Vi står inför valet om vi ska köpa/leasa en MY standard. Idag har vi en Volvo XC60 bensinare från 2019, 19 000 mil körda och vi har pratat om att byta till elbil under en längre tid.
Familjeuppställningen är 2 vuxna med 2 barn om 5 och 7 år. Vi kör idag ca 2 000 mil / år, dock sällan till vardags då vi bor i en större stad. Många längre resor >50 mil, samt någon fjällresa vintertid och bilsemester på sommaren. Det jag har hört är att Teslor är “enklast” att byta till, mycket pga Supercharger-nätverket vid längre resor…
Vad jag är ute efter är ett så enkelt billiv som möjligt. Jag är oerhört eftersatt i mina kunskaper om mekande av bilar och familjen vill bara ha en bil som funkar och enkelt tar oss från A till B, gärna hyfsat komfortabelt. Nu har jag googlat sönder mig på vad som skulle vara rimligt att välja och då står MY Standard högt på listan. Vi kommer i så fall att välja en annan färg än vit (=15000 extra) samt vinterdäck, allvädersmattor och takräcke. Av vad jag har läst kan det också vara värt att lägga till en hatthylla ur ett akustiskt perspektiv, att den kan ta bort lite av ljudet i kupén.
Så till vad man ska välja när det kommer till finansieringen av denna. Jag har tidigare bara köpt begagnade bilar, där vi betalt hela bilen kontant med inbyte av tidigare bil. Nu kan man då välja att antingen privatleasa eller restvärdesbelåna. Kontantpriset för uppsättningen vi tänkt är 492 090 kr. Vi uppskattar att vi kan få ca 180-200 000 kr för Volvon.
Privatleasingpris på 36 mån samt 2 000 mil/år ligger på 7 054 kr/mån med 2 500 kr i insats (beställningsavgift?).
Restvärdeslån på 36 mån samt 2 000 mil/år ligger på 3 919 kr/mån med 100 000 kr i insats.
Jag förstår inte riktigt hur jag ska räkna. Båda bilarna (samma bil) kommer att ha samma service-, slit-, förbruknings- och försäkringskostnader. Men rent ekonomiskt så har jag förstått att det är vettigt att räkna in alternativkostnaden för det kapital som vi eventuellt binder i bilen.
Nu är det sent och jag har förmodligen missat både det ena och det andra, men kan ni hjälpa mig med vad jag har bommat att få med? För som det ser ut nu så verkar Teslan bli billigare med restvärdeslån än vår avbetalda XC60 För övrigt så vet jag att det finns andra bilar, men jag har insett att jag “villhöver” en Tesla
Njaa, försäkring och besiktning var väl ändå med Hade egentligen tänkt att man klarar sig med en uppsättning vinterdäck och en uppsättning sommardäck på 3 år, men har lagt med den nu också på båda bilarna. Kontantinsatsen var ju såklart en bom. Uppdaterat med allt nu (tror jag) och det ser väl mer rimligt ut. Frågan är hur man ska räkna med alternativkostnaden.. Vi har ju 200000 (uppskattat) bundet i vår nuvarande bil. Ska det vara med 4000 kr / år där också?
Du ändrade bilden i efterhand, eller hur Skyller på sen kväll och sedan dessutom en tidig morgon tack vare VM
Ja så har jag ställt upp mina kalkyler - det är uppbundet kapital som inte kan ge någon avkastning. Sedan finns det ju en ofrånkomlig del i det nämligen att man troligen behöver en bil, så man ska kanske inte stirra sig blind på alternativkostnaden i absoluta termer. Men den behöver ändå vara med för att kunna jämföra olika alternativ.
Varför är det en dealbreaker? Ägaren måste ställa ut ett dokument som intygar att det är ok, en ren formalitet som normalt sett tar minuter att ordna. Jag har samma situation med min förmånsbil som rullat till både Italien, Kroatien, Polen och Andorra samt alla länder däremellan. Nemas problemas.
Det låter rimligt nu när du säger det. För min del är det mest att jag vill slippa administrationen. Men om du har erfarenhet av detta kanske man kan få ställa en fråga..? Hur länge gäller ett sådant godkännande? Alltså måste det förnyas dagligen, veckovis eller månadsvis? Eller kommer man överens om en period?
Bra fråga ang tidslängden. Det kanske varierar mellan finansbolag men jag har bara behövt göra det en gång per bil och treårsperiod. Sen kan det väl ev finnas restriktioner typ att man inte får köra till Belarus eller Moldavien eller nåt.
Enklast är väl att ringa leasingbolaget, de bör kunna ge snabbt besked.
Teslan behöver du väl inte besiktiga, iaf de första 3 åren? Och är det inte optimistiskt att inte räkna med några reparationer utöver service på bilen som rullat nästan 20k mil? Kamremsbyte?
Rimligt, hittills under de tre år vi har ägt nuvarande bil har jag kommit undan med standardservice runt 4000 kr/service, men bytt lite torkarblad typ. Rimligt att det kommer t.ex bromsar och annat förslitningsunderhåll inom tre års tid. Ökat servicekostnad från 6000 till 10000 kr.
Otydligt i min kalkyl, men jag har inte räknat in besiktningen i Teslan under dessa tre år. Har med den för en alternativberäkning om man skulle finansiera Teslan med restvärdeslån under 60 månader och då kommer den med. Byter då till helförsäkring efter 3 år också, se nedan: