3300 kr, vad hade du då för däckdimension.
Det kanske får bli ice 3.
Det blir väl dessutom billigare totalt sett att beställa online jämfört vad med vad för pris jag behövt att betala på verkstad.
Bra test det där. Jag hade inte sett den.
Som tidigare länkat så verkar nordiska däck vara mycket bättre, men jag måste erkänna att jag bara kört på däck som följt med bilar jag ägt förut.
Jag kör väldigt defensivt, håller avstånd och låga hastigheter vid risk för halka. Så jag kan inte säga att jag någonsin upplevt att däcken varit ett problem.
Friktionsdäcken som jag åkt på 2 säsonger nu är 6 år gamla och har 5 mm kvar, men jag har ju aldrig haft ett problem.
Så min säkerhet ökar väl dramatiskt med köp av de däcken ![]()
Apropå kostnaden för montering balansering från typ 600:- för alla fyra så var det utan montering på bil. ![]()
Apropå däcken tycker jag att det merparten av tiden i Göteborgsområdet hade varit ganska perfekt med europeisk friktion. Problemet är att du nästan varje vinter har tillfällen med förrädisk svartis (syns ej) där man behöver ha bästa möjliga grepp. Har varit nära att åka av vägen i en chicane trots nordisk friktion med bra mönster (Michelin) och EPA-traktorhastighet. ![]()
Ja bor man som mig i södra Sverige så är det nog säkrare att ha europeisk friktion. De är bättre anspassade för regn och vått underlag. Vilket den svenska vintern är här nere mestadels.
Kanske snö några dagar om året.
Mina erfarenheter av att köpa däck/fälg online är överlag positiva. Men det är nog klokt att vara ute i god tid så man inte försöker gå in och beställa när de första snöflingorna faller och vänta sig snabb leverans.
Ett par incidenter hos en av de största svenska aktörerna jag råkat ut för:
- Köpte däck + fälg, men utan montering. De levererades till dörren, dock utan passringar vilket gjorde dem svåra att montera. Tog en del gnäll innan de gick med på att skicka dem, vilket också skedde med hemleverans så jag behövde ordna så jag kunde ta emot paketet (fast de är mindre än en brödrost).
- Hade fina vinterdäck kvar från min förra bil som jag skrotat, behövde komplettera med fälgar som passade både de däcken och den nya bilen. De kunde inte alls hjälpa mig på telefon eller hemsida. Jag fick gissa själv, vilket som tur var gick bra ändå.
Vad räknas som södra Sverige då? Är Stockholm södra?
Rent konkre är ju Stockholm under mitten av Sverige ![]()
185/65/14 om jag inte minns fel
Nej Stockholm är norra Sverige, finns ju inget efter Stockholm ![]()
Gränsen för södra går väl vid Göteborg nånstans.
Allt söder om Piteå älv är skåne
Jag handlar alltid på nätet och använder näthandelns föresslagna monteringsverkstäderd. Man får priset för montering etc angivet och betalar och bokar tid direkt . Funkat bra.
Det är möjligt att få dåliga däck vid köp på nätet och var du än handlar.
För mycket länge sedan fick jag GoodYear däck tillverkade i Thailand som visade det sig senare när jag tyckte dom var lite väl hala när det var kallt och regnigt så var dom inte ens godkända för trafik i Europa
.
Jag var dock snål och körde ett bra tag till på dom. Slitstarka var dom.
Läs det finstilta i annonsen. Ibland kan det finstilt stå att däcken är 3-4 år gamla. Skulle inte jag köpa. Det händer att jag skrotar däck pga att dom börjar småspricka pga för hög ålder.
Var det samma däckverkstad som monterade internetdäcken som först offererade 10500?
Nej det var det inte
Jag la nu en beställning på Good Year UltraGrip Ice 3.
Det blev ca 7500 kr, så ca 2000 kr billigare än bilverkstad.
Alltid något! Och så verkar det som jag valt bland de bästa friktionsdäcken iaf.
Förmodligen så kommer det vara de bästa däcken jag haft i mitt liv ![]()
Någon som har koll på hur många år förare åker i snitt innan de är med i en olycka som innebär så lite som plåtskador till kroppsliga skador?
Generellt tycker jag det är så många bilister som inte lämnar någon marginal till misstag. De kör så nära bilen framför att om de tappar koncentrationen en halv sekund så är det kört. Jag brukar hålla 3 sekunder, och det är ganska lätt med radar dessutom. Kör långsamt i svängar, saktar ned när temperaturen närmar sig 0:an eller om det är synligt att det finns små isfläckar här och där.
I princip alla gånger jag åker med andra så tycker jag att de kör mer aggressivt
Hur många % av alla olyckor står de 20 % som varit med om mest olyckor?
Tack för utbildningen.
Ja det verkar som gummit gör den största skillnaden.
Så, jag byte helt enkelt däck pga av de bevis ni fram. Tack för det!
Sen är det många som förespråkar att köpa dubbdäck men jag tror tyvärr det kommer bli mer dubbdäcksförbud framöver i stockholmstrakten så jag försöker anpassa mig lite efter det. Hade jag bott i en annan stad hade jag köpt med dubb.
Låter vettigt med en ny modell testvinnande friktionsdäck från ett bra märke
Du får gärna rapportera hur det känns att köra med dem sen.
Kan bara hålla med om att det är lätt att förfäras över brist på avstånd/marginaler i trafiken överlag. När man har nån tätt bakom och vet med sig att en inbromsning skulle innebära en krock. Samma med alla ”enögda” bilar i mörkret…
och om det skulle vara något fel på däcken så har du ingen garanti på däckhandlaren heller och de tar betalt för att kränga av dem igen.
Inte mer än rätt tycker jag.
Vore intressant att veta vad aktuell däckverkstad skulle begära för peng för däcken inklusive påläggning.
Polarn ringde runt och kom inte under det.
Lite mindre stad, kan tänka mig att det finns fler att ringa i en storstad.