Någon som vill dela med sig av erfarenheter av Volvos laddhybrider?
Tänkte köpa bil och spanat in mig på Volvo V60, typ från 2019 eller nyare.
Har möjlighet att ladda hemma, så kikar på en T6 eller T8 modell.
I bilhallen igår visade displayen på en T6 att räckvidden på el var 35km med fulladdat batteri.
Blev lite förvånad av att det var så kort räckvidd.
Hade tidigare en Superb IV med elräckvidd på ca 46km och det räckte perfekt för att bara köra på el till och från jobbet.
Kör ca 1500 mil om året.
Så till saken, köper bilen privat (avanzas superlån ) är det värt att lägga de 50-100kkr extra (väldigt grund Blocketspaning av mig) för elräckvidd på 35km jämfört med en vanlig bensinare?
Är 35km trovärdigt, eller är kapaciteten egentligen mindre?
Mitt förslag är hitta en biltyp du vill ha, gör en TCO med alla kostnader inkl. Värdeminskning på ett antal märken. Ställ sen frågan om det är värt pengarna.
Jag personligen tror att en ren bensinare är problematisk med dyr milpeng och tveksamt andrahandsvärde.
Subjektiv åsikt är att laddtiden och räckvidden är för dålig på Volvo, så man kan inte använda den effektivt utan att kunna ladda både på jobbet och hemma. Alltså lite pang för pengarna. Det finns andra märken som är bättre. Jag är då oxå en trogen Volvoägare sen 20år, men nästa bil går det i graven.
Har en Volvo med T8-motor från 2022. Det är säkert 35km under optimala förhållanden; dvs inte för kallt och inte för backigt.
Min känsla är dock att volvo bara blir sämre med tiden. Före 2021 (tror jag det var) var det en viss typ av infotainmentsystem, och de var ansluta till Volvo On Call via Wirelesscars API:er. Men sedan 2021 (tror jag det var) så dumpade de detta till förmån för att köra Googles operativsystem i bilarna. Utöver den uppenbara risken för spinoneri och “Hey google”-lyssnande i bilen, så är gränssnittet oerhört segt. Infotainmentsystemet i vår äldre bil är snabbare och mer responsivt, lika så en gammal iPad som är runt 8 år gammal. Det tar typ 1-2 sekunder innan skärmen reagerar på att man tryckt.
Tryck på backkameran, vänta 6 sekunder innan bilden kommer. 2022…
Vidare har jag noterat en mycket korkad sak. Uppvärmningen (alltså när man förvärmer kupén, eller bara för den delen om man kör i kallt väder), är märkligt nog INTE elbaserad. Inte ens när den är ipluggad i laddaren hemma. Så om den sitter i laddaren hemma, och du slår på uppvärmingen, så startar en bensinbrännare. Lika så om du bara kör i minusgrader (och aktiverat läget “Pure Electric” så att den alltså enbart kör på el) så luktar den bensin när man kommer fram för den värmer kupén med bensin ändå. Jay… Man hade ju kunnat tycka att den kunde förvärma kupén med el från väggen när den står hemma, men nej…
Beror på hur mycket och långt man kör, men känns som det är svårt att få att maxa elnyttan med så kort räckvidd.
Då blir TCO:n svår att få snygg med en så hög mark-up för eltillakottet.
Är det dessutom avtagande, blir försämras kalkylen med högre bränslekostnader och troligen rör sig andrahandsvärdet närmre bensinare eftersom den i praktiken blir en sådan.
Då sitter istället på en högre risk att behöva ta kostnader för den dyrare tekniken som kan strula, batteribyte etc.
En bensinare kanske inte är så dum
Var det inte så att Volvo skulle gå ifrån bensinvärmaren, men sedan fick de ångra detta pga. någon komponentbrist.
Men sen skulle man kunna resonera som så att om man ändå kommer att köra slut på all elen så är det bättre att använda bensinen för uppvärmning än för drift eftersom man då får högre verkningsgrad. Elen används bäst till elmotorerna.
Men å andra sidan är väl avgasreningen obefintlig på en sån värmare.
Står man ansluten så förstår jag att det känns extra kass, men det är nog helt enkelt så att man sparat in på elvärmaren.
Men om man inte kommer göra det, t.ex. för att man bara ska iväg till ICA och handla, så räcker elen gott och väl. Dels så kan man knappa in destinationen så att den kan disponera energin lämpligt, och dels så går det ju att tvinga den att köra på “Pure Electric”, vilket man ju inte skulle göra om man förväntades tömma batteriet helt. I dessa lägen är det rejäl waste att dra igång en bensinbrännare.
För ja, som du säger är det antagligen sämre avgasrening på den brännaren.
Japp. Märkligt dock att man sparar in på den typen av saker på bilar i den klassen. Elmanövrerad dragkrok. Elmanövrerad bagagelucka + t.o.m. insynsskydden. Elmanövrerade backspeglar, stråklastare som följer vägen / riktar om sig, 360*-kameravy, utöver “backsensorer” hela varvet runt som är ett annat system än det med kameror. Eluppvärmda stolar bak, helt fantastiskt ljud med högtalare överallt. Elmanövrerad taklucka i glas. Håller sig automatiskt i sin fil och styr tillbaka om man försöker köra av vägen. HUD-projicering på framrutan så att man inte ens behöver titta ner på instrumentpanelen.
Men nej, en enkel “byggfläkt” = fläkt med uppvärmning för typ 500kr, det sparar vi in på. Dessutom finns ju fläkten redan, bara att installera någon form av uppvärmning från en billig hårfön i utblåset liksom.
