Ja inomhus måste man nästan vara om du ska lägga den typen av lackskydd, inge vidare om det regnar på bilen under torktiden. Inga andra verkttg behövs, man får dukar med i kittet.
Men kör man en sprayvariant som inte är lika “seriös” så funkar det alldeles utmärkt att vara ute. Livslängden är kortare (kanske 3-6 mån, men att lackskydda en hel bil med en keramisk spray coating tar max max max 30 minuter.
Gamla skolans bilvax är helt onödigt nu när det finns andra alternativ som är lättare att lägga och tål kemikalier och slitage bättre. Finns massor med bra tillverkare och mekonomen har faktiskt ett väldigt bra utbud i många städer. Tershine och pingens är bra och framför allt alltid lätta att lägga och har bra instruktioner på youtube. Skönt att stödja svenska tillverkare. Men sen finns så klar de stora jättarna som sonax etc.
Tacksam om du vill länka till några produkter som är bra, samt vad respektive är bra för. Jag lämnade hos Ditec när det begav sig och jag var cool med min Saab 93 Aero , men inte (så vitt jag kan minnas) använt annat än bilschampoo och avfettning.
Om du ska äga bilen lite längre hade jag inköpt en elbil, t.ex. en beprövad modell som Hyundai, Nissan eller Renault. Varför?
Låga drivmedelspriser
Få rörliga delar som kräver service
De delar som kräver service kan man göra själv, främst allt som har med bromsar att göra.
Alternativt en gammal bil om du är duktig på att hämta grejor på skroten och att meka själv, dock har du andra drivmedelspriser och det finns otroligt många fler delar som måste servas/bytas ut.
Jag är ingen Bosse Bildoktor utan klarar som bäst att byta bromsok, bromsskivor och sånt. Tvättar och underhåller bilen själv med Biltemas produkter, som i många fall fungerar väldigt bra. Hade absolut valt en elbil för ca 100000 kr.
Elbil är inte aktuellt, dels för att vi inte kan ladda smidigt som vi bor, och dels för att den storlek på bil (familjebil SUV) kostar alldeles för mycket. Därför ska vi köpa en mildhybrid för att få lite lägre förbrukning. Annars hade jag varit sugen
Gällade att meka själv är det inget alternativ, som jag skrev ovan. Det passar inte för mig och skapar mycket mer stress och oro än vad det sparar i pengar.