Tesla Model Y - Köpa eller leasing

Hej!

Vi är inne på att skaffa en Tesla Model Y. Vi har idag en XC60 från 2016 (värde 120-140k) som vi känner behöver uppdateras för att slippa eventuella höga reparationer i framtiden. Samt att vi behöver en lite större bil.

Tesla model Y verkar intressant. Men kan inte bestämma om det är bättre att leasa jämfört med billån 0% ränta. Vi har ingen behov av att byta bil efter tre år utan kan tänka oss ca 5 års ägande. Någon som gjort liknande val innan som kan bidra med några insikter? Vi har båda höga löner men har nyss köpt hus och har skaffat barn så sitter inte på jättemycket kontanter.

Mvh,

JL

Att finansiera något till 0% är ränta såklart oslagbart men samtidigt en villfarelse. Tänk istället att du lånar upp 500 000 kr på t ex din fastighet och räntan efter avdrag blir 2% vilket är ganska rimligt idag handlar det om 833 kr i månaden.

Ska du ha en helförsäkring på bilen kommer förmodligen bara den kosta mer än 833 kr i månaden och värdeminskningen ännu mer.

Som med allt annat får du börja kalkylera men spontant tror jag du får en betydligt billigare TCO av att köpa en 3 år gammal bil som du sedan säljer efter tre år än vad du kommer få med en ny

Jag valde leasing på den billigaste men då kostade den 500 tkr och inte 460 tkr som nu.
Idag hade det varit svårare beslut men en nackdel med just Tesla är att det är omöjligt att veta hur priserna utvecklas. Priser kan dumpas, vilket har skett tidigare.

Vi valde även leasing för att inte binda upp kapital då vi flyttar inom ett par månader. Skönt att slippa röra ISK och ta från kontantbuffert till renovering/inköp istället för en bil.

Hej,

Tack för ditt svar. Ja precis, oklart vad restvärdet blir. Är du nöjd med bilen? Jag har försökt titta på vad som skiljer standard mot premium, oklart hur mycket det påverkar i vardagen.

I överlag nöjd. Mycket bil för pengarna.

Det enda som jag stör mig på är kassa vindrutespolare med dåligt tryck och torkarna drar runt smuts innan tillräckligt mkt vätska på rutan om det ej regnar. Det är tydligen samma på premium. Man får spola mkt om det bara är snöslask som stänker utan att rutan är blöt.

Premium har:

Bättre dämpare - jag tycker komforten är helt ok, mycket bättre än äldre Y och 3.

Bättre ljudisolering med akustiskt glas på sidorna - inget jag stör mig på trots dubbdäck för närvarande.

Glastak du ser igenom - inget jag tänker på i vardagen trots haft Tesla innan.

Bättre stereo - tycker den är helt ändå är bättre än standardpaket på andra bilar

Premium har skärm där bak - jag kör så drabbar ej mig

Finns lite andra smådetaljer också, bara fråga om du undrar

1 gillning

Om du skall köpa ny så är ju 0% på fem år riktigt bra.
Inga servicekostnader direkt men problemen börjar efter några år ändå ekonomiskt:

År 0-3 är försäkringen billig pga vagnskada (sen kostar den ca 2-3 ggr mer än xc60:n)

Under 8000 mil är allt billigt men sen försvinner garantin, och tyvärr rasar ALLA värmepaket till slut. De går på försäkringen sen om du väljer helförsäkring, men som sagt hel är dyrt att ha.

Batterigarantin är upp till 19200 mil. Elbil utan batterigaranti är för den vågade.
Värdeminskning är ungefär berodende på vilken Y runt 10-12.000 i månaden första året,
Utslaget på första tre åren med historiska data är det ungefär 8000kr i månaden om du behåller tre år. Dock minskar värdeminskningen väldigt mkt under tiden efter.
Då tilltar dock försäkringskostnader och annat som driver upp ägandekostnaderna mkt.
Skicka gärna ett PM om info om XC60:n om du vill sälja. Har en bekant som söker en sådan.

1 gillning

Fast jag tror faktiskt dem flesta nu kollar på basic modellen som kostar 460k nu. Den tappar inte 288k på 3 år.

1 gillning

Om värdeminskningen per månad är så mycket, varför skulle då Tesla sätta en betydligt lägre leasingkostnad?

Vi valde köp med 5 års 0% ränta, standardmodellen. Ingenting med den känns standard, vi är supernöjda och den är väldigt mycket premium jämfört med vår tidigare bil. Tror en måste provköra båda varianterna för att avgöra om premium är mer värt det, komfortmässigt är den toppen (utifrån våra referensramar :slight_smile: )

Standard är ju dessutom väldigt effektiv.
Lägre förbrukning än vad jag hade på model 3 long range från 2020.
I mildare väder sniffar den el :sweat_smile:.

Kan någon hjälpa mig resonera kring TCO för att köpa standard modellen med billån jämfört med att leasa premium varianten? För mig står det mellan dom två scenarios.

Enl mina kalkyler landar Premium på ca 8000kr per månad och Standard på ca 5900kr per månad. Förutsätter inga stora breakdowns mellan 3-5 utan någon mindre reparation.

Tesla standard - efter 5 år ca 132 000kr billigare än att leasa premium i 60 månader.

1 gillning

Är inte försäkring lite högt räknat?
Inte hört någon som betalar 800 för en Y i halvförsäkring.
Har själv 625kr då ingår självriskreducering, hyrbil osv.
40 år, villa, Stockholm.

Sålänge du inte kör som en biltjuv är det omöjligt att en standard drar 2kwh/ mil sett över ett år.
Jag snittar på 1,75 sedan mitten av februari med 19” dubb och då kör jag väldigt ofta korta sträckor,
Jag tror inte det är några problem att hamna på 1,5-1,6 i snitt över över ett år om man kör ungefär lika mkt året runt.

Kolla senaste körning vid 8 grader och mestadels 50-70 sträcka.

(Bilden är 1 vecka gammal, kört 20 mil till sedan dess och total snittförbrukning är lägre idag)

1 gillning