Svårt att säga exakt. Även när batteriet är slut så kör den ju ändå tidvis på el, för den återvinner bromskraften, och kör växelvis med motorn på & laddar då batteriet för att sedan köra en stund på 100% el igen (“Hybrid”). Men kanske 0.7-0.8 liter bensin per mil höftar jag till med, beroende på hur du kör så klart.
Just vi lyckas ändå för det mesta köra på el, för kan ladda hemma + på jobbet, till betydligt billigare än bensinpriset. Också perfekt för många / små / korta resor till ICA, hämta paket, hämta någon i stan efter AW, osv. Men så ser ju inte körmönstret ut för de flesta kanske.
Jag läste i Vi Bilägare om en ägare som hade problem med blinkersljudet i sin V90. Ibland slutar det blippa, ibland kommer två blipp, ibland tre…
Enligt Volvo beror det på att nätverket inte klarar skicka tillräckligt mycket data samtidigt och då prioriteras säkerhetskritiska funktioner. Inte blinkersljud. Inget fel tycker Volvo. Dom kommer inte åtgärda något. Känns ju väldigt premium.
Körde tidigare en T8 V60, plockade ut den när förmånsvärdet på bilar var just det - förmånliga. I det stora hela så var vi nöjda med bilen. Hade jag köpt den för egna pengar…nja…det hade jag nog inte.
Antagligen mest för att bilen inte passar våran “livsstil”. Vi kör inte så mycket bil, knappt 1000 mil per år (max. 1500 mil per år), inga långa sträckor heller. Kör mest på 30-, 50- & 70-vägar (tycker bilen blir väldigt törstig då…). Har heller ej möjlighet att ladda hemma (så hela syftet med laddhybrid faller då).
Ang. räckvidden så stämmer det nog väldigt väl, åtminstånde på de “äldre” modellerna. Vet ej hur det är nu. Men vi kom nog 30-35 km i optimala förhållanden.
Hade vi haft bättre laddmöjligheter så kanske man kunde ha börjat fundera på att ta en T8 igen…
Här ser du snittet på bilen vi körde…inga roliga siffror. När batteriet är urladdat kör man med en 250kg’s tung klump i bilen…
Är inne på min andra Volvo hyrbird.
Den första en V60 t8:a- 19 och den nuvarande en V90 T8-21
Jag skulle nog säga att 3.5mil klarar jag mig jämt på, under sommaren är 5 mil på en laddningen ingen större utmaning om man kör efter skyltarna, sen drar det ju iväg om man kör motorväg, men då upplever jag bensinmotorn som relativt snål om man låser batteriet.
Jag kör en del i tjänsten och tycker att 0.63liter/mil Gbg- Sthlm är en bra förbrukning med tanke på bilens storlek osv.
På en månad ligger jag kanske på 0.40 i snitt, då ligger jag mycket på motorväg och kör längre sträckor som sagt.
Perioder där jag inte kör mycket motorväg, utan mer rullar i kommunen osv går jag nästan enbart på batteri.
Skulle rekommendera bilen alla dagar i veckan, nu skall jag snart beställa en ny, tänker en XC60 T6 skall bli kul att prova det nya större batteriet.
Nu har jag Senus i min bil, vilket fungerar klockrent, materialkänslan och hela bilen är så mycket trevligare än min bekantas Tesla tex.
Tror att Google systemet blir bättre & bättre med tanke på OTA uppdateringar som hela tiden förbättrar bilen.
Kul att köra en bil som utvecklas och tillverkas i Sverige!
De gamla volvo laddhybriderna har väl rätt kass räckvidd. Förra året kom de med nya batterier och motorer = typ dubbla räckvidden. Men gissar det är för dyrt för dig? Skulle nog inte köpa en med det “gamla” batteriet, just pga att möjligheten att köra på endast el är ganska begränsad.
Hade en XC60 hybrid för ca 3 år sedan. Då var leveranstiden lång, och när väl bilen kom visade det sig att hybridbilarna byggdes i Kina. Jag blev superbesviken då jag ville köra en Torslandabyggd bil med svensk kvalitet. Upplevde att detta förtog en del av premiumkänslan, och inbillade mig att en del smådetaljer inta var ordentligt gjorda på bilen. Jag skulle gissa att andrahandsvärdet kommer bli sämre på de Kinabyggda bilarna. Kolla med försäljaren var bilen byggs innan du beställer så du vet vad du får!
Tack för bra info,
Detta var inget jag kände till alls.
Fanns väl något liknande problem förr, med första V40. Där vissa tillverkades i typ Holland eller Belgien, och var avsevärt sämre än de från Sverige.
Yes, en med nya batterierna hade varit idealiskt.
Som förmånsbil hade det valet i princip varit givet, blir lite prizy och mer tveksamt är jag ska stå för notan privat.
Vill tro att om du har möjlighet att ladda hemma så löser det mycket av problematiken med hög bränsleförbrukning. Skulle tro att räckvidden på 30-35 km på el löser de flesta korta resor man gör, så slipper din förbrukning se ut som min…
Den första laddhybrider på SPA med den lilla batteri var jätte törstig när batteriet är urladdat. Jag misstänker att det var på grund av Supercharger i den. Om man inte kan ladda jätte ofta ska man undvika dem och köpa en med ren bensin eller diesel.
Den andra version från mitten av 2022 har inte längre Supercharger vilket är ett bra val.