Skulle gärna vilja ha lite input kring nästa bil och hur ni hade resonerat.
Vår situation:
35 år, sambo, ett barn på 2 år och ett till på väg.
1,1 Mkr i likvida medel.
Bostadsrätt värd 4,35 Mkr.
Belåningsgrad strax under 70 %, amortering 1 %, bolåneränta 2,59 %.
1,3 Mkr bundet i bostaden som är tänkt att finansiera nästa husköp (kontantinsats, lagfart, pantbrev m.m.).
Letar aktivt hus med budget upp till 7 Mkr, men osäker timing.
Idag delar jag och min sambo på en Volvo XC60 Recharge 2025 som jag har som förmånsbil. Jag byter dock jobb och börjar på samma arbetsplats som min sambo, vilket innebär att jag inte kan behålla nuvarande leasing.
Pendlingen blir 11 mil tur och retur, 5 dagar i veckan, dvs 2 500 mil/år bara till jobbet. Min sambos (och snart min med) arbetsgivare erbjuder fri laddning, vilket gör elbil väldigt attraktivt.
Nuvarande bilkostnad är 8 500 kr/mån inklusive allt (bilavdrag, förmånsskatt, drivmedel, service, försäkring, däck m.m.). Målet är att inte överstiga den nivån, helst lägre.
Våra krav (eller snarare önskemål):
3-4 år gammal
Max 10 000 mil
Budget 300-350 tkr, även om 400 tkr känns mer realistiskt
Plats för två bakåtvända bilbarnstolar och barnvagn
Invändiga utrymmen ungefär i samma klass som XC60 (jag är 187 cm)
Modeller vi tittar på:
Skoda Enyaq
Volkswagen ID.4
Kia EV6
Hyundai Ioniq 5
Tesla Model Y
Det jag funderar på:
Vilken bil hade ni valt och varför? Finns något uppenbart alternativ jag missar?
Är budgeten rimlig eller bör jag utgå från 400 tkr?
Kontantköp eller billån i vår situation?
Vi kan köpa kontant, men en stor del av kapitalet är tänkt till kommande husköp och tajmingen mellan försäljning och köp är osäker. Därför tvekar vi inför att binda 300-400 tkr i bilen, samtidigt som billån känns onödigt om pengarna ändå finns. Vi vill heller inte öka bolånet eftersom det skulle innebära att gå över 70 % belåningsgrad och därmed gå från 1 % till 2 % amortering.
Jag skulle ha köpt den billigaste Model Y med 0% ränta på 5 år. Lite över budget men det är extremt mycket bil för pengarna. Rejäl, mångsidig, billig i drift, säker och räckvidden är fullt tillräcklig för all vardagskörning. Minsta batteriet är av LFP-typ vilket innebär att du inte behöver vara så orolig för att ladda 100% ofta.
Av de du listar som alternativ är Teslan överlägsen i termer av lastkapacitet och enkelhet i vardagen. Skodan kommer som tvåa baserat på bra lastutrymme. Kia och Hyundai har förhållandevis små bagageutrymmen och ska ni ha in en barnvagn mm är det en viktig parameter.
Om man kan ta risken och låter kapitalet som man har lånat vara investerat så borde man ju statistiskt sett tjäna tillbaka lite på det här (eller ja att man inte behöver ligga ute med summan). Antar att många gjort så här på forumet, senaste 3 åren hade de ju varit ganska fördelaktigt tex.
Tack @KolbackX! Förutom att en ny Model Y är en del över budget (från 450 000 kr) är det jag fastnar i nybil vs begagnat. Min utgångspunkt har varit att undvika ny bil eftersom det ofta sägs att en nybil tappar en stor del av värdet de första 3 åren (ibland nämns runt 50 %). Då känns det som att värdeminskningen kan bli större än fördelen med t.ex. 0 % ränta.
Samtidigt undrar jag om jag missar något i den ekvationen. Kan en ny Model Y ändå bli ekonomiskt mer fördelaktig än en 3-4 år gammal Enyaq/ID.4/EV6/Ioniq 5/Model Y, om man räknar på total ägandekostnad? Finns det faktorer jag inte väger in rätt här (t.ex. andrahandsvärde, garanti, servicekostnader eller liknande)?
Tack @Exekys! Intressant att du tar upp lastkapacitet. Jag börjar bli lite snurrig av alla jämförelser online. Har kollat på carsized.com, som anger bagageutrymme mot min nuvarande XC60 (483 l) enligt följande:
Model Y sticker ut rejält, men jag har förstått att Tesla mäter bagage på ett annat sätt än övriga tillverkare? Så siffrorna är kanske inte helt jämförbara.
Jag hittade också Björn Nylands “banana box test” som verkar vara populärt och kanske mer verklighetsnära:
Ioniq 5: 11 lådor
Enyaq: 10 lådor
Model Y: 9 + 1 i frunken
ID.4: 9 lådor
EV6: 8 lådor
Där ser det ut som att Model Y ligger ganska nära de andra i praktiken.
Har du själv erfarenhet med Model Y och någon av dem andra modeller, kanske särskilt med barnstolar, barnvagn och packning?
Vi får helt enkelt testa en Model Y och de andra med i verkligheten, men det hade varit värdefullt att även höra erfarenheter från andra.
Tyvärr inte, passerade den åldern på barnen under diesel-eran.
Jag jämförde dock flera olika elbilar för cirka 18 månader sedan och letade då en större kombi, därav fokuset på bagageutrymmet. Jag hade lite andra parametrar också, så det blev en VW ID7 till slut.
Såhär i efterhand hade jag nog tänkt annorlunda och optimerat bil efter dagligt användande - behovet av stor kombi uppstår egentligen ganska sällan och jag tror en bakbox hade löst det.
Vet inte om jag hade vågat köpa en Elbil kontant, hade tagit privatleasing men blir kanske svårt med så många mil.
En ID.3 Neo får man för ca 4500/mån med 2000mil om året vilket verkar vara det högsta man kan välja
Nja, ingen ny bil blir ekonomisk om du säljer den efter tre år. Men om du köper en ny bil, varför ska du sälja den efter tre år? Behåll bilen tre år till! Och efter sex år kan du lika gärna behålla den tre år till. Då får du en helt annan kostnadsbild. Med det sagt är helförsäkringen på en tre år gammal Tesla Model Y relativt dyr. Jag betalar 1400 kronor/månad men det är med extra allt och 3500 mil/år.
En ny Model Y för 450’ med nollränta är ett kap. Lägg till att du dessutom bara servar bilen när det behövs, där sparar du också en slant. Du slipper lägga tiotusentals kronor på att märkesverksta’n står och glor på bilen en timme varje år.
Jag har kört 10.000 mil på tre år med min Model Y med lilla batteriet. Jag har åkt till Öland i söder och Sälen i norr. Sälen krävde ett extra laddstopp och laddningen gick inte blixtsnabbt då vi prickade in en köldknäpp på -25 men utöver det är har det fungerat helt smärtfritt. All vardagskörning, jag har 16 mil till jobbet tor, fixar man lätt med hemmaladdning.
Kanonbil. Allt bara fungerar. Infotainment är fantastiskt. Appen är super.