Jag är ute och letar efter en bil. Hos alla bilhandlare är det väldigt sällan både sommar och vinterdäck med.
Vart tar dom vägen/vad gör dom med dom?
Förstår att de säljer tillbaka däcken till bilen för den del men tänker att det borde vara 1000 tals däck med följ till salu någonstans eller vad missar jag?
Min upplevelse är att det nästan alltid finns vinterhjul till bilen men att man får köpa dem som ett tillval, så de kanske inte är listade i annonsen.
Om det inte finns extra hjuluppsättning kanske bilhandlaren bedömt att de varit för slitna eller gamla för att säljas vidare.
När jag köpte beg bil fick jag betala extra för vinterhjul men det visade sig att de var alldeles för gamla för att användas, så jag fick ändå köpa nya när vintern kom. Kontrollera skick och ålder noga.
Ja däcken hade ok mönster men var två år äldre än bilen, så jag är inte så säker på att däcken ens hade rullat på just den bilen. Fick akut köpa billiga kinadäck
Min erfarenhet är att det brukar finnas vinterhjul till, att de sällan är med i annonsen men att det brukar vara väldigt lätt att få med dem i förhandlingen.
Mång bilfirmor kör ihop med däckfirmor. Så slipper dom ha förvaring. Köper dom in bilar åker hjulen direkt till däckfirman. Jag köpte en bil i sthlm. Då fick man köpa vinterhjul “billigt” av nån firma de samarbetande med. Löste det billigare själv.
Har tidigare jobbat i däck- och gummibranschen och däcktillverkarna själva tillåter i regel att däck som är upp till två år gamla får säljas till ÅF (återförsäljare). ÅF kan sedan ruva på däcken i två år och du ska ändå ha full garanti på däcken.
Allt handlar om lagring och hantering. Mörkt och svalt är det som gäller samt inte i närheten av oljor/kemikalier eller stora elmaskiner (skapar ozon). Så länge däcken inte har torrsprickor eller fått andra skador så ska det inte vara några problem.
Största anledningen till att byta däck i förtid är väl om man vill ha bättre prestanda (bromsegenskaper, lägre rullmotstånd etc), de egenskaper som utvecklas hela tiden.
Just rullmotståndet är i det fallet lite lurigt eftersom rullmotståndet minskar med mönsterdjupet, dvs ett slitet däck rullar lättare än ett med fullt mönsterdjup.
Att montera av 6 år gamla premiumdäck och ersätta dem med billiga Kinadäck ser inte jag som en säkerhetshöjande åtgärd. Största är skillnaden på vinterdäcken där även typ av vinterdäck spelar roll.
Läs däcktester och nörda ner dig eller fråga en eller flera experter, det är trots allt bara däcken som har kontakt med marken när du kör bil/mc/lastbil etc och är den i särklass viktigaste komponenten för din OCH andras säkerhet på vägen (idioter och fyllon undantaget).
Lite personlig reflektion: jag tyckte alltid att det var lite konstigt när en man (nästan alltid i det här fallet) bad om rekommendationer till sin egen, ofta stora och dyra bil, och skulle ha det absolut bästa som finns på marknaden för att i nästa andetag fråga om billiga budgetdäck till frugans lilla bil, “hon kör inte så mycket, skjutsar bara barnen till skolan”.
Bra prioriteringar tycker jag
Har också varit med om det i Stockholm. Skitirriterande, för man vet ju att alla vanliga bilar i Sverige har två uppsättningar fälgar.
Jag ifrågasatte en säljare, vw var det, som försökte påstå att ALLA begagnade bilar köptes av firman utan den extra uppsättningen fälgar. Det är helt orimligt.
Jobbade för ett transportföretag där jag köpte in bilar till Sveriges största bilsäljare (begbilar) och det var i regel alltid med 2 uppsättningar. Däcken gick direkt till deras samarbetspartner som i sin tur säljer däck och fälg till praktiskt taget alla bilhandlare i landet. Därför skickas den andra uppsättningen ofta hem med Postnord om du köper till däck med en begagnad bil på firmorna.
Hade kund bara en uppsättning skulle det alltid göras avdrag på köpespriset.
Körde också hemleveranser, ändå bilarna som levererades med däck i bil var stora pickups
En del behålls av kunderna för att användas på nästa bil eller annan bil hos kundens företag (=tänk tjänstebilar hos företag).
många större bilhandlare lägger alla begagnade hjul på ett separat lager =du som kund kan då ofta välja mellan olika fälgar, dubbat/dubbfritt, olika skick/slitage/fabrikat på de begagnade hjulen.
Ett sätt att få lite mer vinst/betalt för begbilen eller använda vid prutning.
Många ”stora” handlare gör så idag. Vissa har de även färdigt registrerade/katalogiserade/prissatta med digitala foton, noggrannt uppmätta mönsterdjup, skick, fabrikat, tillverkningsdatum angivet. Ofta ligger priset hyfsat rimligt på 3900-7900kr för en uppsättning vanliga 14-17”. Ungefär det handlaren justerar inbytespriset om vinterhjulen saknas eller är dåliga.
Det är mest mindre handlare, ovanligare bilmodeller eller vissa handlarkedjor som fortfarande låter vinterhjulen följa med begbilen.