Ny tråd för diskussion om Volvos nyligen lanserade modell. Volvo EX60.
Kommer flytta en del inlägg hit.
EX60 P12 Ultra beställd. Ska bli härligt att köra en svenskbyggd elbil. ![]()
![]()
![]()
vad är det för leveranstid på EX60?
Till sommaren på P6 och P10. P12 dröjer ett år.
Jag tycker att EX60 såg väldigt lockande ut.
Tar dock emot lite att betala så mycket för en bil, även om vi har råd så känns det bättre att ha pengarna på börsen. ![]()
Den bästa bilaffären är den man aldrig gör. Jag lever tyvärr inte efter de devisen. ![]()
Kul!
Jag hade aldrig beställt en bil utan att ha provkört den innan, men allt jag sett ser riktigt bra ut!
Mycket viktig bil för Volvo! ![]()
Spår filmklipp på sociala medier vintern 2026/2027 när frustrerade EX60-ägare försöker öppna dörrar på isiga och snöiga bilar med den dörrhandtagsdesignen.
Dörrhandtagen är ju en av sakerna som sticker ut, men det borde inte vara ett problem på en Volvo.
Saknar riktiga dörrhandtag, stänkskärmar och kommer med minimum 20" hjul.
Fokus på vräkighet och inte bruksvärde?
Jag är såklart i helt fel kundgrupp! ![]()
Ah, såg att det gick att köpa till stänkskydden. Borde vara ett lagkrav på alla bilar med högt vridmoment så mycket grus som de skjuter upp.
Vad har du emot Carglass och Ryds bilglas? Vill du de ska bli utan arbete? ![]()
Det är bra. Ta ert ansvar. Vad ska annars alla FIRE-aktivister köra för bilar om 15 år? ![]()
Den ser ju riktigt sexig ut men måste säga att jag har ganska svårt att visualisera vilken ökad livskvalitet och lycka jag skulle få för pengarna. För mycket pengar blir det ju.
Näe men jag förstår nog inte riktigt vem som är målgrupp här. Man kan ju få en bil som funktionellt är ganska lika men något sämre räckvidd för 200k mindre. Hur räknar man för att tycka att detta är värt? Min inställning är då att köpa bilar kontant och sen ha dem i kanske 10 år. Jag antar att leasing eller lån inte trollar bort de ökade kostnaderna med dylik lyxig familjebil i längden?
Volvo XC60, alltså motsvarande modell med förbränningsmotor har ju sålt jättebra. Den ligger i samma prisklass, så jag är övertygad om att denna bilen kommer sälja riktigt bra.
Om ni jämför priser med XC60 så notera att EX60 i början säljs med ganska mycket utrustning, vilket inte ingår i från-priset på XC60.
En inte så vågad gissning är att det kommer varianter med mindre utrustning.
Att den kommer sälja tvivlar jag inte på, det rullar ju runt mängder av familjebilar i samma prisklass. Jag undrar bara hur man ska tänka för att det ska kännas värt. Jag vill ju ha en haha.
Men jag kanske redan har tänkt och räknat för mycket, när jag jämför med annat man kan köpa för pengarna. Man kanske bara ska titta på den fina bilen, sen på månadskostnaden för leasingavtalet och se till att det ryms inom lönen, och slå till.
Mycket viktig modell och launch för Volvo Cars ![]()
Hoppas de lyckas och kunderna köper bilen. Tycker den är lite dyr för att det ska vara ett uppenbart köp, speciellt när Tesla går ut och sänker leasingpriset på sin Modell Y.
Ser fram emot att provköra denna, hoppas de inte får samma mjukvaruproblem som EX90.
Blanda in känsla i beslutet- inte bara förnuft😉
Jag minns när jag började kolla på bil när jag fick första jobbet. Tyckte då att 100000kr var för mycket för en bil så jag höll mig under. Redan året därpå köpte jag en för 150000kr. För 10år sedan köpte vi en för 500000kr. Nu prioriterar vi annorlunda! Men jag tror att det kommer vara många företag som leasar dessa bilar och det är bra för oss som köper begagnat.
Jag måste gilla min bil. Hellre dubbla prislappen för en bil jag gillar än ha en bil jag är missnöjd med.