Funderar på att köpa bil för max 150-200k. Känns bara som det är Toyota Auris som gäller då? För 50-100k ytterligare kan man köpa en plug-in hybrid. Kommer man tjäna in dessa 50-100k i utebliven bränsle-kostnad om man väljer det dyrare alternativet?
Skulle personligen välja antingen el bil eller bensin bil.
Hybrider är bara onödigt anvancerade utan att få någon fördel.
Sen om du är ute efter en liten bil, skulle jag nog gå Up en storlek i bil till en Toyota Yaris.
Pytte bilar som Auris är oftast bara obekväma och opraktiska utan att erbjuda någon direkt ekonomisk fördel imot en lite större bil.
Nonsens. En Toyota-hybrid drar mindre än bensinvarianterna och Toyotas hybrider är väldigt hållbara.
Med eller utan onödigt mellanslag så är Toyota Auris verkligen ingen pyttebil, det är en vanlig halvkombi (finns även som kombi). Halvkombivarianten är över 4.3 meter lång. Du blandar ihop det med t.ex. Aygo och andra city-bilar, DE är små.
De är så stora en bil kan vara innan det börjar bli jobbigt att parkera dem eller få in dem i ett garage.
Större bilar drar noterbart mer.
Lågmilare VW golf/polo? Känns som att det finns ett rätt bra utbud runt 80-100k som bara gått någon 1000 mil.
Du har rätt blandade ihop Auris med aygo.
Beror ju helt och hållet på hur stor andel av dina mil du kan köra på el.
Har du inte möjlighet till laddning där du bor eller på jobbet så tycker jag det är uteslutet.
Som jag ser det kan Plug in hybrider vara ett vettigt alternativ om du tex klarar hela jobbpendlingen på el.
Tänk också på att du med stor sannolikhet inte behöver räkna hel hela mellanskillnaden. När du säljer bilen så har den säkert fortfarande ett högre värde.
Tror man skulle greja enbart el i vardagen. Bara längre utflykter det inte går, vilket är någon gång per månad.
Du får börja räkna på det.
Man kanske kan räkna på att du har tillbaka 50% av merkostnaden efter tre år om du kör en sisådär 1500-2000 mil/år.
Hur många mil kör du på el och hur många mil kommer du köra på bensin.
Ta mellanskillnaden i drivmedelskostnad + skatt och jämför med merkostnaden för bilen.
Sen kan man ju göra noggrannare kalkyl där man tittar på servicekostnader osv.
Tackar, jag som har dålig koll på vad allt kostar får jag erkänna. Men ska ta och undersöka ordentligt. Tack för din input.
jag är i motorbranchen och jag skulle vänta något år med att köpa en elbil… tills alla sjukdomar etc är klara… Kör du många mil, ja då kan man köpa en dieselbil, kör du bara korta sträckor allt i stan ja, d väljer man en bensinare… annars kommer felen fram för fort egr, adblue problem.
Ja jag har kört många olika elbilar, mestadells volvo… Polestar e jag för lång för ca 1.90. ratten är ivägen… XC40 är visseligen skön. Men jag gillar inte sättet elbilarna fungerar, som en bilbane bil, när man släpper gasen på handkontrollen så tvärnitar bilen. vill inte rulla såsom en fosillbil ned koppling alt automat metern extra…
ja visst tänk på att elbilen inte har så stor serice. Men dom äter mer däck… väldigt ofta pga vikten…
Stäng av one-pedal driving då? Går att göra på alla elbilar vad jag vet, eller åtminstone majoriteten (inkl. XC40). I många fall går det att justera styrkan på “motorbromsen” också (dock inte i XC40 vad jag vet, jag tror det bara är på eller av där… dumt), till skillnad från i vanliga bilar (du får den motorbroms du får, liksom).