Tjena, riktigt random ställe att börja fråga om inställningar på min bil, men det kanske är någon som upplevt samma och kan hjälpa mig.
Jag gillar att köra med adaptiv farthållare, men I min Id.7 är det fullkomligt livsfarligt, då den helt out of the blue kan få för sig att det är 70 på den 100km/h sträckan jag kör på och tvärnitar. Går det att stänga av att den vill sätta hastigheten själv?
Bara en tidsfråga till någon bakom sitter och kollar på något annat och dundrar in i mig om bilen tvärnitar ner till 70 på en 100 väg..
Ska man slå på “trafikfarlig panikbromsning vid användning av adaptiv farthållare”? Vad som framkommit i den här tråden hittills är ju dels att det är ett vanligt problem, dels att en lösning är att avaktivera en funktion som inte funkar som den ska. De två sakerna kommer inte stå i någon manual.
Frågeställningen var huruvida man kunde stänga av funktionen för att sänka hastigheten automatiskt. Den infon finns faktiskt i en manual.
jag hade förövrigt en Volvo med samma problem. Väg 111 i Helsingborg, 1-2 avfarter där bilen trodde det blev 50 och panikbromsade. Sedan dess har jag aldrig haft funktionen igång i någon bil
Jag äger själv en Kia Niro med adaptiv farthållade, men den ställer inte in hastigheten utifrån vägskyltar/kartor, utan jag ställer in en hastighet (säg 80 km/h), och sedan har den en sensor som mäter framförvarande fordons hastighet och tar beslut utifrån detta.
Är det bara Kias adaptiva farthållare som funkar på detta sätt? Att farthållaren själv ändrar hastigheten som beskrivs i denna tråd låter inte helt optimalt…