Köp av nya däck till bil

Hej!

Nästa vår är det dags för nya sommardäck till min Skoda Octavia. Kan eventuellt tänka mig att byta redan i sommar, men kommer nog köra på nuvarande monterade sommardäck året ut.
Jag tror jag har bestämt mig för att köpa NOKIAN HAKKA BLUE 3; de har fått bra i test och tycks vara relativt tysta och komfortabla.

Min fråga handlar egentligen om timing; när och var ska jag köpa däcken?
Finns det någon rea-period för sommardäck man kan hålla utkik efter?
Borde jag köpa från nätet, där man verkar kunna spara en del? Någon med erfarenheter av det?
Kan jag spara något på att köpa nya vinterdäck samtidigt (de börjar bli dags att byta också)?
Något annat jag glömt tänka på?

Tack på förhand!

Köp på nätet och välj leverans till en lokal partner för montering. Bäst är att göra det innan du satt på hjulen på bilen så du kan åka dit med dom lösa, annars får du betala för att ta av och på hjulen också.

Snöa inte in på något särskilt märke skulle jag säga. Köp det premiumdäck som ligger bäst i pris. Jag bytte nyss och valde Goodyear pga att bythjul.com erbjöd fri frakt på just Goodyear. Det skiljer mycket mellan olika dimensioner och det finns fler än en kombo som passar, så kolla runt lite det är tusenlappar det skiljer ibland.

Vi hade 235/55-17 som var riktigt dyra så jag valde 215/60-17 istället.

Jag har köpt mina däck från Tyskland (nätet) i många år, men man får leta upp någon som är villig att byta dina däck. Precis som ovan kollade jag alternativ dimensioner till min Polo. Gick från original 195/55 till 185/60 eller 65. Bara där sparade jag över 300:- per däck på samma märke, Pirelli Cinturato.

1 gillning

Tror inte det förekommer utförsäljning av däck, möjligtvis nån drive då och då men då i säsong. Mitt taktiska tänk brukar vara byta däck när däckhandlarna har lågsäsong, då är det lätt att få tid och jag slipper vara ledig från jobbet. Tror det är en stor vinst i det hela.

1 gillning

Behöver förhoppningsvis inte byta på nån eller ett par säsonger till…men tänker lite liknande som ovan…

Smartast är ju att ta tag i det under motsatt säsong, när däcken i fråga ej är monterade, så ber man verkstaden att kränga om däcken till befintliga fälgar.

Är det nåt visst märke man ska undvika som säljs mycket, för att föredra andra premiummärken?

Mvh

1 gillning

Jag brukar läsa däcktester på carup.se eller på tyska organisationen ADAC.

Senast köpte jag modellen Kumho Ecsta HS51 som hade bra betyg och pris. De ska också hålla längre än vissa andra märken, så det blir ett sätt till att spara.

Skulle jag kolla på sommardäck i år så skulle jag jämföra

Premium:

• Continental Sportcontact 7
  • Bridgestone Potenza Sport

Bra köp:

• Goodyear Eagle F1 Assymetric
  • Michelin Pilot Sport 5
1 gillning

Hakkapellita är det bästa.

Nackdelen med att byta på lösa fälgar är att det blir svårare att reklamera ev. obalans eftersom du inte kommer testköra dem direkt.

På prisjakt.nu så kan du få ett hum om vad däcken som du väl valt brukar kosta över tid, online-firmor som däck365, bythjul mfl. syns där.

Just nu så har bythjul.com “5% på alla däck, Gäller tom. den 25 April”
Aktuella rabattkoder för däck och fälg | Rabattkod Bythjul
Brukar funka smidigt med leverans hem

benify.se ger 3% hos bythjul annars, alltid något

1 gillning

Köp inte däck i fel dimension bara för att snåla som vissa här föreslår.
Om du håller dig till original dimension får du en komfortabel bil som presterar som det är tänkt.

Kör själv en bil där förra ägaren tyckte valde att köpa fel dimension och det finns inga fördelar.
En bil gjord för att rulla på 225 breda däck sliter ner ett par smalare 205 fortare och besparingen försvinner.

Jag köper online och åker till en kompis där vi hjälps åt att kränga om och balansera däcken.
Har du ingen bekant att fråga så bör du ta in priser på bytet hos däckverkstad innan du beställer till synes billiga däck på internet.

1 gillning

Gör också bra att stödja den lokala däckhandlaren om man har någon sådan i sin närhet. Så gör jag, väl medveten om att det inte är billigast men det är definitivt snabbast och mest problemfritt.

4 gillningar

Hade själv inte kikat på Nokian sommardäck, hade två som inte kändes bra alls på en tidigare bil. Vinterdäcken är desto bättre. :slight_smile:

Annars är det väl följande tillverkare som är välansedda:

Michelin
Goodyear
Continental
Pirelli
Hankook

Hade köpt online och jämfört med exempelvis Prisjakt där du även kan kolla prishistorik. Var petig när du väljer verkstad som ska montera/balansera . Det kan skilja enormt vad de vill ha för detta.

Köpte på dackonline.se och tog med till verkstan. Kapade 1/3 av kostnaden jämfört med om jag hade bett verkstan köpa dom.

1 gillning

Jag har haft Hakka blue 3 och kan rekommendera dom om du liksom mig tycker att lågt buller och komfort är viktigt.

1 gillning

Och till skillnad från de flesta andra som skriver i tråden så skulle jag aldrig jaga de billigaste erbjudanden bland däck på nätet och verkstäder utan köper däck genom en verkstad jag har förtroende för.

Valde mellan Hakka blue 3 och Continental PremiumContact 6 sist.

Har en vän till familjen som drivit en däckfirma i många år, han har många snål historier att berätta. Många som äger bilar för 500kkr+++ som sedan snålar och köper skräp däck för att de tycker det blir för dyrt att ha det som det är tänkt. Att kunna göra 0-100 på 3 sekunder är viktigare än att kunna bromsa från 100-0…
Dumsnålt om något händer.

9 gillningar

Köpte sommardäck efter sommaren till rabatterat pris via däck365. Valde leverans till lokal verkstad (dom har en lista när man beställer däcken). Verkstaden krängde av, på och balanserade däcken. Valde ett par däck med bra recensioner i olika tester och är supernöjd!

Kostnaden blev 7000kr för allt. Den lokala däckverkstaden skulle ha 11 000 och då med däck som faktiskt hade sämre betyg i testerna.

Det är alltid värt att kolla runt! Ibland kan man göra kap om man letar.

2 gillningar

När jag behövde köpa nya däck förra sommaren frågade jag min verkstad om priser. De sa direkt: “Det är bättre att du köper dem på internet och så monterar vi dem här.” Det verkar som att det inte är lönsamt för dem att sälja däck.

2 gillningar

Köper både på nätet och lokalt, beror lite på omständigheterna.

Gällande dimensioner så finns alternativen angivet av biltillverkaren och håller man sig inom dessa ska det inte blir några som helst bekymmer.

Dom dimensioner jag köper skiljer det cirka 200:- per däck till nätets fördel och sen tillkommer montering där jag har bra kontakter, här kan det skilja väldigt mycket då min lokala däcknasare tar 1000:-/däck och min egen kontakt tar 90:-/däck.

Jag bytte dimension får något är sedan från 205/17 till 225/18 och förbrukningen ökade med 14%, värt att tänka på.
(Edit: 205 var Michelin Pilot⁴ och 225 är Michelin Pilot⁵)

Jag föredrar Michelin, Goodyear och Pirelli.

1 gillning