Elbil för familjen - Bra kampanjer? Vad ska man välja?

Hej, mitt första inlägg här men skulle behöva lite tips på om någon sett några bra kampanjer på bilar?

Idag kör jag en Lynk laddhybrid där allt ingår för 6000kr/mån även om vi säkert kommer få betala för övermil och repor. Helt ok bil, men jag vill köra hel-el och hellre äga den och helst komma ner i utgift/mån. Krav är större bagage, snabb laddning samt lång räckvidd, inte heller ett budgetmärke". Vi åker ofta längre sträckor.

Jag kollar på Teslas kampanj om MYLR billån 0,74% ränta, insats 120’, 48mån 2000mil ger utgift på 4625kr/mån med (ej garanterat) restvärde 45%. Kollar man beg MY21 så börjar de på ca 420’kr med ca 8-10’ mil. Även om jag egentligen inte är ett Tesla-fan så känns det som en bra deal med ny. Men finns det andra liknande kampanjer som någon känner till? Begagnad funkar också, men har ju hänt rätt mycket i teknikutvecklingen. Drömbil är en Zeekr 001 eller Polestar 4 men även Polestar 2 funkar, kan det komma någon kampanj snart tror ni som gör det mer attraktivt än Tesla-dealen? Kia EV6, Ioniq5, VW ID7 eller liknande kan också vara intressant, men inte alls samma “ha-begär”.

Förslag? Tips på kampanjer? Hur hade ni tänkt?

Alla dessa är ju rätt annorlunda jmf med Tesla Model Y. Om Polestar 2 är tillräckligt stor är även Tesla Model 3 det, t ex.

Gemensamt för alla dessa bilar är osäkert andrahandsvärde, men garanterat hög värdeminskning.

Jag tror du får väldigt svårt att hitta något bättre än Model Y för pengarna i närtid. Enda brasklappen gällande just Model Y är väl det faktum att modellen kommer uppdateras väldigt snart och därmed spä på värdeminskningen på nuvarande generation ytterligare.

2 gillningar

Tack för svar.

När jag tar med Polestar 2 i ekvationen och inte Tesla M3 så är det främst pga bagageluckan. Ska man packa mycket och tar bort undergolv osv så blir Polestaren hyfsat stor. M3 är mer begränsad.

Ja så är det nog, så köper man en MY idag lär den ha sämre andrahandsvärde om 3 år än vad dagens 2021’or har (>420’kr). Å andra sidan tror jag bilhandlarna har kanske den svåraste tiden just nu och pressar priserna. Om 2-3 år när ekonomin troligen är ljusare och räntorna lägre bör priserna stiga, samtidigt så blir batterierna billigare så det kanske tar ut varandra (eller bara ger en fetare kassa till producenterna). Vad tror ni?

1 gillning

Jag har haft en PS2 och har nu en Model 3 2024. Teslan är större både i kupén och i bagageutrymmet, men lastöppningen är som du vet betydligt mindre. Om man bara ska lasta väskor och påsar rymmer den mycket mer men vill man kunna trycka in skrymmande objekt så är det en annan sak. Oavsett är ingen av dem riktigt bra familjebilar i min bok, de är för små.

2 gillningar

Ingen annan input? Någon som känner till en förmånlig kampanj likt Teslas?

Detta stämmer ganska bra.
@Tommy10

Vi valde denna just för att den har 7 säten…

@Tommy10 Kör ID.4 och den funkar kanon för familjen. Ok pris via leasing

Kör Mg5 vilket har funkar bra.

Väldigt oklart andrahandsvärde och slö snabbladdare på minussidan.

Skoda Enyaq 85 eller 85x är riktigt bra familjebilar.

2 gillningar

Bra pris :raised_hands:

Överväg MY Standard Range om du kan ladda hemma och inte behöver AWD. Kortare räckvidd, men du kan alltid ladda den fullt utan att det är särskilt dåligt för batteriet och på långresor går det i praktiken snabbare än LR om du får Blade-batteriet (Den behåller högre laddhasrighet längre, bättre så kallad laddkurva.), enda nackdelen vid långresor är ett tidigare första stopp.

Tack för info. Hur vet man om teslan har Blade-batteriet eller inte?

Ja den tickar i alla boxar förutom möjligen kort räckvidd och laddhastighet. Hur funkar den på vintern på långkörningar?