Välja däck - vad ska man tänka på?

Det räcker med att jag kör lite långsammare än alla övriga fartdårar för att enkelt kompensera för den lilla skillnaden däcken skulle utgöra. Lite lustigt det där med att vissa är så sjukt rabiata när det gäller däcken men bränner på som biltjuvar så fort de sätter vid ratten. Iofs… det är väl kanske just därför de är noga med med bildäcken :slight_smile:

Däcken jag köpte på skroten var för övrigt de bästa däck jag någonsin haft när det kommer till mönsterdjup.

Hur gick bilen igenom besiktningen ?

Jag har köpt begagnade däck och det var inget fel på mönsterdjupet på dem. De var helt ok på alla sätt.

Jag tycker det var intressant information att de har ”däckverkstad” på bilskroten och kan göra sådant jobb. Det är just detta som är den är den stora haken med att köpa begagnat. Om du inte kan göra en deal som inkluderar påsättning på fälgar blir det sannolikt en dålig affär.

Det undrar jag också men den kanske besiktades på vintern. Minns inte. Körde ca 1500 mil en sommar med dessa däck och var mest orolig att det skulle bli punktering pga de nötta däcken.

EPA-traktor?

Att folk bränner förbi dig när du tuffar fram i maklig takt långsammare än alla andra och orsakar köbildning och onödiga omkörningar. Undrar vad det kan bero på.

Om du någon gång kör landsväg i nittio eller till och med motorväg så är det svårt att hävda att dina däck inte kan komma att ha en avgörande betydelse i en trängd situation. Oavsett hur försiktig du är i din Volvo.

1 gillning

På landsväg brukar jag lägga mig bakom långtradare. Lugnt, skönt och säkert.

1 gillning

Gäller ju att långtradaren ska till samma destination som dig då. Såvida du inte bara är ute och cruisar… :smiley:

Det finns gott om långtradare där ute annars. Knappast något problem att hitta en ny om den man ligger efter svänger av.

Eftersom du kör så sakta kanske du får vänta tills du blir omkörd av nästa långtradare… eller EPA-traktor… :wink:

Finns tryckt vilken vecka och år däcket är tillverkat på sidan. Enkelt att se så man inte köper någon gammal hyllvärmare.
Vissa modeller har höger/vänster-mönster andra är symmetriska. Är överintresserad så noterar ibland bilar med däcken felmonterade :innocent:

1 gillning

I vanliga fall så orkar vi som jobbar med däck inte skriva i denna typ av trådar, men av någon obegriplig anledning så känner jag tydligen för plåga mig själv.
Jag jobbar på en av Sveriges största däckverkstäder. Är en av de på verkstan med mest kunskap om personbilsdäck.
Verkstan ägs inte av någon däcktillverkare utan det är ett privat företag, där jag har träffat alla aktieägare personligen och kan ringa till/bli uppringd av VD:n en fredag kväll för att surra skit.
Jag är inte här för att sälja något och kommer inte rekommendera någon att besöka verkstan jag jobbar på(jag kommer troligen inte säga vilken verkstad jag jobbar på).

Ta reda på vem som äger verkstan för att veta om du får ett objektivt råd eller om de vill sälja eget märke.
För att nämna några
Euromaster ägs av Michelin.
Däckia ägs av Pirelli.
Firststop ägs av Bridgestone (dock typ franchise fast ändå inte).
Vianor ägs av Nokian.
Bestdrive ägs av Continental.
Däckteam är märkesoberoende likaså Däckpartner.

Du kan aldrig få alla önskvärda egenskaper ur ett enda däck.
Våtgrepp, ljudnivå, rullmotstånd, livslängd och pris. Det är alltid en kompromiss.

Etiketten som sitter på däcken är totalt och fullkomligt meningslös:
-Våtgreppsbetyget bestäms till 50% med låsta hjul, hur många kör bil utan ABS idag?
-Ljudnivån är helt korrekt och rimligt utfört, om man vet vad de testar. För vad du upplever för ljudnivå inne i bilen är det inte, det finns ingen korrelation överhuvudtaget mellan decibeltalet och vad du hör.
Ljudnivån anger vad de du kör förbi hör.
-Rullmotstånd är det som kanske eventuellt kan vara intressant för dig, men troligen inte.
Det testas genom att man rullar däcket helt rakt i en enda hastighet mot en stor trumma och ser hur mycket energi som krävs för rotera trumman(undra om man kan optimera för att ta sig igenom ett sånt test? Typ som dieselgate).

Så vad tycker jag personligen?
Lite beroende på vad du har för behov men om vi utgår från medelsvensson.

Premium:
Michelin Primacy 4+ är ett väldigt trevligt däck med lång livslängd. Mycket mil och bland de märkena som åldras bäst, sällan de torrspricker.
Likaså Michelin CrossClimate 2 men mer fokuserad på våtgrepp än hastighet(jämfört med Primacy 4+).

Goodyear har jag personligen inte provat men de verkar vara trevliga däck. Men finns vissa modeller som är otroligt mjuka och således har de kort livslängd (feature not a fault).

