Vilken elbil ska jag välja?

Kör idag en ID3 som varit kanon med två undantag:

• En massa mjukvarustrul/verkstadsbesök för “uppdateringar” (“1st Edition”)
  • Kort räckvidd - kommer bara 25 mil om jag kör på motorväg (längre om jag cruisar på landsväg). Skulle gärna vilja komma 35 mil utan knussel

Det är nu dags att byta ut den. Så vad ska jag välja nu? Handlar om tjänstebil där TCO får vara typ upp till motsvarande Tesla Y 2WD.

Storleken funkar för oss som familj på 2+2 och vill inte ha onödigt stor bil och lågt förmånsvärde = bra! Är väl svårt att komma runt att Tesla Y är väldigt prisvärt och Teslas bättre laddnätverk lockar. Men Tesla 3 räcker kanske för oss med våra behov?!? Något som ID3 har som Tesla 3 saknar? Finns det något annat alternativ att titta på i den här kategorin?

5 gillningar

Om jag kunde få plats med allt familjen behövde så hade Tesla Model 3 känts mer prisvärd än MY.
Eller varför inte Polestar2.
Cupra Born kanske, om du varit nöjd med ID3.
Alla större bilar typ ID4 blir nog för dyra men då finns det ju en hel del med högre komfort.

3 gillningar

Cupra har jag sneglat på, men samma räckviddsproblem. Polestar2 kommer jag väl inte längre med?

Tror jag kan skohorna in en ID4/ID5 med rabatt eller kanske en Ioniq 5/Kia EV6 men vet inte om det gör mig lyckligare utan började istället fundera på nya Kia Niro, men då är vi rimligen tillbaka på Tesla 3 istället :smiley:

1 gillning

Byte bort min ID3 i sommar till en Kia niro ev… Det bästa bilaffär jag gjort + att kia har bättre garantier :+1:

2 gillningar

Frugan har id4 och även om den precis som alla andra bilar inte når sin WLTP-räckvidd på motorväg tycker jag nog man kommer kring 40 mil även i 120. Inte mitt i vintern dock.

Det finns ju en hel del tester av vinterräckvidd där id-bilarna är halvhyfsade, Tesla är bra och en del andra bilar suger.

Men sammantaget är väl Tesla bra och svårslaget om man kan leva med rymdskeppsskärmen och den något burkiga ljudisoleringen. Id4 är tyst i jämförelse.

2 gillningar

Om det är räckvidd så modellen som finns hos leasingbolag Tesla Model 3 Longe Range RWD.
Vill du ha lite större Model Y Std Range RWD, eller om det finns ngt erbjudande på Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Skoda Enyaq finns ju många bra elbilar idag men alla föredrar ju lite olika.

3 gillningar

Bara en fråga. Hur länge har du ägt ID3:an?

2 gillningar

Hämtades ut oktober 2020, hurså?

Ok. Är det tjänstebil?

2 gillningar

Jag bara tänker att den stora konsumtionen av bilar, går lite emot den miljövänliga poängen.

Men verkar som att det är en tjänstebil?

3 gillningar

Årsskiftet 2022/2023 stod ebilar för 4% av Sveriges aktiva bilflotta så det finns nog utrymme att med gott samvete sälja sin elbil beg och köpa en ny i några år till. Målet är ju att sluta konsumera bensin och diesel där eldrift kan lösa uppgiften.

Källa Tredubbling av elbilar på två år

4 gillningar

Jag tycker inte vi behöver skamma de som köper nya bilar så att vi får en fungerande begagnatmarknad. Det är ju inte så att TS skrotar id3:an…

3 gillningar

Jag vet inte vad du menar med ”skamma”.

Jag ser bara inte poängen med att byta bil vartannat år och samtidigt bidra till en bättre miljö.

Många elbilsägare är väldigt bias och ser elbilen som lösningen på ett fossilt problem. Tyvärr är det ett plåster på såren om man inte väljer att reducera konsumtionen också.

Norge är ett fint exempel på denna mentalitet. De har flest elbilar i världen per capita och en helt grön elproduktion. Snyggt. Men så är de också en av de största konsumenterna i världen och samtidigt den 5 största oljeproducenten i världen.

Sorry att jag spoilar kalaset. Men poängen med ett forum är väl att lyfta och diskutera sina åsikter och slutsatser.

