Visst det stämmer, men det hänger ganska väl ihop. Ju större diameter desto bredare däck brukar det vara.
Snygg prioritering, bland de bästa vanliga däcken på din bil och bland de sämsta på din sambos bil. Standard… Låt mig gissa du kläckte säkert ur dit något i stil med “det behöver inte vara något speciellt det är bara frugan som kör med den bilen”
Hur kan du påstå att Michelin och Pirelli skulle kunna vara “de sämsta”. Visst de kanske inte tar hem topplaceringarna i däcktesten, men det finns många sämre däck!
Jag anser att Michelin är DET bästa märket, jag anser att deras Energysaver är totalt värdelöst. Otroligt mjukt däck med dålig prestanda och livslängd, enda positiva var det låga rullmotståndet men det var på bekostnad av ALLT annat.
Pirelli gör medelmåttiga produkter rakt igenom till premiumpris ala Italien. Deras vinterdäck på det… Ja, det var en kund som uttryckte det väldigt bra “Nej för helvete, pirelli ska inte göra något annat än almanackor”. Deras icezero2 är dålig medan icezero1 var en K-A-T-A-S-T-R-O-F.
Okej intressant.
Låter som att du jobbar med däck.
När man läser däcktester (svenska sådana i alla fall), så hamnar nästan alltid Continental i topp både på vinter och sommardäck.
Pirelli har jag själv på min bil som sommardäck (det satt på när jag köpte bilen). Nu har jag ju inte gjort mätningar på bromssträcka osv, men jag upplever dessa som bra. Bra hållbarhet dessutom. Funderar på att köpa samma igen. Pirelli P Zero (någonting) heter de. Men du avråder alltså?
Haha, jag fattar men det var aldrig tanken utan mer själva användningsområdet som var grunden till beslutet. Sambons bil rör sig i hastigheter upp emot 80km/h mestadels på byvägar och Pirelli som vinterdäck var en positiv överraskning. (lokala däck firman sålde inte Michelin).
Min bil rör sig på riksväg och motorväg i upp till 130-140km/h och jag vill hålla jämn hastighet så jag ville ha bra bett i kurvor.
Vi byter bil med varandra då min bil är lite mer stötig och bullrig på byvägarna, sjukt imponerad dock av att det går att åka riktigt fort i regn med pilot sport utan att dom protesterar.
X-ice med 250 dubb per däck imponerar inte.
Dunlop, Continental och Hankook är märken jag kan tänka mig, har testat Kumho men det var inget för mig.
Jag köpte för ett bra tag sen Pirelli P6000 205/60 15" till min Volvo 245, fälgarna är stålfälgar 6"x15"…
Bra grepp i däcken å väghållningen suverän. …
Continental presterar bra som nya, dålig livslängd i synnerhet deras vinterdäck.
Som jag ser däckmarknaden just nu, så på sommardäck är michelin (primacy 4+) ett av de säkraste valen i premiumsegmentet. Continental dålig livslängd, goodyear är jag dåligt påläst på just nu men har även de haft problem med livslängden. Bridgestone Turanza T005 har varit riktigt riktigt dåligt, otroligt överrepresenterade i punkteringar(då talar jag inte om folk som kört på spik utan tex kört på grusvägar eller vägarbeten). Turanza 6 kan jag inte uttala mig om då jag inte har förstahandsinformation där.
Nokian är lite blandad kompott. Hakka black och green har funkat dåligt, hakka blue har dock funkat bra.
Mellanklasssegmentet skulle jag nog vilja säga ägs av Hankook just nu. Otroligt prisvärt däck med bra livslängd. Gillar även deras Alignment Indicator som ger den uppmärksamme en tidig varning om man har kass hjulinställning.
Pirelli utmärker sig inte åt något håll.
Likaså yokohama inte imponerad men gör det dom ska.
Lågprisalternativen så anser jag Tracmax vara riktigt bra just nu men inte så allmänt tillgänglig ännu, men övertygad om att de kommer bli en vanligare syn på gatorna. Av de som är lättare att få tag i så verkar triangle funka bra. Tycker inte det finns någon som helst anledning att välja något annat lågprismärke om man inte absolut måste.
Vinterdäck kan jag bara rekommendera Michelin X-ice north 4 eller Nokian Hakkapeliitta 10(inte 8 eller 9). Har även provat hankook och kuhmo på egna bilar (utöver ovan) de senaste två vintrarna. Hankook kan funka om man verkligen måste snåla på vinterdäcken men man ska vara medveten om deras begränsningar. De presterar acceptabelt i längsled men sidled var de obehagliga.
Jag kommer byta igen till hösten men jag vet inte till vad ännu, kommer michelin ut med ett nytt dubbdäck är det givet val. Annars blir det goodyear som har presterat bra alternativt Nokian Hakkapeliitta R5 som verkar prestera bra även det.
Du verkar ha mycket däckerfarenhet. Tack för att du delar med dig!
Jobbar du inom branschen?
Har Continental själv som vinterdäck, körda en säsong. Inte något anmärkningsvärt slitage vad jag tänkte på när jag bytte, men jag har å andra sidan inte mätt.
När du ändå är på tråden. Har du några tankar/åsikter kring märkesspecifika däck? Mina Pirelli är märkta VOL, vilket jag förstår är att de ska vara speciellt anpassade för Volvo.
Continentals icecontact 3 hade från början otroliga problem med att dubbarna lossnade. De gjorde något man kan betrakta som ett fullskaligt experiment med vad de kallade Flexstud på kundernas bekostnad. Funkade inge bra. Men de har gått tillbaka till konventionella dubbar så det är utagerat. Men det som är problemet med continentals däck är att innerlinern i däcken spricker och kunderna kommer in med däck de har pyspunka på men man hittar inga skador, så bara att plocka isär och titta insidan, otroligt överrepresenterade på den typen av fel. Redan 3-4 år gamla däck kan man behöva dömma ut pga det, inget annat etablerat märke har de problemen.
Märkesspecifika däck anser jag är opraktiskt men med det sagt så finns det ett behov av det, speciellt VOL är nödvändigt för Volvo då de har anpassat däcket för att dra ner det annars höga vägljudet i kupen(resonansfrekvens). Andra märkningar upplever vi inte som lika känsligt men givetvis finns det audi-märkta däck att tillgå till en audi så erbjuder vi kunden dem i första hand.
Ja jag är arbetsledare på en av Sveriges största däckverkstäder.