Tänka på vid köp av vinterdäck?

Ursäkta en dum fråga, men hur kollar man om däcken är hårda?

Det känner man med erfarenhet genom att man märker att greppet blir sämre. Märks typiskt vid start från trafikljus, inbromsningar och rondeller. (Återigen på snö och is, friktionsdäck på blöt/slask asfalt har jag ingen större erfarenhet av).

De avgörande parametrarna är såvitt jag förstår det följande:

1. Kör du mycket eller lite?
  2. Kör du i storstäder eller i södra Sverige eller norrut?

Då brukar ju den vanliga uppfattningen vara att man klarar sig med dubbfria däck söderut. Men här på västkusten skulle jag säga att det är ytterst sällan det är svårt att ta sig fram pga mycket snö. Däremot mycket vanligt med ishalka. Alltså borde det vara dubbdäck som gäller. Ändå kör jag med dubbfritt och det funkar bra. Det skulle vara olidligt att åka runt på asfalt med spikklubbor en hel vinter. Dessutom slits dubbarna ner och gör inte samma nytta.

Jag kör bara med dubbdäck. Svartis bildad på natten en morgon med runt nollan kan vara otäckt. Och man ser dom dubbfria ibland fastnar i backar mm. Inte ofta men aldrig är bäst. Nokian hacka 8 eller 9 med mycket ganska tysta dubb är bra tycker jag.

1 gillning

Bor i Södermanland, alltid kör på odubbade vinterdäck. Kör man med insidan och inte kör i barmarksfart hela tiden klarar man sig bra med det. Bättre ljudnivå, mindre slitage på vägen och bättre hållbarhet jämfört med dubb!

Aldrig hört förr. Varför skulle dubbfria däck hålla bättre?
Jag hade nästan trott att de skulle slitas hårdare pga mjukare gummi.

Du är inne på rätt spår vad gäller gummiblandningen! Dubbdäck har hårdare gummiblandning, vilket gör att så snart dubb börjar lossna tappar man effekten av däcket. Jämfört med ett friktionsdäck som har en jämnare slitning likt sommardäcken och en prestanda över hela livslängden. Men det resonemanget gäller sålänge man byter däck i rätt tid, för om man kör onödigt tidigt och sent på säsongen med friktionsdäcken så slits de bra snabbt!

Jag har aldrig märkt att mina friktionsdäck blivit hårda och sämre utöver att man måste köra några mil på dem i början på varje säsong för att rugga upp ytan, precis som när man sätter på helt nya däck som blir hala innan man nött ner lite på dem.