Men ja, ni har rätt att mina synpunkter inte hör hemma i denna tråd. :+1:

5 gillningar

Ja, det är en tjänstebil, där arbetsgivaren vill att den byts efter tre år. Får av skatteskäl inte köpa ut den utan leasinggivaren kommer att sälja den till bilfirma. Hade kunnat tänka mig att köpa loss den själv eftersom jag känner till dess för- och nackdelar, men det är inte ett alternativ.

Ur ett större perspektiv så är väl syftet med de (åtminstone tidigare) generösa skattereglerna kring leasingbilar dels att subventionera fordonsindustrin (Volvo…) dels att få en miljövänligare fordonsflotta där de tre år gamla bilarna som tjänstebilsförarna släpper i sin tur ersätter kanske 15 år gamla bilar med betydligt sämre miljöprestanda.

Men håller helt med om att det är lite otidsenligt att byta bil “på skoj” var tredje år. Och som trådskapare stör det mig inte alls att diskussionen kring det förs här!

3 gillningar

Asså det behöver absolut inte vara slöseri att kapitalstarka byter elbil varannat år. För att folk som inte har ekonomisk möjlighet att köpa en elbil för norr om 500 000 kr ska kunna byta ut sin fossilbil till en elbil så vill det till att någon annan säljer sin elbil på andrahandsmarknaden. Så länge elbilar inte skrotas så kommer i stora drag en fossiltank ersättas med ett batteri för varje elbil som säljs. Argumentera gärna för hur jag har fel om du tycker det? Ska vi fortsätta köra på bensin enligt din mening? Det är okej att tycka, såklart. Jag hoppas på mer el.

2 gillningar

Ni har så klart också rätt. Det finns fler delar i detta.

Om vi har oförändrad konsumtion och samma livslängd på bilar så är det helt klart som ni skriver att det är bättre att byta ut den existerande flottan med el. Helt klart.

Men om vi minskar konsumtionen så kan vi minska bilflottan och t.o.m förlänga livet på de bilar vi redan har. Jag tror detta alternativ är mer tillgängligt för alla i världen och samtidigt något vi kan göra redan idag.

Man ser redan idag konsekvensen av elbilsproduktionen i många delar av världen, som slår hårt på fattigare länder, där litium utvinns. Då är vi bara på 3% av vägen i Sverige.

Finns inte bara en lösning. Men oftast vill vi köpa oss ur problemet. Jag tror på att ändra livsstil.

1 gillning

Jag kör ID.3 idag men hade en Polestar 2 med start okt 2020. Skulle jag välja idag skulle jag ta en Polestar 2 LR RWD. Riktigt nice bil med WLTP en bit över 600 om du tar bakhjulsdrivet med stora batteriet.

1 gillning

Det bästa för miljön vore förmodligen att mänskligheten slutade existera. Jag har förslag på vilka som kan föregå med gott exempel och inte föröka sig. :joy:

3 gillningar

Nja. Håller inte med för hela mänskligheten.

Men jag vet också några som skulle kunna göra mer nytta någon annanstans. Absolut.

Skulle nog välja model y rwd pga laddnätverk, pris,förbrukning, utrymmen, suverän app, och att dom har batteri som man kan ladda 100% varje gång👍.
Kör idag en model y long range och är väldigt nöjd, har haft id4 gtx och nu sist innan teslan hade vi en niro ev, fin behändig bil i staden och inte lika stötig som teslan.
Däremot så hade den strul att den gick i zombiemode rätt ofta när man körde förvärmning av kupén så då var man tvungen att låsa bilen och gå iväg 5-10 minuter innan den gick att köra iväg kall😔 hände även några ggr att bilen bara blåste kall luft när det var vinter, skulle komma någon uppdatering men vet inte om dom fått till det, våran uppdaterade då inte på dom 7 månader vi ägde de.
Teslan hade lägre energiförbrukning än kia fastän större bil och awd.
Nackdelen med teslan är väl sidorutor som åker upp och ner vintertid om man bor i kalla och snöiga regioner och inte har tillgång till varmgarage.
Har man hund som vi har så är dogmode suveränt och att appen är ljusår före dom andra :slightly_smiling_face:

4 gillningar