Tips och tricks för ekonomiskt bilägande

Kommer inom en snar framtid skaffa bil igen, efter att ha varit billös några år. Jag vet redan att jag ska köpa en Toyota 2017/2018, serva hos Toyota (för att begagnatgarantin ska gälla), och kommer förmodligen lagra däcken hemma, för att betala för att skifta. När det blir reparationer kommer jag nog jämföra om möjligt, då det finns sajter för att ta in offerter.

Utöver detta, tar jag gärna emot förslag på allt :slight_smile:

• Biltvätt
  • Bränsle
  • Slitage- och förbruknings etc. (vindrutetorkare, spolarvätska)
  • Fördelaktiga kort
  • etc. etc.

Jag kan byta vindrutetorkare, fylla på spolarvätska, byta någon lampa om man inte behöver montera ned halva bilen. I övrigt behöver jag inte tips om att serva själv etc :slight_smile:

Fortsätt åka kollektivt, cykla och promenera. Jag har en bil som samlar damm på vardagarna. Finns inget som säger att bilen behöver vara ditt enda transportmedel.

• Tvätta själv !
  • Bränsle kostar vad det kostar. Ganska marginell skillnad mellan olika mackar. Undvik bemannade så kan du spara någon tiokrona per tank. Spar mer genom att köra snålt.
  • Beställ torkarblad på nätet eller köp på Biltema.
    Spolarvätskan köper du koncentrerad på BT eller Julia och blandar själv.

Försäkring är en viktig punkt. Här är stora skillnader! Jämför många bolag själv. Inte bara via jämförelsesiter.
Fundera på om du kan tänka dig halvförsäkring i stället för hel eller välj en hög självrisk.

Handtvättar bilen med grönsåpa på gräsmattan. Såpan lämnar en tunn hinna som gör att bilen ser nyvaxad ut. Tvättade min förra bil på det viset i 11 år och den var väldigt fin i lacken. Men jag tvättar inte mer än ca 2 ggr/år. Oavsett om det behövs eller ej :blush:.

Just det … Biltemas torkarblad är mycket bra.

1 gillning

Som redan nämnts så är det så klart billigast att tvätta själv, men om du vill använda automattvätt så lönar det sig verkligen att lägga lite tid på att jämföra alternativ i ditt närområde. Jag tvättade då och då på CircleKs automat när jag inte hade tid eller lust att tvätta själv på gör-det-själv anläggning. Det kostade 299 kr och så fick jag var 6:e gratis via deras CircleK Extra Club, dvs ett snittpris på ca 250 kr per tvätt. Sedan hittade jag D&D Biltvättar som finns på ett antal orter i mellansverige. De erbjuder ett abonnemang där man får deras “Stora Plus” tvätt en gång per månad för 109 kr/mån och det passar mig väldigt bra.

Wow, aldrig provat men blir nyfiken.

Hur funkar det mot asfalt, tjära och annat skit som är svårt att få bort?

Inte meningen att verka dryg nu, men är det inte bättre att fokusera på att satsa på att spara de större utgifterna istället för jaga småutgifterna i livet? Jag förstår verkligen om man satsar 100 % mot FIRE inom en framtid eller om man inte har så hög lön så att man gör detta för att kunna spara en slant varje månad. Har man en hyfsad lön och redan sparar en hel del varje månad (som de flesta verkar göra här inne), så måste man kunna tvätta bilen och byta torkarblad utan att tänka på det varje gång? Då är det väl bättre att köpa en bil från 2014 istället för 2018 för där borde man väl spara 70-100 tkr i inköp på de 4 åren, eller det kanske är jag som tänker fel?

Går man igång på att spara in på alla små utgifter, så självklart ska man göra det, jag dör lite själsligt bara när jag läser det. :slight_smile:

När det gäller däck så lönar det sig också verkligen att göra sin research. För vinterdäck så läser jag några seriösa däcktester och listar de 3-4 nordiska premium friktionsdäcken som fått bäst resultat i testerna. Jag väljer nordiska friktionsdäck därför att de passar bäst för just mina körförhållanden. För andra kanske europeiska friktionsdäck eller dubbdäck passar bättre. Sedan använder jag både prisjakt och Google shopping för att jämföra priser på dessa 3-4 däck och väljer den kombination av däck och leverantör som ger lägsta totalpriset inkl montering & balansering. Jag måste inte ha testvinnaren men topp 3-4 av premiumdäcken. Det kan lätt skilja över 1000 kr mellan dyraste och billigaste alternativet för 4 vinterdäck.

