Det går bra för mig och min bil nu… 🙈

Synd att många biltillverkare sparar in på reservhjulet och hellre säljer in en assistansförsäkring under bilens livslängd. Min bil har inget reserhjul men jag funderar på att skaffa ett då det finns plats för det.

Jag kan tycka att alla bilister borde åtminstone prova byta hjul hemma nån gång så man ser hur lätt det är. Verkligen bra exempel på positiv asymetri. Låg tröskel att lära sig men kan verkligen rädda dagen.

Assistansförsäkringar låter ju väldigt bekvämt men har man otur tar det flera timmar att få bärgning och däckverkstaden kanske måste beställa in ett passande däck om det inte går att reparera. Kan bli krångligt det med.

7 gillningar

Fattar. Och är totalt ointresserad av att göra / lära mig det. :joy::see_no_evil: särskilt nu när jag lärt mig att det finns jourbilar och jourverkstäder. :crazy_face:

4 gillningar

Det är ju oerhört mycket smidigare att bara byta och komma fram jämfört med att ringa assistans och se planerna raseras.

2 gillningar

Nästa gång kanske du är utanför södra småland där det inte finns jourverkstäder :kissing_heart:.

Då får man vänta tills på måndag när verkstaden öppnar igen för att få hjälp, kanske inte är lika roligt,

2 gillningar

Jourvärkstad är en storstadsgrej och om man inte kör vilse från storstäderna och motorvägarna mellan dem är det definitivt den man ska använda.

Vill man spara 1 500 kronor i självrisk så lappar man däcket så gott det går eller ringer grannen och ber honom ta dina reservdäck med sig.

1 gillning

Och du gillar prepping?

4 gillningar

Om det är däcket som är höger bak, så gissar jag att det är lågt däcktryck bara.

Nyare bilar har sensorer som varnar. Många gånger är det bara väldigt lågt däcktryck. Framförallt i tunga bilar.

Men ni testade kanske att öka trycket? Den läckte ändå kanske?

Edit: ser nu att ni skrev att det var ett stort hål. Ja då funkar det inte att öka trycket :joy:

Lycka till :pray:

1 gillning

Även om Jan verkar vara en stadsmänniska
av rang så vore han väl universums sämsta civilingenjör i Teknisk Fysik om han ringt bärgare vid lågt däcktryck :laughing:
Gubbarna på däckverkstaden skulle skrattat sig harmynta.

4 gillningar

Jag har fattat det så också. Dom fixar en bärgare på din försäkring och betalar självrisken. En firma är dessutom så klurig att dom skaffat egna bärgningsbilar. Så kan dom lägga uppdraget på sin egen bil och fakturera ditt försäkringsbolag.

1 gillning

Absolut. Jan är en smart och kompetent man :pray:

Men jag har sett fall där personer bärgat bilar med lågt däcktryck. Där bärgningsfirman bara kört på som ingenting. Tro det eller ej :smiling_face:

1 gillning

Vissa saker är värt att betala extra för att slippa.

2 gillningar

Jag har fått uppfattningen att Jan är ohändig och inte särskilt praktiskt lagd överhuvudtaget, nästan som en slags stereotypisk stadsmänniska som lejer ut minsta lilla. :sweat_smile: Men det har ju gått bra ändå. Säger inte att det är fel men vissa saker är bra att kunna göra själv om inte annat för att ge sig själv och barnen självförtroende i hur man gör och lagar saker själv. Det mesta sådana här basic grejer lärde min pappa mig när jag var liten. När man sen själv drabbas så kommer man inte ihåg allt såklart men man blir inte heller rädd för att åtminstone försöka. Kör man bil bör man bytat hjul själv nån gång tycker jag. Det är inte säkert man befinner sig på en tid och plats där man kan få (snabb) hjälp.

Som exempel så har jag nu bytat vindskivor på ena gaveln. Tog in offret och det skulle gå på drygt 7000kr. Jag köpte bräda, lite spik. Färg och grundolja hade jag sedan innan. Total kostnad ca 500kr i material, verktyg, 1h research, själva bytet tog totalt 3h.

