Jag är i behov av en ny bil som ska vara en SUV och har räknat på olika exempel. Jag är inte jätteinsatt och skulle uppskatta er hjälp.
Förutsättningar:
• jag behöver en stor bil då vi har både hund, barn och packar gärna mycket
• körsträcka per år är ungefär 3000 mil
• tänkte hålla bilen i tre år men är flexibel
• 80 % av körningen är pendling till Jobb fem dagar i veckan 8 mil ToR.
• har möjlighet att ladda hemma med timpris och på jobb på laddstation
• minst en gång per år kör vi roadtrip i Europa. Dock inga problem att stanna ofta då vi har ett litet barn som ändå behöver komma ur bilen.
Bilar jag har kollat på:
Begagnad Volvo xc60 D4 2021-2022
Begagnad skoda enyaq 2021-2022
Provatleasa ny Škoda enyaq (gamla modellen)
Båda begagnade bilarna har ungefär samma inköpspris, dock har Skodan gått färre mil.
Jag har gjort en kalkyl men alla parametrar och landar då på en följande månadskostnad:
Detta är inkluderar alla kostnader som:
Ränta
Skatt
Försäkring
Service
Däck
Restvärde
Drivmedel
Reperationer
Enligt tabellen känns Skodan som ett bra val men den stora frågan är reperationer och värdefall.
Kommer en 6 år gammal elbil med 15 000 mil på mätaren gå att sälja men tanke på att batterigaranti har gått ut och ny teknik som kommit?
Samtidigt kommer någon vilja köpa en dieselbil om några år när förmedlingen dieselpriset kommer öka rejält?
Privatleasing känns lite lockade men med barn som troligtvis kommer göra bilen till onormalt slitage och att jag behöver 3000 mil vilket jag inte ens vet är möjligt att?
Så det blev ett långt inlägg men tar gärna emot era tankar, är det någon viktigt aspekt jag missar?
Håller med, eftersom du kör så mycket tror jag du räknar hem (eller det gör du ju i ditt inlägg) en elbil, om man nu tycker att XC60 och enyaq är jämförbara i övrigt. Andrahandsvärdet är ju osäkert på alla bilar nuförtiden känns det som. Fortfarande onormalt högt på fossilbilar idag (dvs du får köpa XC60n dyrt jämfört med historiska begpriser), så risk för relativt stort tapp där också.
Ska du ha bilen en längre period, så röstar jag på Volvon med diesel. Det är en driftsäker drivlina som är beprövad och det finns gott om reservdelar. Med så lång körsträcka så är en stor diesel som klippt och skuren för dig.
Din kalkyl kan vara missvisande. En begagnad Volvo XC60 kommer alltid vara populär i Volvo landet Sverige. Bara titta på gamla Volvo XC70, ligger fortfarande på 200 - 300 tkr för en med bra skick.
Elbilar i all ära, men det är ny teknik och utvecklingskurvan är fortfarande brant. Sannolikheten att värdet sjunker är större. Så som jag förstått det av flera elbilsägare, så är ägarkostnaden också mycket högre än väntat. Bromsar, däck osv är större och grövre pga den höga vikten och slits fortare. Försämrad kapacitet på batteri är också en risk.
Satsa på hederlig diesel teknologi, som förfinats i 120 år, om du vill ha en riktig trotjänare.
Bromsar slits betydligt mindre på en elbil.
I normala fall så används bromsarna knappt eftersom en elbil regenererar när man först trycker på bromsen. Det är inte förrän man gör en mer kraftig inbromsning som bromsarna behöver gå in.
Däremot kan detta också bli ett problem om man inte motionerar bromsarna ibland. Elbilar brukar sköta detta själv, men det är ofta lite för lite enl mitt tycke.
Det ökade däckslitaget är lite överdrivet tycker jag. Om man jämför likvärdiga bilar (samma motoreffekt och samma däck) så lär det inte vara så stor skillnad.
Det som gör att det upplevs större tror jag är att många kommer från en förbränningsmotorbil med relativt liten motor och byter till en elbil med kanske dubbla effekten. Sen har biltillverkaren för att få fina WLTP-siffror utrustat elbilen med lättrullade däck med mindre mönsterdjup.
Ja då är det klart att det går snabbare tills att däcken är utslitna.
Jag röstar ju för elbil, men tror väl inte heller att en poppis Volvomodell kommer rasa i värde. Jag tänker att många av elbilarna ändå har så pass bra räckvidd och snabbladdning idag att man inte behöver vänta av den anledningen.
Motoreffekt är rätt ointressant, hjulvridmoment är vad som är av betydelse. Elbilar har ofantligt mycket högre vridmoment när hjulen står still på backen och då är risken för hjulsläpp(eng. wheel slip) mycket högre.
Om man som förare av elmotorutrustat fordon klarar av att inte gasa/bromsa hårt vid varje korsning/rödljus/utfart så är såklart skillnaden obefintlig. Hybridbilar är inte oskyldiga såklart.