Vad har hänt?
Punktering fredag kväll. Gäller ju ha bra tajming. ![]()
Bättre att hänga i chatten på fredagkvällar. ![]()
Osis! Hoppas på snabb och smidig lösning ![]()
Har den inte punkteringsfria däck? Det har min brumbrum! ![]()
Himla trist, hoppas det löste sig trots allt. ![]()
![]()
Har Tesla inget däckreparationssats? Standard i min Volvo. ![]()
Förmodar att du inte har TPMS i dina ventiler då. De förstörs om man försöker sig på lagningsklet.
Belånat Teslan för att köpa Tesla aktier?![]()
Så seriös är han inte.
Min Volvo har både TPMS och provisorisk däcktätningssats. Har inte haft ett behov än så jag hoppas att Volvo vet vad de gör.
PS. Kollade precis i ägermanualen och det finns ingen varning ang TPMS och däcktätning.
@caspian är snäll som vanligt.
Varför inte bara dra fram domkraften och byta hjulet. Känns ju som mindre jobb än ringa bärgningsbil
Har du ett hjul i rätt dimension liggande?
Allmänt råd är att man skall undvika punkteringssäkra däck om man bryr sig om att hålla vägbuller nere på¨uthärdlig nivå. Stenhårda däcksidor som orkar bära även med punka är tvärt emot hur däck avses fungera för att dämpa vägbuller bra.
En model Y bullrar rejäl ändå sägs det.
Sist jag fick punka så att jag fick byta till reserv på resa var ca 40+ år sedan. Inte vanligt kan jag påstå…Långsam pyspunka däremot med hälften kvar på en vecka har förekommitt några gånger. Typiskt en liten spik eller skruv i mönstret. Går ofta att laga för hundringar.
Fast det var inte jag som fick frågan… ja, ett set sommardäck, ett set vinterdäck. Den ena sitter på bilen, den andra förvaras i källaren.
Ironin gick viss förlorad, min brum brum är en
! ![]()
Vem i hela världen transporterar en bil pa flak pga punktering??? ![]()
Äldre TPMS på Volvo hade sensorer. Men nu mäter man rotationshastigheten från ABS-systemet istället. När ett hjul tappar luft börjar det snurra snabbare eftersom diametern minskar. Billigare och mindre saker som kan gå sönder.
Gissar att andra biltillverkare gör samma sak.


