Välja däck - vad ska man tänka på?

Jag kommer ganska snart behöva köpa nya sommardäck. Sortimentet på Balkan är rimligen inte exakt samma som i Sverige men märkena är desamma. Är det något särskilt man bör tänka på vid valet av däck? Att inte välja något ”skumt märke från Kina” är jag med på men jag tänker mer på att välja mellan ett antal alternativ från välkända märken.

Jag vet inte, men jag har däremot gett bort uttjänta däck till folk från balkan.

2 gillningar

Snåla inte på däck. Det är dom som håller dig på vägen. Köp kvalitetsdäck. Jag brukar köpa Michelin sommardäck. Aldrig varit missnöjd. Finns andra märken som är bra också.

3 gillningar

Jag brukar köpa budgetdäck som ger mycket däck för pengarna. Kör man med förstånd så är inte dyrare däck nödvändigt i mitt tycke.

1 gillning

På de hemsidor jag konsulterar sorterar jag alltid däcken efter “rullning” och satsar på ett av dem där resultatet för både “rullning” och “fuktighet” är så nära “A” som möjligt (se bifogad bild som exempel ). När jag har hittat däcket som jag vill ha, och det är alltid ett märkesdäck, söker jag efter samma däck på hemsidor i Tyskland och brukar hitta det cirka 120 euro billigare för en komplett uppsättning av fyra däck.

Köp däck under lågsäsong då de oftast är billigast.

20240302_dackonline_skarmdump

5 gillningar

Förutom märken så behöver man ha koll på belastningsindex om man ska beställa från en nätbutik. En däckmodell kan finnas i massa olika varianter.

Ett märke som jag tycker ofta verkar vara prisvärt i olika tester är Hankook.

2 gillningar

Om du vill nörda ner dig:

Mina 2 cents är annars att köpa nåt av ett erkänt märke. Hankook är nog det billigaste jag skulle köpa, men helst några hundralappar/däck till så att du kan köpa Michelin, Continental eller Goodyear.

Den gången nåt oväntat händer (trots försiktig/planerande körning) vill du såklart ha bästa möjliga förutsättningar.

Jag litar tyvärr inte till fullo på eu-däckmärkningarna (som görs av respektive tillverkare, ej en utomstående testare) men märkena har ju olika däckserier beroende på vad du eftersöker (typ sport, touring/allround eller eco). Det kan nog vara väl så bra att välja ett däck inom ”rätt kategori”.

Lycka till! :slight_smile:

2 gillningar

Köper beggade på skroten. Väldigt prisvärt. Känns helt bortkastat att lägga en massa pengar på dyra nya sommardäck

2 gillningar

Om du är nybörjare när det kommer till däck är det alltid en bra förutsättning att veta när ett däck tillverkades, om du vill satsa på begagnade däck eller om du har tagit över en begagnad bil och vill veta när du ska oroa dig om att byta däck.

3 gillningar

Jag kommer att köpa nya däck på en stor däckfirma. Det här med att köpa saker på ”extra smarta sätt” och spara pengar är möjligt i Sverige. I länder med lägre inkomstnivå är det vanliga att saker kostar typ samma överallt.

Begagnade däck har jag provat i Sverige innan och det fungerade bra.

Det enda rimliga är typ att läsa tester och köpa bästa däcket så billigt man nu eventuellt kan. Prisskillnaden är liten i absoluta kronor. Speciellt i relation till vad själva bilen kan kosta.

1 gillning

Kruxet är mest att de sorter som vunnit något test i Sverige knappast är de modeller som finns att tillgå på Balkan. Jag går in i butiken, där finns 2-3 modeller av kända märken och något av dem rekommenderas av personalen. Då behöver jag någon strategi för hur jag ska agera.

Jag skulle spontant tro att det snarast är modeller som inte vunnit tester som finns här, alltså sådant som en typisk svensk/tysk kund inte skulle välja. Så det det ut på andra områden. Det betyder inte att allt är ”jättedåligt”, bara att man blir tilldelad det som blir över.

I Östeuropa fungerar det oftast så att utbudet i butik är det som ägaren har kunnat köpa väldigt billigt och vill sälja så dyrt som möjligt. De allra flesta östeuropéer har lite pengar och försöker hitta något som passar plånboken, så de brukar köpa begagnat och ibland något som vi andra skulle ha slängt. Att vara fattig är dyrt.

Om du kör från Sverige till och från Balkan är det mest självklara att handla i Tyskland, eftersom du aldrig vet om det du köper i Östeuropa är äkta varan. Du kan också få däcken monterade i Tyskland för att slippa betala tullen på Balkan.

1 gillning

Köp nya däck. Däck åldras även om de ser fina ut och har bra mönsterdjup. Redan efter 2-3 säsonger är det stor skillnad i gummikvalitet.

Nya däck och från de kända märkena. Goodyear är ett bra alternativ som är lite billigare men ändå väldigt bra kvalitet och egenskaper.

Jag kör Goodyear EfficientGrip Performance 2, fick de till bra pris och är mycket nöjd med dem.

Om vi pratar Östeuropa i stereotyp mening så stämmer givetvis detta. Det finns också ett betydande utbud av billigare märken från Kina, Turkiet och den egna regionen. Samtidigt bor jag nu i Kosovo där den internationella närvaron är stor och förekomsten av dyra bilar hög. I någon genomsnittlig stad i Bulgarien (typ) ser alltså utbudet ut på ett sätt och här på ett lite annat sätt.

Dock skulle jag anta att det här är en B-marknad. Det betyder att det är ett ställe där du kan sälja av ”förra årets modell” till fullpris. Samtidigt har jag möjlighet att köpa saker momsfritt här och det gör viss skillnad.

Jag tror att jag ska besöka däckhandeln nära där jag bor och se om de har några däck i lämplig dimension. Det kunde ge en bild av läget.

Var brukar du köpa däck?

Vad kör du för bil?
Att snåla på just däck är nog det sista jag skulle göra…

Som skrivet i ett tidigare inlägg – i Tyskland.

Gammal Volvo och håller alltid hastigheten… Med råge. För 1500 fick jag både däck och byte till mina fälgar. För det priset får man ett enda nytt däck. Jag kan förstå att det är stor skillnad på vinterdäck men sommardäck, kom igen! Vattenplaning är något jag aldrig någonsin ens upplevt trots i princip obefintligt mönsterdjup.

Det är enorm skillnad på olika däck. Även om de är helt nya.

Fast det är klart, om man inte tänker att man behöver bromsa eller göra undanmanövrar så går det säkert bra. Tills det inte går bra.

Jag har inget emot folk som är ”ekonomiska” mot sig själva, men att leta halvschletna däck på skroten gränsar till vårdslöshet i trafik…

5 gillningar