Bil för 225.000 kr

Hej,

Jag och min familj har precis köpt radhus utanför stan. I dagsläget bor vi inne i Stockholm innerstad och har klarat oss bra utan bil, men det känns som att det kommer att ändras nu.

Både jag och min fru kommer att kunna cykla till jobbet, och vi kan även lämna barnen utan att behöva bil. Så vårt bilåkande kommer förhoppningsvis att bestå av få vardagskörningar, men vi kommer behöva bilen för att åka runt i närområdet för att handla, åka på aktiviteter och så vidare. Jag tror att de flesta körningarna kommer att vara några kilometer till några mil, men vi kommer även att göra några längre rundor per år till Skåne och fjällen.

Våra barn är 1 och 4 år gamla. Vi har parkering på tomten och jag kan installera en laddbox där.

Vi funderar på att sälja båten för att istället köpa en bil. Jag räknar med att få ut cirka 225 000 kr kontant.

Jag undrar om ni har några idéer på vilket finansiellt upplägg och vilken bil som kan vara lämplig för oss? Vad bör man tänka på när det gäller drivlina? Vi har mest funderat på att lägga en kontantinsats, ta lån hos märkesverkstad med restvärde och satsa på en hybrid. Kommer de att stå emot värdeminskningen? Jag blir mer och mer förvirrad ju mer jag läser och funderar på det här, men inser att bilköp är otroligt känslostyrt. En bil som ser bra ut är ändå viktigt för mig, och styr mycket i mitt val. Några exempel på bilar jag gillar rent estetiskt är Tiguan, RAV4, Sorento, XC60 och V60 (senaste modellen).

Tack för alla tips och råd!

1 gillning

Vad är det för fel på en Toyota Yaris eller Corolla? Låter inte som att ni har behov av vare sig lyxbil eller hybrid.

Inga bilar står emot värdeminskning. En dyrare bilar minskar mer per månad än en billigare bil.

3 gillningar

Låter som en hybrid hade passat ert körmönster. Beggade Kia Ceed 2021-2022 finns för er prisklass. Annars någon snål bensinare.

2 gillningar

Är det värt att äga en större och dyrare bil för “några längre rundor per år” – eller är det bättre att anpassa storlek och kostnad till det som bilen används till mest? För att sedan hyra en större bil de få tillfällen som det behövs?
Bara en tanke.

1 gillning

Det du kan fundera en vända över är om hybrid faktiskt vinner över en ren förbränningsmotor för dig.
Säg att du landar på 500mil om året och istället köper en bil med endast förbränningsmotor så kanske du tanknar för 6-7000 om året.
Men det finns kanske andra aspekter för dig med en hybrid, men lyfter bara den tanken.

1 gillning

Bra pris på den här, men lär vara såld innan lunch imorgon :slight_smile:

Låter snarare som helel passar ert körmönster! Riktiga elbilar kan man köra korta sträckor direkt i ur och skur utan tjafsa med motorvärmare. Bilen tar inte skada av korta sträckor som bensin/hybrid gör. Man kan med gott samvete ta bilen exakt när man vill utan några förberedelser. Perfekt för barnfamiljer som korta sträckor i stan.

2 gillningar

Iaf en yaris skulle jag säga är i minsta laget om man har barn i bakåtvänd barnstolsålder. Men även en corolla kommer nog upplevas som relativt trång om hela familjen och barnvagnen ska med samtidigt.

Fair, som du märker har jag inte barn. Jag vet bara att bilar i Yaris-klassen brukade räknas som “liten familjebil” en gång i tiden. :blush:

1 gillning

Kanske en beggad mg5 kan göra susen? Sju års garanti är trevligt så även en begagnad kan ha kvar några år.

Hade jag varit i din situation inkl. min erfarenhet kring bilar så hade jag valt elbilen ID4 begagnad. Viktigaste funktionen tycker jag är värmeväxlare så du får hygglig räckvidd även på vintern. Kan ha saknats på de tidigaste modellerna. Stora batteriet (long rang) också.

