Är det livsavgörande att kunna starta värmen i bilen på distans? | RT-undersökning

Jag har läst en hel del kommentarer till bilavsnitten här och här kring i-landsproblemet med att starta värme på distans. Eftersom jag aldrig självt ägt en bil har inte problemet slagit mig men vill gärna höra vad RT tycker i en snabb undersökning.r

Kom in en rolig kommentar på Youtube nyligen kring värme:

Youtube kommentar

Därav undrar jag för skojs skull:

• Att kunna starta värmen på distans påverkar mitt bilval
  • Nej, påverkar inte mitt bilval
  • Kunde inte bryr mig mindre!
0 röster

Relaterade bilavsnitt

Du hittar även alla diskussioner om bil i vår kategori: “Bilekonomi” här på forumet.

1 gillning

Så för att upprätthålla en forum-tradition om att ingen poll är någonsin korrekt…

hur ska jag välja mellan:

• Att kunna starta värmen på distans påverkar mitt bilval - som det absolut gjorde

Men att jag nöjde mig med:

• en bil där det inte fungerar.

:joy:

7 gillningar

Traditioner ska bevaras! Ingen poll är korrekt :person_gesturing_no:

2 gillningar

För mig låter bilvärme som onödig lyx. Men kan man starta bilkylan på distans?

2 gillningar

Inte livsavgörande och funktionen i sig skulle inte avgöra vilken bil det blir.

Men, ett stort MEN, de bilar jag kollar på nuförtiden ligger i de högre prissegmenten och jag skulle förutsätta att jag kan köra igång AC:n på distans på dessa bilar.

Om en bil inte klarar av detta så saknar den säkert annat jag vill ha i bilen, typ komfort, säkerhet, bra design, trevlig att köra och troligen stöd för laddning (laddhybrid eller 100% eldrift).

Så nej, men ändå ja??? Tuffa frågor ni ställer :laughing:

4 gillningar

Uppvärmd vindruta påsatt på distans skulle jag uppskatta. Meningslöst annars eftersom man då lika gärna kan skrapa istället för att bara sitta och vänta på att den blir klar!

2 gillningar
  • Ja det är ett plus.
  • Nej jag dör inte om jag saknar det. Har haft bil i Norrland i 7 år och det har inte varit problem att gå ut i -20 eller -30 och stoppa i kabeln.
2 gillningar

Här i Sverige har vi bilen i garage så det spelar inte så stor roll men jag kan säga att när vi bodde i Hawaii var det definitivt en ökning i livskvaliten att kunna fjärrstarta ACn i bilen som stått i solen hela dan istället för att börja spänna in barnen i brännheta barnstolar.

Sen om det är värt det hutlösa priset som Chrysler ville ha för den tjänsten ($300 om året tror jag det var) är en annan sak. När dom ville börja ta betalt för det så nöjde vi oss med att kunna göra det inom nyckelräckvidd.

2 gillningar

På vintern när jag redan är kall, sätter jag mig hellre i en varm bil än en iskall bil.

Helt rimligt tycker jag.

För er med badkar hemma. Om ni är iskalla i kroppen på vintern, vill ni helst hoppa in i ett varmt bad, eller i ett kallt bad som efter ett tag blir varmt?

1 gillning

Hade jag bott i norrland och haft bil, så kanske. Men finns ju sån där trådlöst eluttag som man kan slå på och av med mobilen.

Kostar en hundring. Jag kör det med min chokladsmältare ibland. Borde väl funka att ha en oldschool kupévärmare och en sån.

Vad kostar den inbyggda funktionen?

1 gillning

Sitter du utan kläder i bilen? :thinking:

Nej men jag har hellre 1-2 lager än 4-5 lager kläder :slight_smile:

Precis som att jag tycker det är roligare att heja på sonens fotbollsmatcher när det är sommar än när det är vinter. Visst är det lätt att kontra med ”finns inga dåliga väder bara dåliga kläder”, men jag sitter ändå hellre alla dagar i en varm bil än en kall bil. Eller står som publik när det är varmt ute än när det är kallt ute.

1 gillning

Livsavgörande?

4 gillningar

Inget i livet är livsavgörande. Ja förutom syre kanske.

Är diskussionen vad man tycker om att spendera extra på, eller vad som är livsavgörande?

1 gillning

Frågan är inte om man vill sitta i en varm eller kall bil utan hur viktigt det är att kunna göra remote vs att gå och manuellt starta eller koppla i sladd.

4 gillningar

Känns som man betalar extremt mycket för massa extra i bilar som sen i praktiken aldrig används. …eller fungerar
Min Brors nya BMW i +1M klassen hade nån dum funktion som skulle “köra ut i garaget exakt samma väg som han tog in” , , ,höll på att sluta med en helt ny bil rätt in i en betongvägg…

Massa finesser som låter kul att användbara som man testar EN gång men sen aldrig mer. .

1 gillning

70.000 kr för Teslas Full-Self-Driving… :joy::see_no_evil:

4 gillningar

Absolut ja på den frågan :wink: Annars måste man ju springa sig varm innan man sätter sig i bilen :laughing:. För å inte tala om att ägna en kvart åt att skrapa rutorna.

I-lands problem. Om man ska hårdra det hela kan man ju skippa bilen helt å hållet så slipper man tänka på det alls.

1 gillning

Och vad ska jag göra efter jag kopplat in sladden? Frysa?

Vissa vill betala för undvika det. Jag tillhör den gruppen.
Samtidigt förstår jag om andra inte vill betala för den bekvämligheten.

1 gillning

Gå in i värmen och vänta tills det är klart?

Det är inte rocket science.

5 gillningar