Asfalt och tjära är ju svårt. Där får man nog skrapa med nageln.
Jag har läst, men inte testat, att vanlig matolja som får verka en stund ska fungera mot insekter men kanske även mot asfalt. Det är något som jag ska prova.

Så är det, kommer fortfarande göra mycket till fots och till cykel.
Största anledningen för oss är att vi snart kommer ha 2 barn, och att det sociala för barnet blivit lidande med att ta sig till kompisar, utflykter etc.

1 gillning

Konkreta tips! Tack för det.

Jag har sett dessa abonnemang och det verkar vara fördelaktigt ibland. Jag kommer nog börja med att köpa polletter och tvätta själv och känner jag att det fungerar bra så kör jag vidare på det, annars kan jag testa en automattvätt.

Nej, du verkar inte dryg, men syftet här är inte att snåla in på allt för FIRE, utan endast bra tips att tänka på allmänt för mer ekonomiskt bilägande.

Om man vill snåla in maximalt, för FIRE exempelvis (inte mitt fall), så finns det andra sätt att transportera sig och underhålla sitt fordon :slight_smile:

1 gillning

Inte alls skulle jag säga. “Tjärprickar” som egentligen inte är tjära utan bitumen (bindemedel i asfalt), blir inte löst med annat än riktiga naftabaserade avfettningar.

1 gillning

Du behöver inte ens prova, matolja är i förhållande till alkalisk avfettning tokdyrt per liter. Köp en riktig alkalisk avfettning, den löser allt utom flygrost och bitumenfläckar. Dvs, fågelskit, lyfter damm och grus, insekter och all annan organsik smuts. En bra alkalisk med högt blandningsförhållande kostar typ 2 kronor litern.

1 gillning

Ja, det är kanske bättre, jag vet inte. Bara det inte skadar lacken eller ytskiktet. Kostnaden är försumbar eftersom du använder volymen av en fingerborg.

Hur ser ni andra på alla dessa olika lackförseglingslösningar och keramiska behandlingar, typ Ditec, MrCap, etc? Är det ekonomiskt försvarbart att lägga flera tusen på en sådan behandling? Får man igen investeringen i enklare/billigare/färre tvättar samt lägre värdeminskning (eller värdeökning på en gammal bil som plötsligt se flera år nyare ut)? Jag har alltid tyckt att de är för dyra men har aldrig ens försökt räkna på det så jag kanske tänker fel?

1 gillning

Ja den är gjord för att användas på bilar så någon skada kommer inte att uppstå, men som alltid gäller det att följa tillverkarens rekomenadationer. Dvs låt det inte torka in för då ökar ju koncentrationen när vattnet i blandningen evaporerar. Då ökar alltså styrkan och ph värdet.

Nej, de vill gärna få en att tro att just deras behandling är magisk, men du kan lätt göra det själv med liknande resultat. Går att köpa liknande medel för en tusenlapp hos någon bra bilvårdsfirma, typ pingens, bollnäsbilvård, tershine etc. Då kan du lätt lackskydda 4-5 bilar för den tusenlappen.

Du betalar för arbetet de lägger ner mer än produkterna de använder. Vad de gör som dels ökar livslängden på lackskyddet och förbättrar resultatet (ökar glansen) är att de polerar innan vilket tar typ en dag om du vill ha någolunda repfri bil.

Efter behandlingen har man inte en bil som inte
behöver tvättas eller som helt magiskt blir mer motståndskraftig mot repor, utan smutsen kommer bara att fastna i mindre utsträckning, ger ett skydd mot etsning av fågelskit och insekter, ger uv skydd, mindre vatten som ligger på lacken (ytan blir hydrofobisk) salt biter inte fast lika lätt osv. Svårt att mäta i pengar vad det är värt så klart.

Själv kör jag med sprayvarianter. Min favotit är pingens speed coat som läggs på blöt bil, spolas av och ger bra hållbarhet på i alla fall ett par månader och tar typ 10 minuter att lägga när man tvättat av en bil (innan man torkat av bilen alltså). Kosta väl 250 kr och räcker hur länge som helst.

2 gillningar

Vad innebär att göra det lätt själv? Behöver man vara inomhus, ha speciella dukar, fläkt för att torka, etc?