Min ID.7 är komplett livsfarlig

Tjena, riktigt random ställe att börja fråga om inställningar på min bil, men det kanske är någon som upplevt samma och kan hjälpa mig.

Jag gillar att köra med adaptiv farthållare, men I min Id.7 är det fullkomligt livsfarligt, då den helt out of the blue kan få för sig att det är 70 på den 100km/h sträckan jag kör på och tvärnitar. Går det att stänga av att den vill sätta hastigheten själv?

Bara en tidsfråga till någon bakom sitter och kollar på något annat och dundrar in i mig om bilen tvärnitar ner till 70 på en 100 väg..

3 gillningar

Du har testat att avaktivera ”sign assist” eller?

4 gillningar

Tack, ska testa det där så hoppas jag det funkar :blush:

Finns en grupp på FB för oss som kör ID7. Hade samma problem som du, alternativet att avaktivera finns under inställningar för ACC.

Bara 70, har ett ställe där den tror det är 50. Så tvärnit ner till 50 från 100. :joy:

5 gillningar

Tyvärr et fel för ID-modellerna som funnits sedan evigheter… Min ID3 från 2020 trodde alltid att det var 110 i Södra länken i Stockholm (70-sträcka).

5 gillningar

Tror det är kartan. Brukar vara en avfart eller överfart som den tar hastigheten från.

2 gillningar

Alltså, jag vill inte vara dryg, men dyrare prylar såsom bilar brukar komma med en manual. :wink:

8 gillningar

Ny tappning på jag är inte rasist MEN.. :joy:

Proceeds to be dryg :wink:

9 gillningar

Just i Södra länken är det åtminstone 25 km till närmaste 110-sträcka :upside_down_face: antar att det är tunneln i sig som är problemet.

Ska man slå på “trafikfarlig panikbromsning vid användning av adaptiv farthållare”? Vad som framkommit i den här tråden hittills är ju dels att det är ett vanligt problem, dels att en lösning är att avaktivera en funktion som inte funkar som den ska. De två sakerna kommer inte stå i någon manual.

2 gillningar

Jag har råkat ut för att 30 skyltar som finns på en längsgående traktorväg lästs av och vägen jag kör på är 120.

1 gillning

Står det inte hur man stänger av vissa funktioner? Det är väl precis vad som brukar stå i manualer?

Men okej, jag förstår att ingen såg smajlin. Det är nog något problem med helljuset isf. :wink: :wink: :wink:

7 gillningar

Frågeställningen var huruvida man kunde stänga av funktionen för att sänka hastigheten automatiskt. Den infon finns faktiskt i en manual.

jag hade förövrigt en Volvo med samma problem. Väg 111 i Helsingborg, 1-2 avfarter där bilen trodde det blev 50 och panikbromsade. Sedan dess har jag aldrig haft funktionen igång i någon bil :rofl:

1 gillning

Min ID 7 plockade upp 140 från tågspåret bredvid 80-vägen :sweat_smile:.

8 gillningar

assistent, sen acc, stäng av reaktion på tillåten hastighet.

3 gillningar

Inte bara i manualen, googlar du problemet så får du svaret direkt. Men det är nog enklare att bara be någon annan göra det åt dig. :wink:

2 gillningar

Jag är nyfiken på @morgan007 och hans kommentar på detta. :wink:

Skönt att det löste sig @Felix_94 :partying_face:

1 gillning

Jag äger själv en Kia Niro med adaptiv farthållade, men den ställer inte in hastigheten utifrån vägskyltar/kartor, utan jag ställer in en hastighet (säg 80 km/h), och sedan har den en sensor som mäter framförvarande fordons hastighet och tar beslut utifrån detta.

Är det bara Kias adaptiva farthållare som funkar på detta sätt? Att farthållaren själv ändrar hastigheten som beskrivs i denna tråd låter inte helt optimalt…

Det är väl ganska vanligt för “halvsmarta” farthållare men även Kia har bilar med funktionen som justerar efter skyltar.