Kikar på bil till familjen. Prislappen rund 300-370 Tkr. Har spanat lite på Tesla model y årsmodell 2023 alternativt Polestar 2 årsmodell 2021/2022. Har precis börjat sondera terrängen så det finns säkert många alternativ. Volvo EX30 kanske?
Kravspec
El
Under 3000 mil
Säker
Ingen lyx men ska andas god kvalite
Hyfsad räckvidd- runt 40 mil
Dragkrok- ett önskemål
Vad finns det mer för alternativ i samma anda som polestar/tesla?
ID4/ID5 och Skoda Enyaq kanske? Tänk dock på att försäkring är en rätt dyr kostnad på >3 år gamla elbilar, så dyr att caset för privatleasing av ny kändes rimligare för mig…
Back of the envelope kalkyl:
Tre år gammal ID4 för 375 tkr, 50% värdeminskning på tre år, försäkring 1000 kr/månad->6200 kr/månad. Kapitalkostnad med 5% kalkylränta tillkommer med lite över 1000 kr månad…
Ny ID4 1500 mil per år: 6495 kr/månad för privatleasing inklusive försäkring
(Sen tillkommer t.ex. skatt, service och däck i bägge fallen)
Tack! Med risken att leasingbilen kostar en slant när perioden är slut. Händer lätt olyckar när barn är med i bilden. Repor på lacken är väl inte heller direkt ovanligt.
Sant, så kanske lägga på 300-500 kr/månad i kostnad för sånt. Å andra sidan är det en del krångel med att köpa och sälja bil också som man slipper (t.ex. KVD:s avgifter för både köpare och säljare…)
Kan man leva med Tesla måste jag säga att Model Y SR är extremt prisvärd bil för den som klarar sig med 25 mils verklig räckvidd på motorväg. Går att få en 2023 med max 3000 mil i ditt prisspann, då har du vagnskadeförsäkring i 1,5 år och en extremt rymlig och vettig bil (men med galen VD )
Andrahandsvärdet för en Tesla lär inte se så ljus ut, det är ändå något man bör ta hänsyn till även om man inte bryr sig om vad Musk gör eller vad andra tänker om en.
Med den kravspecifikationen finns det i princip oändligt med alternativ …
Börja med att fundera över bilens storlek. En MY är mycket rymligare än en P2. Bagagevolym och baksäte må vara är en sak. Själva förarmiljön är däremot en punkt där skillnaderna faktiskt upplevs som ännu större. MY är avskalad men ger samtidigt en rymlig och öppen känsla. Du sitter ”på” bilen och kör. P2 är raka motsatsen med sin i sammanhanget lägre sitthöjd och med en mittkonsol som upptar enormt med utrymme.
Vidare känns P2 nästan som en sportbil. Det är tyngd i grejerna men den är ändå alert och förvånansvärt lätt på fötterna om så önskas. De vanligare varianterna av MY är inte alls så. Mycket sävligare. Däremot har MY förvånansvärt nog en rappare styrkänsla än P2. Många ogillar detta då det inte riktigt passar in i karaktären hos en familjetransportör. Personligen tycker jag det livar upp bilen rejält.
Jag har själv en polestar 2 (2025 LRSM) och är jättenöjd men när du säger till familjen är den inte snäll för längre medpassagerare då baksätet är trångt. Bagaget är däremot stort ish och jag gillar att det är en riktig halvkombilucka vs tesla model 3 tex. Model y å andra sidan är mycket mer praktisk men inte lika rolig att köra eller att försäkra. (Betalar 200kr ish per mån för polestar insurance halvförsäkring)