RIKTIGT mycket i pris mellan olika verkstäder. Så kolla noga på förhand vad de vill ha betalt.
Kollade själv vad en näthandlares samarbetspartner tog för montering/balansering av 17 tums i Göteborgsområdet. Spannet var 170- 650kr!
Sen kan det vara bra att, om möjligt, inte ta sina däckärenden på samma veckor som alla andra.
Känns som att deras högsäsong är helt galen.
Jag har bara positiva erfarenheter av online köp. Än så länge…
Angående ditt däckval. Så tänk på att det är Europeiska friktionsdäck. Man brukar rekommendera nordiska friktionsdäck för svenskt klimat.
Den nordiska alternativet heter Goodyear ultragrip Ice 2. De finns även med ngt som kallas Soundcomfort, med en skummatta på insidan som gör det ännu tystare i kupén
Det finns ”sponsrade” firmor som monterar däcken till dig. Räkna med 1000 till 1500 kr för bytet och balansering beroende på storlek osv.
Åker du till något ställe med egna däck så tar de säkert mer. Lite som att ta med eget kött till en restaurang Men kolla runt. Det finns ställen som gör det billigt och bra.
Du ska ha däcken i säkert 5 år. Jag personligen tycker inte det är lönt att ”snåla” med däck. Köp de däcken som passar dig bäst. Sen finns det ingen anledning att betala mer för samma däck.
Var i landet bor du? Är det stadsmiljö eller landsväg mest?
Jag hade kört på nordiska friktionsdäck. De är helt överlägsna i fråga om grepp på snö och is i jämförelse med europeiska friktionsdäck.
Europeiska friktionsdäck kan man ha om man bor i Tyskland och kör mycket på stora motorvägar (tänk Autobahn) där det blir kallt (under 7 grader). Där sommardäck blir för styva.
Nordiska friktionsdäck behövs där det är snö och is. Det är stor skillnad då.
De gånger jag har bytt så ingick omläggning och balansering i priset när däcken köptes från däckfirma. Skulle säkert gå att hitta däcken några hundralappar billigare och betala någon hundralapp mindre totalt genom att leta fram det lägsta priset för omläggning men spontant tycker jag inte att det är värt besväret.
För övrigt verkar många i tråden ha glömt att det bara finns två sorters däck, dubbdäck och sommardäck
Jag har ingen erfarenhet av att få dem monterade eftersom jag har egna maskiner, men som tidigare sagts är det inga problem om man vänder sig till de utpekade monteringsverkstäderna som har samarbete med firman du köper av.
Av själva köpet har jag bara bra erfarenheter. Har köpt av de flesta. I vissa fall tillkommer frakt- och miljöavgifter så man får jämföra pris efter dessa avgifter.
Dubbfria däck för centraleuropa hör däremot hemma i just centraleuropa. Köp dubbfria avsedda för Norden om du ska ha dubbfritt och ska köra i Sverige - Jag kan inte understryka detta nog!!
jakoberik
(There she goes, my beautiful world )
17
Inga problem så länge man dubbelkollar att dimensionerna stämmer. Leta upp en hederlig bilverkstad (inte däckverkstad, typ Däckia) i närheten så monterar, balanserar och skiftar de säkert för en billig peng. Däckgubbarna kommer ta ockerpriser när du kommer med egna däck (såvida du inte får dem fraktade till sidans samarbetspartner såklart), en vanlig liten verkstad är bara glad för business.
Och bor du norr om Skåne är det inte tal om några centraleuropeiska friktionsdäck. Dubbat eller nordisk friktion. Nollvisionen hade varit inom räckhåll om folk bara körde med riktiga däck.
Valde exakt de till min nuvarande BMW i4. @MVH Jag lade på de häromdagen och körde 12mil i går på motorvägar runt Stockhom. (E18 Bålsta-småvägar till Alsike-E4 hem) Fantastiskt nöjda med hur de känns och framför allt ljudnivån! (Nu kör jag dock en bil som är ovanligt tyst från början).
Testade Conti sommardäck med skummatta på Tesla Model Y jag hade och där upplevde jag ingen större skillnad mot original sommardäck (Hankkok?)