Fel hjulinställning är verkligen inte lika uppenbart som obalanserade däck.
Men inte behöver man göra det varje gång man skiftar till vinter/sommar hjul. Jag gör det innan jag köper nya däck, eller byter någon chassikomponent. Och det är bare-minimum. Man måste göra det om man exempelvis byter styrstag eller någon bussning i en bärarm som har möjlighet att ställa vinkeln. Byter du komponenten på verkstad så kommer dem göra en hjulinställning utan att fråga, det liksom ingår.
Kör man på mycket trottoarer, bilen drar snett, märker att däcken slits onormalt fort eller slits ojämnt så ska man göra en inställning. Du kommer ha igen det på däckkostnaden och bränsleförbrukningen i längden
Ha Ha. Just snygga råd att ombalansera varje 500 mil. Bra för dom och oftast onödigt för dig. Jag har aldrig behövt ombalansera innan byte av däcken till nya när dom är utslitna.
Om allt känns vibrations fritt i alla hastigheter är det ok. Jag byter sommar/vinter själv och det är vettigt att göra rent fälgarna på insidan speciellt. Där kan det speciellt på vinterhjul finnas en massa smuts som kan ge obalans. Dessutom sprätter jag bort stenarna i mönstret när jag sätter dit vinterhjulen. Dom kan ge obalans och skador.
Innan jag lämnar in fälgar för byte av däck sprätter jag bort alla balanseringsvikter och tvättar bort gamla limresterna noga. Ser snyggare ut sen och nya vikterna fäster bättre.
Jag menar att erbjuda det som standard känns lite “maxa försäljningen trots att kunden troligen inte behöver det”. Ingen kritik mot dig, du ska ju kunna lita på leverantören…
Det svåraste brukar vara att hitta var man ska sätta domkraften. Det har fått mig att låta någon annan byta däcken. I nuvarande bil hänvisar de dock till samma ställe ‘den smala kanten’ även för garagedomkraft. Så kanske testar själv även om det känns lite olustigt.
Däcken ska balanseras när de är nya och monteras på fälgen första gången.
Därefter behövs ingen ombalansering.
Om en vikt lossnar och däcken blir obalanserade under dess livstid, så kommer du märka det tydligt. Bilen kommer vibrera vid höga hastigheter. Då kan det vara aktuellt med en ny ombalansering.
Övrigt underhåll som kan vara bra är tvätt av hjul och borttagande av stenar.