Däckbytartider! Denna tråd avser byte från befintliga sommardäck till vinterdäck eller vice versa, inte att byta till nyköpta däck. Obs! Rättelse: Det avser egentligen hjulskifte, alltså att både däck och fälgar byts. Kallas ofta slarvigt för däckskifte.
Jag brukar inte byta dem själv, tycker att det tar för mycket energi och tid i förhållande till besparingen. Men! När man ska byta dem hos exempelvis Däckskiftarna så erbjuds ombalansering för några hundralappar extra. Är det viktigt att göra det varje säsong? Eller ska man göra det då och då? Bara på nya däck? Finns det någon på forumet som vet? Jag är helt okunnig… Känns som att de bara vill passa på att ta lite extra betalt…
Jag har däcken på däckhotell och byter på verkstad. Har bara ombalanserat på inrådan från verkstaden. Men det har bara hänt 2-3 gånger typ sålänge jag har haft däcken där.
Hur känner man av obalans om det finns? Skakning i ratten när man kör, eller känner man det i hela sätet? Är det helt uppenbart även för en “bilanalfabet” som jag att något är på tok, eller måste man veta vad man känner efter?
Jag har inte märkt något tokigt, så rimligtvis borde jag bara kunna byta dem utan ombalansering tänker jag då
Nej, det känner du i regel ganska lätt. Har du inte märkt något så skulle jag säga skippa det.
I vissa sammanhang brukar man säga så här:
Skakningar vid främst mellan-hög hastighet (tänk ca 60 km/h och uppåt) som ökar med ökande hastighet=obalans däcken.
Skakningar främst i ratten = obalans i framhjulen.
Skakningar främst i “inredningen” (känn på t ex dörrsidan) = obalans i bakhjulen
Skakningar främst vid inbromsning =skeva bromsskivor
Stora skakningar redan vid låg hastighet som bara blir värre med ökande hastighet = orunda däck/skeva fälgar. Kan också vara lösa hjulbultar, särskilt efter man bytt hjul.
Däcksskifte dvs byta mellan sommar å vinterdäck på samma fälgar… Då är de läge att balansera…
Skifte mellan vinterhjulen å sommarhjulen behövs inte om de inte om någon av balans vikterna har försvunnit. … De brukar kännas ganska lätt genom skakningar i ratten eller att bakvagnen känns svajig…
Jag lämnar aldrig eller gjort in hjulen för skifte… Litar inte på dom å gör själv för då vet man att de är riktigt gjort…
Ombalansering är bara aktuellt vid byte av däck. Kan dock upplevas som obalans om fälgen är skitig/lerig osv.
Så ett seriöst däckhotell borde tvätta av fälgar och däck vid varje byte.
Alternativt kan det hända att någon vikt släpper, och då måste det till en ombalansering.
Jag lämnar mina hjul på däckhotell sedan många år. Värt varenda krona.
Tvätt och förvaring samt själva bytet är en del meckande med att få till hemma.
Jag bytte hos Däckskiftarna i fredags och frågade då hur ofta de rekommenderade att man balanserade och killen svarade var 500:e mil. Personligen gör jag det när jag sätter på helt nya däck och när jag se att det slits ojämnt.
Ojämnt slitage skulle jag säga har mer med chassit på bilen att göra. Slitna bussningar,leder, kört ner i nåt hål så hjulinställningen ändras fel däcktryck osv. Inte om hjulen är balanserade. Det löser ju skakningar och vibrationer i sidled. Balanserar bara när man köper nya däck eller om nån vikt skulle lossna och man märker vibrationer i nån hastighet.
Absolut! Har gjort det många gånger under studietiden och det var alltid något hjul som var svårt att få loss, dessutom var det allmänt kallt och jävligt Det tog mig betydligt längre tid än 30 minuter. För Däckskiftarna tar det knappt ens fem minuter. Personligen tycker jag att det är väl spenderade pengar att få hjälp med det Hade vi haft svårt att få ekonomin att gå runt så hade det självklart varit en annan sak.
Du menar att jag borde veta det? Vi har väl alla saker som vi kan bättre och sämre? Eller du menar att Däckskiftarna borde veta bättre och inte rekommendera det på däck som redan är balanserade? Håller med, de försöker väl tjäna mer pengar på ovetande personer som jag…
Jag är på ditt lag @Carl-Fredrik - jag kör nöjt till Vianor två gånger om året och betalar för både bytet och däcklagringen och kan knappt byta spolarvätska.
Skulle spara pengar ett år och ha däcken hemma. Ångrade mig varje gång jag kom ut i förrådet och lovade mig själv att inte göra om misstaget. Ser med beundran på folk som gör sådant själva och beställer reservdelar från Tyskland och lagar med hjälp av Youtube.
Ps. Numer skickar de även sms när man ska dyka upp så man behöver inte ens tänka på att hålla koll på datumen.
En gnutta off-topic men nära besläktat är väl hjulinställning. Har själv aldrig gjort det utifrån samma logik som diskuterats i tråden (typ if it ain’t broke, don’t fix it. Men jag har aldrig heller haft en bil (peppar peppar) som dragit snett eller slitit snett på däcken.
Har dock hört om vissa som gör hjulinställning vid i princip varje vår/höst när vinter resp sommardäck åker på. Har jag missat nåt?
Tanken va inte att märka på ord utan mer att båda varianterna finns å förklaring till att balansera eller inte beroende viilken variant man väljer…
Vet att många inte byter själva för man inte har möjlighet att göra de… Jag själv har både verktyg å möjligheten att göra bytet själv…
Varje gång jag byter hjul så smörjer jag in bultar å muttrar på bilarna samt även kollar bromsbelägg å hjullager… Är inte ofta man behöver byta sånt, men man har kollat iaf…