Tesla har inget reservhjul som standard ![]()
Känner jag Jan rätt så har han tänkt att det inte är lönt att köpa för han vet till 99,9% inte hur man byter ![]()
![]()
Tesla har inget reservhjul som standard ![]()
Känner jag Jan rätt så har han tänkt att det inte är lönt att köpa för han vet till 99,9% inte hur man byter ![]()
![]()
De flesta bilar idag kommer väl inte med reservhjul längre? Vissa har ju dock reperationssats men inte alla.
Punkaspray och en kompressor?
Sprejer på burk är värdelöst eftersom de måste förvaras frostfritt, dvs. kommer inte fungera när man väl behöver den.
https://cdon.se/fordon/komplett-9-delars-set-for-dacklagning-bildacksreparationssats-p117519623
Skaffa ett kit av den här sorten och en liten kompressor/pump. En liten sprejflaska med diskmedelsvatten (så man enklare hittar skadan) är också bra. Behöver oftast inte ens demontera hjulet och det är inte svinbråttom att få det permanent fixat efteråt.
Assistansförsäkring ftw! ![]()
Har förstått att det räcker att de är varma när de ska användas? Så man kan sätta sig på dom med stolsvärmen på om de är kalla. Men aldrig använt någon. Tror jag hört detta från Bosse bildoktorn på radio för längesedan…
Biltemas variant har iallafall funkat för mig i minusgrader. Värmde burken ordentligt innan jag sprutade i den.
Men… skulle @janbolmeson börjat hålla på och strulat med reservdäck eller lagningsatser hade vi ju inte fått den här tråden. Än i alla fall.
Hade det hänt mig hade jag gjort likadant, ringt bärgning.
Hade det hänt min fru hade hon ringt mig och jag hade fått komma cyklande med vinterdäcket och byta.
Ett tips är som sagt assistansförsäkring. Min mamma roterar mellan 2-3 olika tjänster och får alltid ett lönsamt ny-kunderbjudande vid varje byte.
Hon har sparat rätt många tusenlappar i utebliven kostnad för hjälp med punktering, baklås och motorproblem.
En bra trygghet för henne med som har problem med sina leder och har svårt att byta däck själv.
Är inte majoriteten av dessa försäkringar bara självriskreducering?
Många helförsäkringar täcker väl redan bärgning mot självrisk?
Det finns de som endast kostar årsavgiften, strax under 500 kr, för en insats t.ex däckbyte eller ivägkörning.
Precis vad jag tänkte skriva. Betydligt bättre än att ha i skit sörjan i däcket. Däck firmor brukar inte vara så glada över den punkterings sprayen vissa har i däcket
Har ett litet kit med “korvar” som men trycker in i hålet i däcket. Funkar kanon.
Såg även en vätska som man tillsätter när däcket är helt. Tar man ut en spik så tätar den på sekunden.
Var en Dansk firma på mc-mässan
Självriskreducering? I mammas fall så betalar hon en fast årsavgift där x antal hjälptillfällen ingår.
Hon kör bil ofta, så oftast har hon behövt utnyttja tjänsten nästan varje år. Sen byter hon tjänst när det börjar kosta mer än årsavgiften.
Sen finns säkert olika tjänster, men hon får ett telefonnummer som skickar ut lämplig hjälp. Ibland bärgare, ibland däckbytare och ibland låssmed. Brukar komma inom 2h.
Ytterligare en anledning att köra vidare med gammelbilen. Den har reservhjul. Fem minuter så är man på rull igen.
Jo, men iställlet för att köra dit ett jättesläp kan man väl ta dit nytt däck och byta på plats?
Haha, älskar kommentarer som att
För det är verkligen något som jag känner ligger innanför min cirkel av kompetens. Eller lagningskit. Men tack för att ni tror på mig. Det värmer ändå. ![]()
![]()
Men, några lärdomar som jag inte hade någon aning om:
Sedan var det så pass stort hål att det inte hade gått att plugga.
Ja, alltså att en sådan försäkring oftast bygger på att man har en helförsäkring i botten som står för dom stora kostnaderna.
Sen tecknar man en sån där extra så slipper man självrisk när man nyttjar assistans.
Använder hon det ofta är det ju ekonomiskt smart.
Har själv aldrig behövt nyttja något liknande, och bekanta som betalat för liknande försäkring har aldrig nyttjat under flera år.
Beror kanske på var man kör mest. Ute på landet så kan en bärgning gå på 2k+, då känns en femhundring per år som en billig försäkring.
Systemet går nog ihop för att de flesta inte behöver lösa in hjälp så ofta. Men behöver man hjälp en gång per 4-5 år, så är det plus minus noll och mindre krångel.
Förr så bytte hon oftast däck själv, men som sagt ledproblemen gör att handstyrkan inte finns på samma sätt. Hon har alltid ett reservdäck med, så det brukar gå fort när hjälpen kommit. ![]()
Du kan ju fråga chat om hjälp kring hur man gör ![]()