Bil för 225.000 kr

Oftast kör jag bara 2-4km inom byn och då stänger jag bara av klimatanläggningen. Hinner inte bli varm ändå så det spelar ingen roll för mig. Vi ligger på ca 0.1l bensin per mil i snitt om vi inte haft några långresor, då blir det mer 0.5l/milen.

Körde en Cupra Hybrid idag som var mycket angenäm, vet inte modellen. Men kändes betydligt piggare och fräckare än vår gubb Kia.:rofl: (dyrare också)

Motorn startar när du begär mer effekt än elmotorn kan ge ensam, förbränningsmotorn startar då. Detta handlar delvis om säkerhet, bilen vet ju inte om du gör en omkörning eller inte, och därför tror jag många tillverkare skulle dra sig från att låta dig helt förbjuda förbränningsmotorn från att starta.

Jag har kört vissa laddhybrider från Volvo som tydligt visar ungefär vid vilken “gas” som förbränningsmotorn kommer att starta, då skulle du, så länge du inte kör med farthållare, kunna hålla dig under den gränsen, givet att du t.ex. accepterar sänkt hastighet i uppförsbackar. Jag har för mig det var en ikon i form av oljedroppe som fanns i en “effektmätare”.