Köra samma däck året runt eller byta ur ekonomisk synvinkel?

Här sammanställs nackdelarna med vinterdäck på sommaren.

Vattenplaning är ett av de farligaste egenskaperna med den kombinationen.

1 gillning

Kan bara stämma in i kören och uppmana till ett byte. Dumsnålt och riskabelt att köra med friktionsdäck på sommaren. Längre bromssträcka, onödigt slitage och ökad risk för vattenplaning tycker jag räcker som argument för det.

Har du lite koll (eller kan ta hjälp) finns det möjlighet att köpa däck begagnat om du vill få med kostnaden.

1 gillning

Tar lite emot att erkänna att efter 24 år med körkort så lärde jag mig nya saker i denna tråden. :see_no_evil:

8 gillningar

Det där är helt enkelt inte sant. Man kan till och med argumentera för att bor man i söder är behovet av vinterdäck större eftersom väglaget är mer svårbedömt och oförutsägbart. Oavsett är det riktigt riktigt dumt att påstå att det är en bra idé med sommardäck året runt oavsett var i landet man befinner sig.

2 gillningar

Helt rätt.

Vid temperaturer under 7 grader så fungerar sommardäcken mycket sämre. Även om det är torrt men noll gradigt så är sommardäcken ingen höjdare då :+1:

Jag har varit med om två bilolyckor. Man har ingen aning vad det innebär, om man inte upplevt det. Jag skulle aldrig tumma med säkerheten. Har därför bara premium däck med vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren. Inga undantag.

2 gillningar

Jag går i tankar kring att slänga in en tredje uppsättning i rotationen :slight_smile:

Lurar på att skaffa ett däck som är optimerat för mellansäsongerna vår/höst då det känns som att dubbdäcken slits i onödan men sommardäcken inte heller är optimala.Temperaturer över nollan och ofta blött underlag, nån snöflinga kan förekomma också. Typ oktober/november och mars/april här i Göteborgsområdet. Har sneglat på Michelin Crossclimate 2 och liknande.

Om jag får tipsa TS om ett sommardäck som jag varit väldigt nöjd med så är det Hankook Ventus S1 evo3.

Dubbfria vinterdäck är verkligen inte gjorda för högre temperaturer. Dom består till stor del av naturgummi som inte tål värme bra alls.
Man får mycket stort slitage ex på motorväg i sommartemperatur och man får dessutom längre bromsträcka i alla lägen.
Om du bara kör bil långsamt och försiktigt så funkar det nog i praktiken, bara sämre.
På motorväg i sommarvärme kan det vara direkt livsfarligt med vinterdäck.
Gör det inte…

1 gillning

13 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Livslängd på bildäck

Det är jättesant, läste du inte vad jag skrev om att köra lite och låta bilen stå vid dåligt väglag?

Ja, det blir lite överdrivet ibland när vissa vill få det att låta som att alla med åretruntdäck eller ibland bara dubbfria vinterdäck på vintern skulle vara dåliga och oansvariga människor.

Det är ju lite skillnad på om man behöver ta bilen till jobbet varje dag eller tex är pensionär och kör när det passar.

Ingen har skrivit det i mina ögon.

De flesta inkl. mig avråder att man kör med vinterdäck på sommaren även om det är lagligt. Av den enkla anledningen att det är mycket säkrare med rätt däck. Det överväger den eventuella besparingen man får med att köra året runt med samma däck.

Att köra med året runt däck är inte direkt oansvarigt. Jag tror det handlar mer om okunskap och naivitet.

Därför tror jag många vill lyfta upp fakta om prestandaskillnaden och den risken man tar.

Ja, exempelvis kan man anta att en gammal gubbtjyv med halvdan syn och reflexer som en gråsten är i ännu större behov av bra kontakt med underlaget :stuck_out_tongue_winking_eye:

Med det sagt, kolla in forumen för t ex Teslaclubsweden och deras facebookgrupper. Sällan har man sett så många som köpt bil för 700K som sen är villiga att snåla med nån tusing för attan slippa köpa bra däck. Lägger 30 papp på fälg och 4 på däck, typ :disguised_face:

2 gillningar

Att använda dubbfria vinterdäck skulle vara oansvarigt har inte påståtts i denna tråden, det stämmer.

Ja säkert. Men poängen är att man kan ha olika förutsättningar och olika behov.

1 gillning

Jag byter hjul själv å de är inte kostnaden som avgör utan då vet jag att hjulen sitter som dom ska å inte någon klåpare dragit för hårt eller för löst… Samtidigt ha kontroll av bromsskivor å klossar… Även smörja upp hjulbultar eller muttrar… Att inte byta hjul å köra med dubbfria däck året runt är att bränna pengar i onödan samt ha sämre däck för både vintertid å sommartid…
Sen tycker jag att man har tre par däck/hjul uppsättningar för olika tider på året samt väderlek…
Vinterdäck för vinterkörning, sommar däck för torr asfalt körning å typ regndäck för blött väglag samt på hösten…

2 gillningar

Ett vinterdäck har bättre grepp på sommarväglag än på vinterväglag. Bästa sättet att höja säkerheten är att sänka farten.

Men med det sagt känns det självklart att byta däck. Tystare, bränslesnålare, säkrare. Det tar ca 30 minuter för mig att byta hemma på gården.

Då kan man väl göra ser i Norrland också?

Jag hade tidigare en bil med både sommar- och vinterdäck. Efterhand blev sommardäcken utslitna. Jag fick anmärkning på dem vid däckskifte. Eftersom vinterdäcken inte var lika slitna såg jag en möjlighet att köra lite mera med dem. Jag skippade däckbytet med avsikt för att kunna använda vinterdäcken på sommaren en säsong. Jag skulle ändå sälja bilen inom något år så att investera i nya fräscha däck framstod som bortkastat. Jag passerade även besiktningen med vinterdäcken även om de kommenterade dem.

Ovanstående scenario ser jag som ganska annorlunda mot att redan från början välja att köra med samma däck året runt. Som jag förstår det finns det inga åretrunt-däck utan det är ett hittepå-begrepp.

Om man ändå ska välja att köra med samma däck året runt tänker jag att det bygger på att man har en äldre bil, kör ganska lite, inte är bilberoende, bor i storstad och kanske har en bil som används för lokala utflykter, handla mat etc. För en bil som används dagligen och i mer ordentlig form verkar det inte vettigt att välja bort däckskifte.

1 gillning

Ogillar också termen åretrunt-däck när den som så ofta får gälla för nordiska friktionsdäck. De får användas året runt men är som konstaterat långt ifrån optimala för det.

Det finns dock något som benämns ”all season” som är en slags kompromiss mellan sommar och vinterdäck. Det är sådana (eller europeisk friktion) som jag sneglar på för att använda till ”mellansäsongerna” där jag tänker att de bör fungera optimalt. :slight_smile:

Klart man kan, men det är lite andra förutsättningar när det är vinterväglag i ett halvår istället för enstaka dagar.

Däck frågan i sig är jag inte kunnig nog stt svara på. Men 700 kr (om inte byta själv) känns som en dumsnål fråga över ett år för veta att du har säkra däck. 1 uppsättning däck sliter ju dubbelt så fort än dubbla uppsättningar så slitaget blir väl detsamma över tid/kostnad

Skippa 5 luncher eller köp inte ett par nya byxor över ett år och den kostnaden är täckt. Inte din frågeställning men min åsikt i frågan iaf