Däckkostnaden skenar för elbilar

Är du beredd att byta däck efter bara 1000 mil i värsta fall?

Utveckla gärna. Är det pga av den kraftiga accelerationen som elbilsförare inte kan motstå att utnyttja som däcken slits hårdare? Bilens totalvikt? Extrema dimensioner?

Står om det i artikeln. Jag kan läsa den utan prenumeration, så det borde alla kunna göra.

Det är väl en blandning av olika men artikeln tar ju upp mönsterdjup och gummiblandningen.
Jag har en elbil, den har ju ett stort vridmoment så utan att ha en tung högerfot slirar den mer tex vid rödljus.

Däckverkstaden sa att mina sommardäck skulle hålla en säsong till. Jag har kört med dem en säsong…

Läste artikeln nu. Sammanfattning: Tyngre bilar sliter mer på däcken, speciellt om man gasar för mycket. Elbilar väger mer än bensin-/dieselbilar. Dessutom är däck med udda dimensioner dyrare.

Låter som man borde

• Inte vara så tung på gaspedalen,
  • Köpa en mindre bil
  • Köpa bil med vettiga däckdimensioner

Det vill säga precis som innan, trots att branchen hetsar till motsatsen av genomtänkt konsumption (som vanligt).

1 gillning

Min sammanfattning av artikeln:
Elbilar är tyngre än motsvarande ICE-bilar.
Elmotorns höga initiala vridmoment sliter däcken mer även om du kör normalt.
För att förlänga räckvidden har många elbilar däck med mindre mönsterdjup och en annan gummiblandning.

1 gillning

Gäller till viss del fossilare också. Min lilla lätta bil behöver nya däck för att de blivit gamla (10 år), inte slitna. Vår tunga dieselvolvo har slitit ut sina på fem år.

Det borde väl vara jättelätt att lägga till ett läge i bilen som accelererar snällare och sliter mindre däck.

Har noterat att Tesla ofta får hjulspinn när dom kör iväg, även om det bara handlar om några grader.

1 gillning

Det som driver kostnad mest måste väl ändå vara dimensionen.

Till 14-tum går det att få Continental och Nokian för 3000kr uppsättningen.

Helt galet dumma argument, en elbil sliter givetvis inte mer däck än motsvarande bil med förbränningsmotor.

Däck som inte håller 3-4000 mil vid vettigt körsätt ska reklameras.

2 gillningar

Nej visst, men andelen tvåtons fossilare med 3-500 hk och fullt vrid från stillastående är försvinnande liten.
Bilparken för vanliga Svensson har gått från sega dieselkombis med 130-190hk till Tesla Model Y och liknande. Klart att det går åt mer gummi när bilarna har 2-3ggr motorstyrkan och väger 20-30% mer.

9 gillningar

Motorstyrkan är en parameter som inte spelar roll så länge det finns antispinn på bilarna, sålänge däcken inte utsätts för fria varv utan belastning så står motorkraften som en icke parameter.

En tesla model y har en tjänstevikt på 2000-2100kg.
En V90 har en tjänstevikt på 1800-1900kg.
En XC60 har en tjänstevikt på 1900-2000kg.

1 gillning

Artikeln missar att deras exempel-elbil har Bridgestone Turanza Eco-däck, som VW-koncernen utrustat många elbilsmodeller med.

Det däcket har fått enormt mycket kritik för både snabbt slitage och att det levereras med endast 5 mm mönsterdjup(!). Det har varit känt på diverse elbilsforum sedan minst ett par år.

Samma bilar med Pirelli-däck (som vissa valt istället) har normal livslängd på däcken.

Sen är det förstås sant att däcken är större och dyrare och slits något snabbare på elbilar, generellt.

1 gillning

Fast däcken belastas väl hårare? Med mina 70 häst får jag dumpa kopplingen för att det ska spinna på torr asfalt.

Tesla ser jag ofta spinna några grader vid rödljus osv.

Kraftiga accelerationer, inbromsningar och väjningar bör undvikas. – Det här är ingen marginell sak. Däcken slits betydligt mer än normalt om du kör aggressivt och även motorstarka bilar sliter mer på däck.

nokiantyres.se

Så kan man ju tänka, men faktum kvarstår att du får anstränga dig rätt bra för att bränna bakhjulen med en framhjulsdriven Volvo V90…
Och antispinnsystem fungerar ju inte så att det räddar hjulen från alla former av släpp.

Jag tycker du ska ta en provkörning i någon av Teslas performance-modeller eller annan snabb elbil och återkomma om du fortfarande inte tror att motorstyrka spelar roll.

2 gillningar

Ja de flesta har detta. Vår Kia har Sport, Standard och Eco. Gas responsen bllr annorlunda.

Vi har inga problem med däcken efter 4000 mil iaf. Vår gamla S70 fick vi byta vart 3-5 år ungefär.

Körde en plaid senast i fredags…

Felaktig hjulinställning, felaktigt däcktryck samt det faktum att däcken kan ha dålig kvalitet. De parametrarna skapar livslängden på däcken. Allt annat är trams.

Jag skulle påstå att om man tar ett däck av halvokej kvalisort, typ Hankook så ska man inte förvänta sig mer än 3000 mil, allt under är reklamerbart.

Förra månaden reklamerade jag två däck fram på en golf r, ingen diskussion det kom nya direkt. Tillverkningen är ojämn.

Jag fick Pirelli på min GTX. 7 millimeter från start. Körde 1600 mil första säsongen och hade 1,5mm slitage fram och 2,5mm slitage bak.

Bridgestone-däcken är det ju många som reklamerat och fått utbytta utan kostnad när de slits ner helt på 1000-1200 mil. Känns inte riktigt relevant som jämförelse.

2 gillningar

För er som inte visste det så får ni mer slitmån om ni köper nya däck hos däckhandlaren.

Nya bilar, ex hos VAG koncernen levereras från fabrik med nya däck men med däck som har mindre djup och slitbuffert. Sparar fabriken 10kr per däck på detta vis så är det självklart för dom.