Nokian Hakka Blue är enda av deras sommardäck jag skulle kunna tänka mig att köra själv. Green och black har kort livslängd (återigen feature not a fault).

Bridgestone Turanza 6 verkar vara ett vettigt däck dock nytt på marknaden.
Turanza T005 däremot skall däremot undvikas som synden, otroligt överrepresenterade när de kommer till skador i slitbanan(punkteringar orsakade av tex stenar(inte spik/skruv)).

Continental skulle jag aldrig montera på egen bil, fyller ingen nisch på marknaden. Högt pris, medelmåttig prestanda och dålig livslängd. Många bilar kommer dock med Continental från fabriken och vissa verkar tro att man inte kan byta märke på däcken.

Hankook prisvärda sommardäck i nedre delen av premiumsegmentet. Dock har jag provat deras vinterdäck och det är värdelösa.

Mellanklass:

Pirelli, Firestone, Nordman South kan jag rekommendera. Kommer inte på några fler nämnvärda i detta segment.

Lågpris:
Tracmax har hittills imponerat på mig, lågprisdäck men känns som ett premiumdäck(känns=hand på däcket), stommen känns bra likaså gummit.
Sålt mycket av detta märke och bara positiva omdömen från kunderna. Många har reagerat på att de är tysta. Skulle kunna tänka mig att prova det på egen bil.

Triangle verkar oxå veta vad de gör och är prisvärda.

De är vad jag kan rekommendera i det segmentet.

Jag skulle dock undvika Antares och Lexani. Men deras nisch är billiga däck i udda dimensioner.

Så det var mina 5 öre, får se om jag orkar svara på några frågor eller synpunkter, men ni kan alltid prova. Är dock 0% intresserad av att diskutera med “förstå sig påare” eller de som tror att alla däck är samma så länge de är svarta och runda.

25 gillningar

Efter att själv ha köpt nya däck i många år verkar jag ha hittat några däck som passar mitt temperament. De enda däck jag har köpt som behövde bytas innan tiden var några av märket Avon, de höll inte särskilt länge innan det började synas på bilens beteende.

Jag har dock en fråga till den fattiga kyrkmusen - vad anser du vara ett långt liv för bildäck?

Tack för att du tog dig tid att skriva och dela dina erfarenheter! Kul att se någon insatt rekommendera ”all season”-däcket cross climate 2. Annars tycker jag denna typ av däck får utstå mycket kritik, men antar att det ofta baseras på ett användande av dem året runt, vilket jag håller med om inte verkar vara optimalt i svenskt klimat.

Jag har för egen del funderat på en sådan uppsättning att ha tidig vår/sen höst (alltså mellan säsongerna för dedikerade sommar- och vinterdäck). När vi pratar temperaturer över nollan men fortfarande relativt kallt, säg under 10 grader.

Det blir ett par extra däckbyten men jag kan lösa förvaringen och tycker inte det är så värst jobbigt att byta däck. Får se om det blir ett par till hösten. :slight_smile:

Jag är missnöjd om jag får ut mindre än 5000 mil ur däcken slitagemässigt.
Ett bra däck vill jag se närmare 7000 mil ur.
Oftast hinner jag byta bil eller däck innan jag är uppe i de milen, men har jag 70% kvar av mönsterdjupet efter 2500 mil så kan jag anta att de hade klarat närmare 7000 mil innan de hade varit slut.

Jag rekommenderar Crossclimate 2 som sommardäck. Precis som Michelin gör, de kallar det för Nordiskt sommardäck.

Planerar man att köpa ett däck och köra med det året runt så är det till att börja med en dum ide.
Men det finns andra däck än CC2 som skulle vara ett mindre dåligt val till det. Men det är en diskussion för en annan gång.
Jag har provat köra CrossClimate 1 i riktigt vinterväglag(både första snön på hösten och mitt i smällkalla februari i norra Norrland), inget jag rekommenderar men det gick.

Samma här.

Jag brukar byta däck efter fyra år, vilket är cirka 5 000 mil. Genom att läsa denna tråd kan jag förstå att jag lätt kan sälja de begagnade däcken då det fortfarande finns mönsterdjup i minst två år till.

En aspekt som jag funderar på är däckdimension. Det finns ju rent faktiskt möjlighet att mer än en däckdimension. Mina sommardäck och vinterdäck har ju exempelvis olika dimension idag.

Finns det någon poäng med att välja en viss dimension? Jag menar då att ”hålla särskild koll på något av värdena”, undvika vissa varianter eller något liknande.

En intressant fråga blir ju då vad kostnaden blir för att sätta dessa däck på fälg och om det blir någon ”vinst” kvar då.

Du bör inte avvika allt för mycket från orginal. Här i Sverige är annan rullomkrets tillåten med ±5%.

Var medveten om att det påverkar hastigheten lite så att du inte börjar få massa snygga bilder från fartkameror hem på posten. :wink:

Du kan kolla vad aktuell dimension gör här i rullomkrets: https://www.willtheyfit.com/

Vissa dimensioner är vanligare (större utbud och billigare) och andra mer ovanliga.

Ovan tänker jag alltså bara på däcket (samma fälgar). :slight_smile: