Ja alltså en PHEV för 500k hade jag köpt det resonemanget men för 200k bör du kunna köra slut den likt en bensinbil. Din maximala värdeminskning är ju ner till 0 om man inte går bananas med reparationer mot slutet. Men så länge man inte gör det så ![]()
![]()
Nog för att två drivlinor är dubbelt så mycket som kan krångla men med en nyare bil har du möjlighet att få maskinskadeförsäkring (som mest oftast upp till 15 000 mil/10 år). Vissa har ytterligare år/mil. Du betalar då alltså vald självrisk vid strul med drivlinan.
Det jag kan fundera kring är om hybriderna får en mer dramatisk värdeminskning (jämfört med hel-el eller bensin/diesel) när bilen börjar närma sig den gränsen.
Men exempelvis bilen jag länkade till kan ni ha runt 4 år med maskinskadeförsäkring. Den lär väl sjunka i värde men under 100 tkr vid en försäljning då känns inte sannolikt.
Ja, om det är något som är “last year” så är det hybrid och man märker också att de har gått ned i pris mer än helel. De formligen kastar hybrider efter en så det var faktiskt nära att jag till och med började fundera på en trots att jag lovat mig själv att aldrig skaffa hybrid. Hur som helst tycker jag inte man ska välja drivlina baserat på potentiell värdeminskning utan snarare efter vad man tycker passar en själv och ens livsstil bäst. Bil är ju ändå en förbrukningsvara.
Vi har liknande förutsättningar som er och köpte en Kia ceed laddhybrid från 2020 förra året för cirka 240 000. Jag är totalt ointresserad av bilar och kan ingenting om dem så det kan jag inte råda kring. Men jag tycker det har varit otroligt smidigt att kunna köra cirka 5 mil på el för det räcker till alla vardagsresor här i vår stad samtidigt som det är smidigt att köra längre sträckor och då kunna tanka bensin.
Edit: vi tog privatlån på cirka 200 000 för att köpa i februari (flyttade till hus i mars) men sen nu i november så bytte vi bank och fick då en högre värdering på huset av nya banken så då kunde vi utöka bolånet och betala av privatlånet, otroligt skönt!
På vintern är det väl snarare 0 mil på el eftersom motorn måste igång för att värma bilen? Det är just på vintern el är överlägset och så funkar inte med en hybrid så då fattar jag inte alls syftet med hybrid.
Finns det något märke som går sönder mer än VW-gruppens? Skulle eventuellt vara någon fransos eller Jaguar / Landrover…
Hmm… Om man kör mycket är säkert El-bil laddad hemma ett bra alternativ. Jag tror dock att En hybrid från Toyota är ett vettigt val i ert fall. Dom är snåla och har en drivlina som anses vara extremt tillförlitlig. Jag har läst att mängden strul är mindre än för dom vanliga bensinbilarna faktiskt. Någon gång bortom 20.000 mil kan man dock behöva byta hybridbatteriet.
Deras tekniska lösning har dom haft i 30 år snart och putsat på.
Denna skrift "länsförsäkringars maskinskaderapport pekar på skillnader i bilmärken avseende fel som försäkringen behövt täcka .
Som exempel har Toyota drygt 6 ggr! mindre fel som kräver maskinskadeförsäkringen än en Volkswagen generellt. Och 5 ggr mindre än en VOLVO , BMW eller AUDI. Det är extra trevligt om man har en bil man vill kunna lita på går alltid och dessutom vill slippa strul, verkstadsräkningar och självrisker.
En Corolla combi kan man få som gått 6000 mil från 2019 för 200.000
En aning mindre Auris kombi kostar aning mindre.
En lite större Toyota. Som också har bra rykte, Avensis kombi ( CVT automat . Ingen hybrid ) kostar ca 200.000 för en 2017 som gått 8000 mil. Den drar kanske 0,1 l/mil mer i snitt. Ca 0,7 L/mil blandat. Hybriderna är snålare i stadskörningen.
“Investera” och “bil” har inget gemensamt. Du bör se det som en konsumption.
Och i teorin betydligt billigare och enklare att byta dessutom. Jag tror också hybriderna är ute om 10-15 år. Men då har vi ändå kört slut på dom. Köpa en helt ny känns inte som det smartaste.
Kanske inte i monetära termer
Vad räknas som en ”bra” ränta när det kommer till billån hos en märkeshandlare exempelvis? Finns någon sida som samlar erbjudanden?
Skulle säga att “bra” ränta på billån är en ränta som är lägre än den rörliga bolåneräntan. Typ kampanjer med 0% ränta eller “2,99%”. Är räntan högre än så och man har möjlighet är det bättre att låna med bostaden som säkerhet (och amortera i takt med värdeminskningen).
Jag skulle titta på privatleasing av elbil, jag tycker bilhandlarnas finansbolag subventionerar dessa just nu där de verkar tro på väldigt höga restvärden, eller villa ösa ut bilar utan att behöva redovisa förluster i år…) Kia EV3 och Skoda Elroq är två exempel på nya modeller med vettiga kampanjer. Även Renault Scenic E-tech har en bra kampanj en vecka till.
Se dock upp med att metalltjuvar älskar att sno katalysatorn från vissa årsmodeller! Det kan bli jättedyrt och jobbigt.
Stor skillnad på olika modeller här. T.ex. Kia och vissa Volvo under komponentbristeran hade inte elvärme. Men tror alla hybrider från VAG (VW/Skoda etc.) har elvärme.
Ja, de har elvärme men eftersom batteriet är så litet i hybrider är det upplagt så att motorn ändå drar igång av sig själv när det är kallt ute för att hjälpa till att värma bilen. Samma sak verkar ske om man drar på med för mycket gas eller om det är en kraftig uppförsbacke. Så trots att man har ett batteri man teoretiskt skulle kunna köra på drar ändå motorn igång i tid och otid.
Också väldigt modellberoende. Men visst, är det kallt räcker ju batteriet kortare.
Vilka hybridmodeller kan man tvinga att endast köra eldrift så långt tyglarna håller (tills batteriet är tomt) oavsett temperatur och belastning på motor och värmesystem? Det är en ärlig fråga eftersom jag själv har sökt svaret vid något tillfälle försökte vidga vyerna utanför ren elbil.
Tror att iaf VAG bilarna går ner mot -15-18 i elektriskt läge. Men gasar du mer än vad elmotorn kan ge så startar de nog bensinmotorn dock.
Har också sökt svar på den frågan och det är minst sagt ett mörker att hitta svaret på. Inte direkt så tillverkarna annonserar att deras bil inte fungerar i vinterklimat ![]()
Om hybrid är ett alternativ hade jag också kikat på Ford Kuga. Tycker den är trevligare än Ceed för liknande peng.