Tesla model Y eller Polestar 2?

Hej,

Kikar på bil till familjen. Prislappen rund 300-370 Tkr. Har spanat lite på Tesla model y årsmodell 2023 alternativt Polestar 2 årsmodell 2021/2022. Har precis börjat sondera terrängen så det finns säkert många alternativ. Volvo EX30 kanske?

Kravspec

El
Under 3000 mil
Säker
Ingen lyx men ska andas god kvalite
Hyfsad räckvidd- runt 40 mil
Dragkrok- ett önskemål

Vad finns det mer för alternativ i samma anda som polestar/tesla?

1 gillning

ping @Skogstomten såklart!

ID4/ID5 och Skoda Enyaq kanske? Tänk dock på att försäkring är en rätt dyr kostnad på >3 år gamla elbilar, så dyr att caset för privatleasing av ny kändes rimligare för mig…

Hmmm, är det så pass alltså? Vilka modeller har du jämfört köp/leasing?

Back of the envelope kalkyl:
Tre år gammal ID4 för 375 tkr, 50% värdeminskning på tre år, försäkring 1000 kr/månad->6200 kr/månad. Kapitalkostnad med 5% kalkylränta tillkommer med lite över 1000 kr månad…

Ny ID4 1500 mil per år: 6495 kr/månad för privatleasing inklusive försäkring

(Sen tillkommer t.ex. skatt, service och däck i bägge fallen)

Tesla Model Y helt klart!

Motivera gärna varför :slightly_smiling_face:

Tack! Med risken att leasingbilen kostar en slant när perioden är slut. Händer lätt olyckar när barn är med i bilden. Repor på lacken är väl inte heller direkt ovanligt.

Sant, så kanske lägga på 300-500 kr/månad i kostnad för sånt. Å andra sidan är det en del krångel med att köpa och sälja bil också som man slipper (t.ex. KVD:s avgifter för både köpare och säljare…)

Kan man leva med Tesla måste jag säga att Model Y SR är extremt prisvärd bil för den som klarar sig med 25 mils verklig räckvidd på motorväg. Går att få en 2023 med max 3000 mil i ditt prisspann, då har du vagnskadeförsäkring i 1,5 år och en extremt rymlig och vettig bil (men med galen VD :upside_down_face:)

Nu har jag inte jättebra koll på hur avtalen ser ut men jag antar att räntan är en risk?

Ein Volk - Ein Auto - Ein Führer :wink:

8 gillningar

Ja, räntan kan både öka och minska, men slår inte jättemycket, så här ser det ut på min nya leasingbil:

Lägg till bilder

1 gillning

Nu vill jag inte att tråden ska spåra så jag undanber mig kommentarer om vad diverse ägare/grundare har för sig på fritiden😅

2 gillningar

Andrahandsvärdet för en Tesla lär inte se så ljus ut, det är ändå något man bör ta hänsyn till även om man inte bryr sig om vad Musk gör eller vad andra tänker om en.

4 gillningar

Med den kravspecifikationen finns det i princip oändligt med alternativ :slightly_smiling_face:

Börja med att fundera över bilens storlek. En MY är mycket rymligare än en P2. Bagagevolym och baksäte må vara är en sak. Själva förarmiljön är däremot en punkt där skillnaderna faktiskt upplevs som ännu större. MY är avskalad men ger samtidigt en rymlig och öppen känsla. Du sitter ”på” bilen och kör. P2 är raka motsatsen med sin i sammanhanget lägre sitthöjd och med en mittkonsol som upptar enormt med utrymme.

Vidare känns P2 nästan som en sportbil. Det är tyngd i grejerna men den är ändå alert och förvånansvärt lätt på fötterna om så önskas. De vanligare varianterna av MY är inte alls så. Mycket sävligare. Däremot har MY förvånansvärt nog en rappare styrkänsla än P2. Många ogillar detta då det inte riktigt passar in i karaktären hos en familjetransportör. Personligen tycker jag det livar upp bilen rejält.

4 gillningar

Jag har själv en polestar 2 (2025 LRSM) och är jättenöjd men när du säger till familjen är den inte snäll för längre medpassagerare då baksätet är trångt. Bagaget är däremot stort ish och jag gillar att det är en riktig halvkombilucka vs tesla model 3 tex. Model y å andra sidan är mycket mer praktisk men inte lika rolig att köra eller att försäkra. (Betalar 200kr ish per mån för polestar insurance halvförsäkring)

Så kan det vara. Annars har tiden en förmåga att ”glömma” saker. Spännande att se hur teslamarknaden ser ut om ett år.

Så det skiljer sig mycket att försäkra MY jmf. med P2? Vet att teslan blir svindyr efter tre år när vagnskadegarantin går ut. Är det samma för P2?

Någon som har en åsikt kring Volvo EC40?