Livslängd på bildäck

Detta får du förklara.
Menar du för en snittbilist med 1200 mil ?
För detta gäller ju knappast alla.
Jag gör ca 2000 mil/år och att jag skulle använda mina däck i fem säsonger vore direkt olämpligt.

Mina sommardäck gick 10 säsonger, mina vinterdäck har nu gått 10 säsonger. Ser jättefräscha ut och mönsterdjupet är gott. Kör strax över 2000 mil per år.

1 gillning

Jag ska förklara för dig Tomas.

Körstil, körsträcka, klimat, förvaring, rengöring, gummikvalitet, däckmärke, bilens egenskaper m.fl påverkar körsträcka. Det är helt omöjligt för dig och mig att komma fram till en siffra som båda är överens om.

MIN erfarenhet på min bil och med mina däck är att de håller minst 5 säsonger. Det är även det man brukar säga i däckkretsar, 5 år. 4-5000 mil är ganska vanligt, vid normal körning. Jag kör ca 1000 mil på sommardäcken per år. Det är detta jag förmedlar till TS eftersom hen frågar efter folks råd. Det är mitt råd till hen.

Om du kör 2000 mil varav 1200 mil är på sommaren så skulle däcken eventuellt klara sig 4 säsonger. Men om du kör som Rally Kalle, med en SUV på 3 ton så kan de likväl hålla en halv säsong.

Det är ganska vanligt att däck håller ännu längre, baserat på mönsterdjup, men att de får bytas ut pga ålder. Efter 6 års ålder bör man låta en fackman se över däcken efter torrsprickor.

Är mitt inlägg förklarat nu? :blush:

Låter helt otroligt!

Men du, berätta vad du har för bil, däck osv. Så kanske vi kan klura ut varför dina däck inte håller mer än 2 säsonger. :+1:

Är det sommardäck?

Vad för bil?

Vad för däck?

1 gillning

Javisst :slightly_smiling_face:

Var lite för generellt först bara. Körsträckan har ju ändå stor betydelse.

Inte kör jag som en rallykalle, men ja möjligen fyra säsonger.

Var frågan till mig?

Ja precis. Till dig. Blir nyfiken :+1:

Ungefär 5 år skulle mina snart färdiga för byte dubbdäck hållit OM jag körde som du 2000 mil per år. HAKKA 8.

1 gillning

Men vad fick du 2 år från?

Japp. Blir ju lite mindre mil på vinterdäck så det låter rimligt

Nej, jag tänkte mer att du tyckte 5 år var direkt olämpligt. Jag antog att du låg inom området 2 år kanske. Jag höftade bara.

1 gillning

Jag skulle väl tippa på 3-4 säsonger.
Har haft olika bilar Volvo V50, XC70, XC40 .
Har dock inte haft någon bil så länge att jag behövt byta däck två gånger, så jag kanske underskattar livslängden.

1 gillning

Var tvungen att gå ut och mäta på mina vinterdäck som gått två säsonger.
Continental dubbdäck.
De har 6mm kvar. Vad har nya? 8mm. Skulle i så fall innebära 1mm per år och en livslängd på fem säsonger om man sliter ner till 3mm.

Jag kanske får pudla lite. Runt fem säsonger låter rimligt.

1 gillning

Mina däck skulle jag säga håller 3-4 säsonger.
Sommardäcken byts när jag är på slitagevarnaren vid 3 mm mönsterdjup.

Vinterdäcken byts när dubben är slut, i regel är det då bra mönster kvar men greppet är sämre.

Kör ca 1500 mil om året. Sommardäck håller ca 3 säsonger, vinterdäck ca 4-5.

Det skiljer väldigt mycket mellan däckmärken/modeller också. Min bil hade 235/40-18 när jag köpte den, och i den dimensionen är det (eller var i alla fall då) omöjligt att hitta däck som inte var “sport-betonade”, d.v.s mjukare gummi = sämre livslängd. Däcken höll inte mer än 2 säsonger normal körning.

Efter byte till 215/50-17 och en modell (Goodyear EfficientGrip Performance 2) som är kända för att vara slitstarka är jag nu inne på fjärde säsongen, och de ser lätt ut att hålla en säsong till. Bilen går ca 1700 mil per år.