Så 6500kr/4h=1625kr/h samt då att jag lärde mig lite och det var kul.

10 gillningar

Det har varit en trend länge. Man ska leja bort allt underhåll och småfix med bilen.

Service. Förr bytte man olja, filter och stift själv sen var det bra med det.

Nu har det eskalerat till att man låter verkstaden byta glödlampor, kupefilter, fylla spolarvätska, adBlue. Torkarblad. Byte sommar/vinterhjul med förvaring.

Mina söner brukade sen 14 års ålder ta hand om skifte av hjul åt deras mamma. Det är verkligen busenkelt.

Men visst, man är intresserad av olika saker. Själv ogillar jag fasadmålning. Skulle aldrig måla ett hus själv igen.

2 gillningar

Jag tycker det är OK att leja bort saker men för min del vill jag också kunna göra dem om det behövs. Så blev jag uppfostrat av mina föräldrar och dem lärde mig allting t.ex när det gäller basic underhåll av bilen. Sen kan det hända att jag har för mycket att göra och orkar inte byta däck själv och kör till verkstaden som får det gjort på 10 minuter.

Det är som typ att vaxa benen, jag kan göra det själv och gör det ibland men det är skönt att åka in och låta någon annan göra det.

1 gillning

Nu ska vi inte hacka på Jan. Hans Tesla har inget reservhjul, om jag förstått saken rätt. Så det hade ju inte hjälpt hursomhelst.

Läste att Tesla däremot har en funktion för att spela upp pruttljud. Typ som en pruttkudde. Lite märklig prioritering kan jag tycka. Men jag är nog fel målgrupp. Men man kan ju roa sig med pruttarna medan man väntar på bärgaren.

Om jag fick önska skulle Mercedes plocka fram verktygen och börja producera w123 serien igen. Tänk, en ny fin 300D. Fast gärna med bättre rostskydd tack.

1 gillning

Finns ett gammalt kul Roy o Roger avsnitt där en kund kommer in med hela motorn lös för att få något lagat. Detta är väl motsatsen att bärga hela bilen för att däck fått punka🤣

10 gillningar

Inte för att jag är ett stort fan av pruttkuddefunktionen, men det känns som att det aldrig någonsin kommit upp som en avvägning mot just reservhjul…

1 gillning

Nä det är såklart ett sätt att höja marginalen genom att ta bort dyra saker som reservhjul. Man har ju till och med börjat ta bort spaken för blinkers. Nästan alla fysiska knappar är borta. Nästan allt styrs via skärmen. Men lika fullt, Tesla tyckte att pruttljuden var värda att lägga tid och pengar på.

Det är ju smart, mjukvara skalar extremt bra i produktionen. Det gör inte materiella saker. Den yngre generationen gillar appar och sånt. Rostskydd, robust lack, länkarmar som håller, reservhjul, vem behöver sånt? Om tre år tar jag ut en ny förmånsbil.

1 gillning

Jag var 13 år då jag fick byta däck på föräldrarnas bilar. Allt utom hissa upp och ner bilen samt dra det sista på muttrarna gjorde jag. Kommer ihåg att pappa hade 2 meter hävstång för att dra. Pappa var då nyopererad och fick inte anstränga sig. Däcken förvarades hemma, så det blev lte träning, sedan skulle däcken tvättas och torka innan jag staplade in dem i garaget. (jag fick inte betalt, detta var runt mitten på 80-talet då man hjälpte till utan ersättning). :slightly_smiling_face:

7 gillningar

Hur många nya bilar idag levereras med komplett reservhjul, det är knappast en Tesla-grej.
Att blinkersspaken är borta är irriterande men i övrigt försöker ju de flesta tillverkare göra som Tesla med eliminering av knappar, de gör dock det oftast bara lite sämre. Tyvärr.