Billigare att sälja hybrid och privatleasa elbil?

Tack vare det här forumet (och podden) har jag blivit intresserad av att räkna på TCO på min helägda nuvarande bil (en 1,5 år gammal XC60 laddhybrid som gått 2500 mil), och jämföra med en elbil med bra räckvidd (vi har landställe på Åland, vill kunna köra t/r utan laddning).

Sagt och gjort, så satte jag mig ner med Google Sheets och har fått fram lite siffror. Frågan är om de stämmer, för i sådana fall blir det billigare för mig att sälja Volvon, peta in de pengarna i bolånet (där räntorna går upp) för att på det sättet komma ner i 1% amorteringskrav, och sen privatlease:a t.ex. en Tesla Model Y.

Utmaning: Ladda och skjut hål på min kalkyl :laughing:

1 gillning

Räknar du att amortering är en kostnad? Där har du en tabbe isåfall

1 gillning

Det ser även ut som du räknar med 2500kr/mån för service av Volvon?

Hur har du tänkt med Teslorna i mitten?
Har du hittat 3 år gamla med dem priserna?
Sen ska du behålla dem i tre år och köra 1500 mil per år?
Ingen service och inga däckbyten? :thinking:

Hur kommer du fram till 3 kr/mil på Teslorna i milkostnad?

Menar du för elen? Låter väldigt optimistiskt.
Eller har du solpaneler?

Sorry, i slututräkningen tas service-kostnaden delat på 12, men det ser man såklart inte på bilden.

De två i mitten fanns mest med för att se hur uträkningen skulle se ut om man sålde Volvon och cash:ade en Tesla istället för privatlease:a.

Jag bor i villa och laddar oftast på natten när elen är billig. Kör med Tibber, så då kan man komma väldigt lindrigt undan. Oftast laddar jag för under 15öre per kWh. Så elkostnader per mil är inte så hög.

15 öre. Då bor du inte i elområde 4 :wink:

Men nu glömmer du elöverföringsavgiften och energiskatten.
Man kommer aldrig under 70 öre när detta är inräknat.
Men okej 85 öre x 2 kwh per mil så är det tom billigare än 3 kr per mil.
Jag ger mig! :slightly_smiling_face:

För begagnade Teslorna bör du räkna på en uppsättning nya däck.
På leasingen bör du åtminstone lägga till vinterhjul vilket inte är försumbart.

Bor i elområde 3. Men du har givetvis rätt, jag tog inte med skatt och elöverföringsavgift. Jag säljer hellre min el på dagarna än att köra ut den till bilen då jag har solceller. (Det händer dock att jag laddar på elöverskott)
Dygnspriserna snittar ju på 1,29:-/kWh nu i juni i mitt områdeså så på dagtid säljer man ju för betydligt mer än det exklusive nätnyttan och skattereduktionen på 60öre /kWh.
Häromnatten så var nettopriset 9öre under någon timma.:nerd_face:

Förstår dock att alla inte kan välja. Köper man el vid laddstolpe, så kostar det ju som en fossilbil per mil…

Priserna i SE4 är galna nu.
Har legat runt 3-4 kr/kwh även nattetid under veckan.
Försöker vänta med laddning till helgen då det brukar bli billigare.

Nja finns väl många destinationsladdare för 3 kr/kwh?
Då blir det rätt mycket billigare än bensin/dieesel ändå.

Inte kul med så höga priser även på natten. Jag har aldrig laddat annat än hemma, så egentligen har jag dålig koll offentliga laddare och dess priser.

Som pannkaka säger så är det bara den minskade räntekostnaden för ditt bolån du ska räkna med i minskad lånekostnad. Gissar att det i princip fäller hela kalkylen att du skulle spara pengar på att sälja volvon och leasa en TMY?

Ja det stämmer. Om man däremot räknar “cashflow” så funkar kalkylen, men då får man räkna med att behålla 2% amortering så länge det funkar så man sparar lika mycket ändå, men då valfritt från 1% till 2% istället för tvingat.

Att räkna på amorteringsminskningen som en ursäkt att köpa ny bil känns… väldigt konstigt. Du når väl ändå 1% ganska snart?

Sen får du ju tänka på skillnaderna mellan bilarna. Din XC60 är betydligt mindre plastig, har bättre ljudsystem och mer utrymme än teslan. Och rimligtvis är det här viktigt för dig (annars hade du inte haft en premiumbil liksom).

Har du lust att dela ditt Sheet? Sitter också och räkar och din kalkyl är perfekt grund.

Du har ju kört ≈1700 mil/år med Volvon men räknar med att klara dig på 1500 mil/år med Teslan. Det trista med leasing är att det är rätt dyrt att köra fler mil än man har avtalat för.

Det framgår ju i avtalet vad extramil kostar, om det inte påverkar slitage/service så är det för oss 12kr/milen om jag inte minns fel. Så 200 extra mil är knappt 2400kr extra på årsbasis, en extra kostnad men kanske inte en dealbreaker?

Vill mig minnas att vinterdäck var 400kr per månad för oss om man vill ha det i leasingen.