Under barnens uppväxt har vi kört alla varianter av V70, XC70 och V90. Nu har vi gått över till elbil. När en sådan väl är köpt så är det i princip gratis om man bor i hus. Försäkring som vanligt men i princip inget bränsle eller skatt.

Id4 är svår att få för 225 000. Räckvidd vintertid är inte så jätteviktigt när man mest kör i stan och laddar hemma. Lite sämre räckvidd gör endast att man får stå ut med besväret att stoppa in sladden lite oftare. Däremot kanske man vill åka längre sträckor ibland men har man barn behöver man pausa ganska ofta och då kan man ladda så även då är räckvidd inte jätteprioriterat.

1 gillning

Visst kan 225K vara svårt. Hittar privatleasing från 3125:- och köp från 248900:-.

Tänk på att en fosiltank kostar 1500:- ca. En tankning hemma kostar några kronor. Skatten på en passat, V70, V90 eller annan större bil kostar en del per år. Personligen gillar jag EN investering och sedan låga månadskostnader.

Det första du behöver ta reda på är hur mycket ni kör! Kör man 4000 mil om året är det självklart att köra ren elbil exempelvis. Hur du än vrider och vänder på det är för de allra flesta värdeminskningen den stora kostnaden för att ha bilen (om den inte är äldre än typ 10 år) och där kan ju ingen veta hur det utvecklas.

Jag funderar själv på detta och det finns ju två aspekter, värdeförbrukning av bruksslitage (antal körda mil) samt värdeminskning av ålder. Spontant känns det som att elbilar har mer värdeminskning av ålder än “fossilbilar” fast en längre värdeminskning av körda mil.

För att göra det lite mer komplicerat behöver du även titta på hur du skulle behöva ladda en bil och hur det påverkar din effektavgift hos nätbolaget. För många som köper en elbil kan det innebära typ en extra kostnad på 500 kr i månaden som man slipper med en fossilbil.

2 gillningar

Jag köpte en elbil begagnad för mina behov för 4 år sedan och då kostade den 250 000 kr, nu är den värd ca 130 000 kr så den har tappat ca 2 500 kr i månaden fast då har jag kört 8 000 mil så en värdeminskning på ca 15 kr per mil.

Läser jag på denna site beräknar det med en värdeminskning på ca 20-100 krr per mil

Jag vet inte vad det finns för studier kring värdeminskningar men hade varit intressant att se mellan fossilbilar hur värdet påverkas av ålder samt miltal

1 gillning

Jag köpte nyss en Kia Ceed hybrid. Dom finns i din prisuppgift 225tkr 2020-2022 4000-9000mil.
Tänker du dessutom bara kontantinsats kan såklart bilpriset få vara betydligt högre men då är frågan varför du ska ta 7% ränta och göra med pengarna istället för att bara betala av lånet :blush:

Hade du bara kört tusen mil per år (som vi gör) så hade milkostnaden för värdeminskning varit 30 kr per mil så det beror ju väldigt mycket på hur mycket man kör.

1 gillning

Finns många bra ränteerbjudanden nu när bilhandlarna är desperata

1 gillning

Stämmer :+1::+1:

Jag har svårt att se att vi i dagsläget, med den boendesituation vi har kommer köra mer än 1500 mil/år.

Jag tycker det känns för risky med att investera i en EV. Detta sagt med att jag har noll kunskap i ämnet, men som många nämner är magkänslan att elbilars värde kan komma att sjunka kraftigt.

Om inte annat kan man väl få en Tesla billigare nu hehe.

Kanske en vanlig hederlig bensinare, men några år på nacken är det minst riskabla valet. Dyra tankar, men i och med att vi kör rätt lite så borde det kännas okej.

En några år gammal PHEV är också lite läbbigt, med två drivlinor, och dyra underhåll. Känns som en villfarelse att detta skulle bli billigare.